InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Prenataal onderzoek: de combinatietest

Prenataal onderzoek: de combinatietest

Er zijn diverse vormen van prenataal onderzoek. De combinatietest is één van die prenatale onderzoeken. Bij de combinatietest wordt onderzocht of er sprake is van een verhoogd risico op het krijgen van een kindje met het syndroom van Down of een andere chromosomale aandoening. Het onderzoek bestaat uit drie onderdelen: de leeftijd van de moeder, een vroege serumscreening van het bloed van de moeder en een nekplooitmeting bij het kind.

Combinatietest

De combinatietest of combitest is een prenataal onderzoek dat zich met name richt om het bepalen van de kans op een kindje met het syndroom van Down. De combinatietest is een zogenaamde kansberekenende test, na het onderzoek weet je dus niet zeker of je kindje wel of geen Downsyndroom heeft, je weet enkel de kans. Wanneer je volgens het onderzoek geen verhoogde kans hebt, komt het in praktijk soms voor dat je toch een kindje met het syndroom van Down hebt. Omgekeerd kan echter ook het geval zijn: dat je een verhoogde kans hebt betekent niet dat je ook persé een kindje met het Down syndroom krijgt. Met behulp van de combinatietest kan ook onderzocht worden of er een verhoogde kans is op een aantal andere chromosomale aandoeningen, zoals trisomie 21, trisomie 18, een translocatie en het syndroom van Turner. Er wordt gesproken van een verhoogd risico wanneer er sprake is van een kans van hoger dan 1 op 200.

De combinatietest bestaat uit drie onderdelen:
  • De leeftijd van de moeder
  • Een vroege serumscreening van het bloed van de moeder
  • Nekplooitmeting bij het kind

Er zijn een aantal factoren die de uitslag van de combinatietest in meer of mindere mate beïnvloeden. Wanneer je zwanger geworden bent door hormoonstimulatie, wordt de hormoonhuishouding kunstmatig beïnvloed en daarmee ook de concentratie van de betreffende stoffen. Ook medicijngebruik, een meerlingenzwangerschap en roken kunnen de testuitslag beïnvloeden.

De leeftijd van de moeder

Voor elke leeftijd bestaat er een zogenaamd leeftijdsrisico op een kindje met het syndroom van Down. Hoe ouder je bent, hoe groter de kans op een kindje met het syndroom van Down is.

Leeftijd toekomstige moederKans op krijgen van levend geboren kindje met het syndroom van Down
<30 jaar<1 op 1000
30 jaar1 op 910
31 jaar1 op 800
32 jaar1 op 685
33 jaar1 op 575
34 jaar1 op 475
35 jaar1 op 385
36 jaar1 op 310
37 jaar1 op 245
38 jaar1 op 190
39 jaar1 op 150
40 jaar1 op 115
41 jaar1 op 85
42 jaar1 op 65
43 jaar1 op 50
44 jaar1 op 40
45 jaar1 op 30

Een vroege serumscreening van het bloed van de moeder

Een vroege serumscreening is een bloedonderzoek, waarbij in het laboratorium gemeten wordt in welke concentratie bepaalde stoffen die door de placenta gevormd worden in je bloed aanwezig zijn. Wanneer de foetus het syndroom van Down heeft, wijken deze concentraties namelijk vaak af. Dit onderdeel kan het best tussen de 10 en 13 weken zwangerschap onderzocht worden.

Nekplooitmeting bij het kind

Tussen de elfde en veertiende week van de zwangerschap is met echoscopisch onderzoek een vochtophoping in de nek van het embryo zichtbaar. Dit wordt in de volksmond de nekplooi genoemd. Na de veertiende week van de zwangerschap is deze doorgaans weer verdwenen, waardoor een goede timing van dit onderzoek essentieel is. Dit onderzoek kan enige tijd duren, omdat er gewerkt wordt met tienden van millimeters en het even kan duren voor de baby in een goede positie om de nekplooi te meten ligt. Er wordt van een verdikte nekplooi gesproken wanneer deze groter is dan 3,5 millimeter. Een verdikte nekplooi komt ook bij andere aandoeningen voor, waardoor er altijd aanvullend onderzoek gedaan wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Combinatietest zwangerschap: uitslag, kosten en vergoedingCombinatietest zwangerschap: uitslag, kosten en vergoedingCombinatietest: bloedonderzoek, nekplooimeting, uitslag, kosten en vergoeding. De combinatietest kan bij iedere zwangere…
Genetisch advies of preconceptiezorgGenetisch advies of preconceptiezorgGenetisch advies of genetische informatie is het verstrekken van informatie aan paren die een kindje willen, maar om een…
Echografisch onderzoek: gynaecologisch en prenataalTijdens je zwangerschap wordt je opgevolgd door een vroedvrouw of gynaecoloog. Tijdens deze onderzoeken wordt vaak gebru…
NIPT test: Bloedtest moeder voor chromosoomafwijkingen kindNIPT test: Bloedtest moeder voor chromosoomafwijkingen kindVrouwen in westerse landen worden op steeds oudere leeftijd zwanger van hun eerste kind. Bij eventuele volgende zwangers…
NIPT (Niet-Invasieve Prenatale Test): kosten en vergoedingNIPT (Niet-Invasieve Prenatale Test): kosten en vergoedingDe Niet-Invasieve Prenatale Test (NIPT) kan zwangere vrouwen uitsluitsel geven over of het kindje lijdt aan het Down Syn…
Bronnen en referenties
  • De Grient Dreux, A., Kooijman, H. & Korenromp, M. (2008). Prenataal onderzoek: over keuze's en dilemma's

Reageer op het artikel "Prenataal onderzoek: de combinatietest"

Infoteur: Melod
Laatste update: 22-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!