InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De eerste echo van je baby

De eerste echo van je baby

De eerste echo van je baby Je bent zwanger en dat geeft jou een prettig gevoel. Maar heel veel zie of voel je nog niet tijdens de eerste weken en maanden van de zwangerschap. Tijd dus voor een eerste echografie. Deze vindt meestal plaats in de achtste of negende week (ongeveer de tweede maand) van de zwangerschap. Vanaf deze periode kan je alle organen van je baby al min of meer herkennen. De ogen, lipjes, oortjes en de vitale organen zijn duidelijk te onderscheiden op de eerste echo. De baby weegt tijdens de eerste echografie ongeveer een tiental gram en meet een drietal centimeter. Uiteraard is deze echo iets heel speciaals voor de mama en de papa. Het is de eerste ontmoeting met je kleine oogappel: een moment om nooit te vergeten en te koesteren als toekomstige ouders.

De noodzaak van de eerste echografie

Bij het eerste echografisch onderzoek zal men vooral vaststellen wanneer de zwangerschap begonnen is. Op deze manier kan men de vermoedelijke bevallingsdatum gaan bepalen. Op deze leeftijd hoort men het hartje kloppen en is men dus zeker dat er leven is. Men zal tijdens dit onderzoek ook vaststellen of het om één kindje of eventueel een meerling gaat. Je arts zal daarnaast ook vertellen wat je in deze prille eerste weken en maanden mag verwachten van je zwangerschap. Ook voor de papa zijn de eerste foto's van jullie klein wondertje bijzondere momenten. De eerste echografie is, naast de medische kant, ook een emotionele gebeurtenis waar jullie als toekomstige mama en papa heel erg zullen van genieten.

Wat zie je op een echo?

Met een echografie kan men heel wat te weten komen. Het hoofd, de buik en de benen kunnen gemeten worden en vergeleken worden met statistische gegevens. Ook kan men de evolutie van je baby opvolgen. Men kan schattingen doen over de uiteindelijke grootte en het gewicht van je baby. Daarnaast kan men de werkelijke leeftijd van je baby exact bepalen, evenals de plaats van de placenta. Deze plaatsbepaling is van belang indien er later een vruchtwaterpunctie zou moeten plaatsvinden.

Wat houdt het onderzoek in en waar vindt het onderzoek plaats?

De eerste echografie duurt ongeveer een tiental minuten. Als toekomstige mama wordt je buik ingesmeerd met een laagje koude gel. Je gynaecoloog of arts gaat vervolgens met een "transducer" (apparaat met een oog) over je buik gaan wrijven. Dit apparaat is aangesloten op een televisiescherm waar je perfect je baby op kan volgen. Men kan voor dit onderzoek te werk gaan met een apparaatje op je buik, maar ook wordt de vaginale methode toegepast. Met een klein apparaatje in de vagina wordt dan naar de ontwikkeling van je baby gekeken. Afhankelijk van de positie van je baby zal gekozen worden voor de eerste of de tweede manier. Beide onderzoeken verlopen zonder pijn. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de gynaecoloog. Indien de huisarts zelf over deze apparatuur beschikt, dan kan hij dit ook zelf uitvoeren.

Is een echografie gevaarlijk en hoeveel zijn er?

Een echografie verloopt zonder gevaar voor de foetus en het kind. Het is slechts een opvolging van de groei van je baby. Vanuit medisch oogpunt is ze erg noodzakelijk om onregelmatigheden vroegtijdig te kunnen opsporen. De frequentie van de echografieën is heel verschillend. Het minimum bestaat uit drie echo’s. De eerste vindt plaats tijdens de tweede maand. De tweede echo tijdens de vijfde maand en de laatste aan het eind van de zwangerschap. De realiteit is echter wel dat er meer echografieën gebeuren. Bij complicaties wordt er uiteraard wat vaker gekeken. Toch zijn in principe de maandelijkse of tweemaandelijkse echografieën niet strikt noodzakelijk.

Unieke momenten voor mama en papa bij de eerste echo

Dankzij de echografie, die sterk is geëvolueerd, kan je als ouder een perfect beeld krijgen van je kleine spruit in ontwikkeling. Door de voortdurende vooruitgang van de apparatuur kan je op een televisiescherm heel nauwkeurig je volledige baby bekijken. Je baby reageert tijdens de zwangerschap op geuren, stemmen en muziek. Je baby is als het ware een kleine mens in de buik van de mama. Hij communiceert ook met de mama en de papa. Denk maar aan de latere fases in de zwangerschap als een baby stampt met de voetjes, wanneer de papa zijn hoofd op de buik van de mama legt. Bij de eerste echografie is het de eerste keer dat jullie echt een beeld te zien krijgen van jullie toekomstige kleine spruit. Het maakt de ouders trots en het besef groeit dat de zorg voor jullie baby dichterbij komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 10 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 10 weken zwangerIn de tiende week van een zwangerschap lijkt een baby al op een 'echt mensje', maar dan in het klein. Veel zwangere vrou…
De twintig wekenecho, een vorm van prenatale screeningAls u zwanger bent, heeft u in Nederland de mogelijkheid om verschillende testen of onderzoeken te doen om te kijken of…
Belangrijke prenatale tests tijdens de zwangerschapBelangrijke prenatale tests tijdens de zwangerschapBij de meeste zwangerschappen verloopt alles heel normaal. Dankzij allerhande prenatale tests kunnen gynaecologen nagaan…
De echo: wordt het een jongen of meisje?De echo: wordt het een jongen of meisje?Veel ouders zijn nieuwsgierig naar het geslacht van hun ongeboren kindje. Het is natuurlijk het belangrijkste dat de bab…
Bronnen en referenties
  • Femistyle.be, http://www.femistyle.be/forums/zwangerschap/35074-eerste-echo.html, 22 januari 2015
  • Informatie-zwangerschap.nl, http://www.informatie-zwangerschap.nl/zwangerschap/echo/, 22 januari 2015
  • Rztienen.be, www.rztienen.be, 22 januari 2015
  • Babyboom.be, https://www.babyboom.be, 22 januari 2015
  • Ikbenzwanger.com, http://www.ikbenzwanger.com/i_eerstebezoekaandeverloskundige.php, 22 januari 2015

Reageer op het artikel "De eerste echo van je baby"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap & advies
Medische informatie…
Schrijf mee!