InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Combinatietest zwangerschap: uitslag, kosten en vergoeding

Combinatietest zwangerschap: uitslag, kosten en vergoeding

Combinatietest zwangerschap: uitslag, kosten en vergoeding Combinatietest: bloedonderzoek, nekplooimeting, uitslag, kosten en vergoeding. De combinatietest kan bij iedere zwangere vrouw worden uitgevoerd, wanneer deze nog geen veertien weken zwanger is. Aan de hand van deze test kunnen chromosoomafwijkingen worden opgespoord, waaronder het syndroom van down. De uitslag volgt meestal binnen één week. Wat zijn de kosten ven vergoeding hiervoor?

Wat is de combinatietest

De combinatietest kan aan iedere zwangere vrouw worden gegeven. Middels deze test kan de kans op een kind met het syndroom van down, het Patausyndroom en het Edwardssyndroom worden berekend. De kans op een van deze drie syndromen neemt toe naarmate de vrouw ouder is.

Iedere zwangere vrouw kan kiezen voor de combinatietest, het maakt niet uit welke leeftijd de vrouw heeft. Voor de vrouw vanaf dertig jaar geeft de combinatietest meer zekerheid over het kind, omdat de kans op een afwijking bij het kind groter wordt.

De combinatietest bestaat uit twee onderdelen. Allereerst wordt er een bloedonderzoek uitgevoerd wanneer de vrouw tussen de 9 en 14 weken zwanger is. Het bloed dat afgenomen is gaat naar een laboratorium en wordt daar onderzocht. Het bloed wordt onderzocht op de zwangerschaphormonen Vrij-Beta-hCG en PAPP-A. Bij zwangere vrouwen die een kind met een van de drie syndromen dragen, zijn deze bloedwaarden anders, hoewel het verschil niet groot is.

Als tweede wordt er een nekplooimeting bij het ongeboren kind uitgevoerd. In de nek zit wat vocht, bij kinderen met onder andere het syndroom van down is deze nekplooi dikker. Hoe dikker deze nekplooi is, hoe groter de kans op een kind met het syndroom van down. De nekplooimeting wordt uitgevoerd door middel van een echo. De vrouw voelt hier niks van. De nekplooimeting wordt uitgevoerd bij een zwangerschapsduur van 11 tot 14 weken. De volgorde van beiden kan wisselend zijn, maar moeten beiden wel vóór de 14 weken zwangerschap zijn uitgevoerd.

Aan de hand van het bloedonderzoek, de nekplooimeting, de leeftijd van de vrouw en de zwangerschapsduur, kan er een kansberekening worden gemaakt. Deze berekening geeft overigens geen garantie: bij een lage kansberekening kan het kind evengoed een van de syndromen hebben. Wanneer er sprake is van een verhoogde kans, kan het kind evengoed gezond zijn. De kansberekening geeft dus een indicatie.

De uitslag van de combinatietest

Wanneer beiden onderzoeken uit zij n gevoerd, dan zal de uitslag ongeveer één week op zich laten wachten. De uitslag wordt veelal per post naar de zwangere vrouw toegestuurd, evenals naar de verloskundige. Wanneer er sprake is van een verhoogde kans, dan zal er een vervolgonderzoek plaats vinden wanneer de vrouw dit wenst. Een verhoogd risico betekent een kans van 1 op de 200. Dit is een kans van 0.5 procent dat het kindje een van de syndrooms heeft.

Een vrouw van 38 jaar of ouder zit aan de hand van haar leeftijd al aan dit verhoogd risico. Juist voor deze vrouwen is een combinatietest aan te raden. Dit wordt aangeraden vanaf een leeftijd van 37 jaar, maar men wil deze verlagen naar 35 jaar. De kans dat er een kindje met het syndroom van down wordt opgespoord bedraagt 85 procent. Echter in 15 procent van de gevallen wordt het syndroom niet opgespoord terwijl er toch sprake van is.

Kosten en vergoeding

De kosten voor een combinatietest bedragen tussen de 130 en 150 euro. Deze moeten door de vrouw zelf betaald worden. Alleen wanneer er sprake is van een verhoogd risico, dus voor vrouwen vanaf 37 jaar, wordt de combinatietest vergoedt door de zorgverzekeraar. Wanneer er sprake is van een verhoogd risico wordt het vervolgonderzoek vergoedt, onafhankelijk van de leeftijd van de vrouw. Een vervolgonderzoek kan bestaan uit een uitgebreide echo, een vlokken test of een vruchtwaterpunctie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prenataal onderzoek: de combinatietestEr zijn diverse vormen van prenataal onderzoek. De combinatietest is één van die prenatale onderzoeken. Bij de combinati…
NIPT (Niet-Invasieve Prenatale Test): kosten en vergoedingNIPT (Niet-Invasieve Prenatale Test): kosten en vergoedingDe Niet-Invasieve Prenatale Test (NIPT) kan zwangere vrouwen uitsluitsel geven over of het kindje lijdt aan het Down Syn…
NIPT test: Bloedtest moeder voor chromosoomafwijkingen kindNIPT test: Bloedtest moeder voor chromosoomafwijkingen kindVrouwen in westerse landen worden op steeds oudere leeftijd zwanger van hun eerste kind. Bij eventuele volgende zwangers…
Belangrijke prenatale tests tijdens de zwangerschapBelangrijke prenatale tests tijdens de zwangerschapBij de meeste zwangerschappen verloopt alles heel normaal. Dankzij allerhande prenatale tests kunnen gynaecologen nagaan…
Wel of niet prenataal onderzoek tijdens de zwangerschapWel of niet prenataal onderzoek tijdens de zwangerschapEr zijn voor- en tegenstanders van het prenataal onderzoek. Is het niet vanuit geloofsovertuigingen dan mogelijk uit pri…
Bronnen en referenties
  • Prenatalescreening.nl

Reageer op het artikel "Combinatietest zwangerschap: uitslag, kosten en vergoeding"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-07-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!