InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Prenataal onderzoek: de termijnecho

Prenataal onderzoek: de termijnecho

Er zijn diverse vormen van prenataal onderzoek waarbij de ontwikkeling van de zwangerschap en de baby gevolgd kunnen worden. De termijnecho is een van die prenatale onderzoeken. Tijdens de termijnecho, die doorgaans tussen de achtste en tiende week van de zwangerschap plaatsvindt, onderzoekt de echoscopist onder meer de zwangerschapstermijn, de zwangerschapsduur en of er sprake is van een een- of een meerling.

De termijnecho

De termijnecho is de allereerste echte screening van de zwangerschap en de baby. De termijnecho vindt doorgaans tussen de achtste en tiende week van de zwangerschap plaats. Tijdens de termijnecho worden de volgende gegevens onderzocht en gecontroleerd:
  • De zwangerschapstermijn
  • Of er een levende foetus aanwezig is
  • Of het vruchtje in de baarmoeder zit zoals het hoort
  • Of er sprake is van een eenling of meerling

De zwangerschapstermijn en zwangerschapsduur

De zwangerschapsduur wordt in eerste instantie bepaald aan de hand van je menstruatiegeschiedenis. Wanneer je een regelmatige cyclus van 28 dagen hebt, telt men daar 40 weken bij op om de uitgerekende bevallingsdatum te krijgen. Je eisprong vindt echter halverwege de menstruatiecyclus plaats, waardoor je als het ware twee weken 'cadeau' krijgt. Het exacte moment van de eisprong en de bevruchting ligt echter niet vast, waardoor deze methode van berekenen van de zwangerschapsduur niet geheel betrouwbaar is. Met een termijnecho kan de precieze zwangerschapsduur beter onderzocht worden.

Tijdens de termijnecho wordt de lengte van het vruchtje gemeten, van de schedel tot en met het stuitje. Dit noemt men ook wel de kop-staartmeting (CRL). De meting is erg betrouwbaar en zit er in de praktijk doorgaans maximaal één week naast. Deze manier van berekenen van de zwangerschapsduur kan tot en met de dertiende week zwangerschapsduur gedaan worden, daarna is deze methode door onder andere het strekken en buigen van het embryo niet betrouwbaar genoeg meer. Aan de hand van de lengte van het vruchtje wordt de zwangerschapsduur berekend:

Zwangerschapsduur in wekenCRL embryo in millimeter
65
79
814
922
1031
1140
1253
1367
1480

Een een- of meerling

Tijdens de termijnecho kan de echoscopist onderzoeken of er sprake is van een een- of meerling. Wanneer er sprake is van een meerling, moet hier rekening mee gehouden worden in het beleid van de zwangerschap. Je hebt bijvoorbeeld meer of andere onderzoeken nodig. Overigens komt het vrij vaak voor dat een aanvankelijke meerling eindigt in een gezonde eenling. Pas wanneer de echo na twaalf weken zwangerschap uitgevoerd wordt, is er meer zekerheid over de geboorte van een meerling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Grient Dreux, A., Kooijman, H. & Korenromp, M. (2008). Prenataal onderzoek: over keuze's en dilemma's

Reageer op het artikel "Prenataal onderzoek: de termijnecho"

Infoteur: Melod
Laatste update: 22-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!