InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Echografisch onderzoek: gynaecologisch en prenataal

Echografisch onderzoek: gynaecologisch en prenataal

Tijdens je zwangerschap wordt je opgevolgd door een vroedvrouw of gynaecoloog. Tijdens deze onderzoeken wordt vaak gebruik gemaakt van het echografisch onderzoek. Deze echografie kan verschillende doeleinden hebben. Een kort overzicht.

Echografie

Een echografie of ook wel endoscopie genoemd, is een onderzoek dat door middel van geluidsgolven beelden van weefsels weerkaatst. De ontvangen geluiden worden door het echoapparaat omgezet in beelden.

Een echografie kan op 2 manieren plaatsvinden: inwendig (vaginaal) of uitwendig (via de buikwand).
Een inwendige echografie kan wat eng klinken maar is niet pijnlijk. Een smalle staaf wordt in je vagina geschoven. Dit gebeurt dan vooral ook tijdens het eerste onderzoek aan de gynaecoloog wanneer je net zwanger bent. Later gebruikt men de uitwendige echografie.

Er bestaan verschillende soorten echografisch onderzoek.

Het gewone echografische onderzoek:

Termijnecho:
Om vast te stellen hoelang je zwanger bent en dus de vermoedelijke bevallingsdatum te berekenen. Dit is ook handig wanneer je onregelmatig ongesteld bent en het is dus onduidelijk is wanneer de bevruchting zou plaatsgevonden hebben.

Groei-echo:
Om letterlijk de grootte van het kind te bepalen. Wanneer dit later in de zwangerschap gebeurt, is dit echter niet meer mogelijk. Wel is een schatting mogelijk.

Prenatale diagnostiek, de nekplooimeting:
De nekplooimeting gebeurt tussen de 11de en 14de zwangerschapsweek. In de nekplooi van het kind is wat vocht aanwezig. Wanneer deze verdikking meer dan 3 mm bedraagt, is er een verhoogd risico op een kind met een chromosomale afwijking zoals het Down-syndroom (trisomie 21), trisomie 18 en trisomie 13.

Doppleronderzoek:
Een echografisch onderzoek dat de bloeddoorstroming door de navelstreng meet. Als deze slechter wordt, is dit een teken dat de placenta niet goed meer functioneert.

Een uitgebreid echografisch onderzoek:

De gyneacologische echografie:

Andere redenen echografie

Andere redenen tot een echografie kunnen zijn: geslachtsbepaling, een vermoeden van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, zwangerschap na vruchtbaarheidsbehandelingen, een vermoeden van een twee- of meerling of.... het is gewoonweg leuk naar je kleintje te kijken op het scherm.

Van het echografisch of echoscopisch onderzoek zijn tot op heden geen schadelijke effecten bekend.
© 2008 - 2019 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Echografisch onderzoek: gynaecologisch en prenataal"

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 05-03-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!