InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Lachgas bij de bevalling: hoe werkt lachgas bij de bevalling

Lachgas bij de bevalling: hoe werkt lachgas bij de bevalling

Lachgas bij de bevalling: hoe werkt lachgas bij de bevalling Er wordt momenteel gekeken of er bij bevallingen weer lachgas kan worden gebruikt. Lachgas is een goed middel om de pijn te bestrijden bij bevallingen. Over het gebruik van lachgas bij bevallingen.

Bevallen in het ziekenhuis

Steeds vaker bevallen vrouwen in het ziekenhuis. Omdat ze vinden dat dit veel veiliger is, maar ook omdat huisartsen in veel gebieden geen thuisbevallingen meer doen, zeker niet op avonden en in weekenden. Dit betekent een extra belasting voor ziekenhuizen en ook meer ruimte voor de verloskundige afdeling. Dit betekent dat er meer geld nodig is voor dit soort afdelingen. Daarom is nu het idee ontstaan om bij thuisbevallingen ook lachgas in te zetten.

Hoe werkt pijnbestrijding tijdens de bevalling

Dat een bevalling pijnlijk is weet eigenlijk iedereen wel. Die pijn wordt eerst vooral veroorzaakt door de ontsluitingsweeën. Dit zijn samentrekkingen van de baarmoeder die ervoor zorgen dat de baarmoedermond open gaat staan. Na de ontsluitings weeen krijgt de vrouw uitdrijvingsweeën. Deze weeën zorgen ervoor dat het lijf het kind naar buiten kan drijven. Dat gaat in combinatie met het persen van de vrouw. Voor iedereen is pijn overigens anders. Ook duurt bij de een de bevalling veel langer dan bij de ander. De pijn wordt in de meeste gevallen groter als de ontsluiting groter wordt. Vrouwen ervaren dan vooral buik in de buik en heel veel rugpijn. Als vrouwen die pijn ondraaglijk vinden, kunnen een warme douche, een warm bad, massage of een andere houding helpen. Maar als dat niet helpt dan kan pijnbestrijding helpen. Dit kan in de vorm van:
  • epidurale pijnbestrijding (ruggenprik),
  • pethidine (injectie met morfine)
  • remifentanil (infuuspompje met morfine).
Deze vormen van pijnbestrijding bij de bevalling kunnen alleen in een ziekenhuis worden gegeven.

Lachgas tijdens de bevalling als pijnbestrijding

In sommige geboortecentra kan sinds kort ook de pijn bestreden worden met lachgas. Deze centra hebben technische voorzieningen getroffen die wettelijk zijn voorgeschreven om te voorkomen de medewerkers niet teveel lachgas inademen als ze hun werk doen.

Hoe werkt lachgas?

Lachgas is een mengsel van distikstofoxide (=lachgas) en zuurstof. Dit mengsel moet worden ingeademd om er voor te zorgen dat de pijn wordt gedempt. Hoe lachgas precies werkt is nog niet helemaal duidelijk. Het idee is dat de zenuwgeleiding van de pijnsignalen naar de hersenen stagneert door het lachgas, maar helemaal duidelijk is dat nog niet. Wel is duidelijk dat vrouwen een stuk minder pijn hebben als ze bij de bevalling lachgas inademen. Bij de helft van de vrouwen is niets een andere pijnbestrijding meer nodig dan lachgas en helpt het gas voldoende om de pijn te bestrijden.

Wat is de uitwerking van lachgas op de vrouw bij de bevalling?

  1. Lachgas inademen maakt dat de vrouw wat slomig wordt en dat de scherpe kantjes van de pijn verdwijnen
  2. Zoals de naam al suggereert kunnen mensen ook heel lacherig worden van lachgas. Een vrouw kan dus tijdens de bevalling blij en uitgelaten worden door lachgas in te ademen.
  3. Lachgas is trouwens niet slecht voor het kind en het zorgt ook niet voor een vertraging van de bevalling

Op welk moment wordt lachgas gegeven tijdens een bevalling?

  • Een vrouw die al weeën heeft, kan al lachgas krijgen, maar er moet wel al een bepaalde vorm van ontsluiting zijn. In dat stadium van de bevalling helpt lachgas de vrouw te ontspannen en het verdooft enigszins.
  • Er wordt geen lachgas meer gegeven tijdens het persen zelf. Dit komt omdat de vrouw zich dan niet volledig op de bevalling kan richten. Om dat te bewerkstelligen, krijgt de vrouw nadat ze het lachgas heeft toegediend gekregen zuurstof toegediend. Dit moet voor 5 minuten en zorgt er voor dat de werking van het lachgas verdwijnt.

Wat zijn de bijwerkingen van lachgas

Lachgas kan bijwerkingen hebben. Dit kunnen zijn:
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Duizeligheid
  • Een heel euforische stemming.
  • Vrouwen die een tekort hebben aan vitamine B12 mogen overigens geen lachgas gebruiken als pijnstilling bij de bevalling.

Gebruik van lachgas in de verloskamer

In Nederland wordt lachgas nu weer wat geïntroduceerd, maar in andere landen is het nooit weg geweest. Het wordt daarom veel gebruikt in:
  1. Engeland,
  2. Canada,
  3. Australië,
  4. Finland,
  5. Zweden
  6. Noorwegen

Hoe krijg je lachgas toegediend?

  • Lachgas wordt toegediend met een kinmasker dat de vrouw zelf vasthoudt. Het kinmasker bevat ook een afzuigkanaal zodat mensen in de omgeving het gas niet zelf ook inademen
  • Het lachgas wordt ingeademd op het moment voordat een wee begint totdat de wee weer stopt.
  • Ongeveer een halve minuut voordat de wee begint moet de vrouw het lachgas diep inademen zodat het meeste effect wordt bereikt tijdens de wee zelf.
  • Overigens geeft de verloskundige wel aan wat de vrouw moet doen om zoveel mogelijk te profiteren van de voordelen van het lachgas.
  • Als de pijn toch nog te heftig is ondanks het lachgas, kan overigens gekozen worden voor een andere vorm van pijnstilling. Die kan echter niet gegeven worden door een verloskundige.

Ziekenhuisbevalling: voor de ruggenprik

Veel vrouwen kiezen voor een ziekenhuisbevalling omdat daar de mogelijkheid is om een ruggenprik te krijgen. Die ruggenprik zorgt er voor dat de vrouw voor een gedeelte wordt verdoofd en dus de pijn van de weeën en de bevalling zelf veel minder voelt. Een ruggenprik mag en kan echter alleen worden gegeven door een anesthesist. Lachgas daarentegen kan door de verloskundige worden toegediend. De Koninklijke Nederlandse Organisatie voor Verloskundigen heeft daarom experimenten uitgevoerd met dit lachgas bij bevallingen.

Vroeger werd ook lachgas gebruikt bij bevallingen

Vroeger werd ook lachgas gebruikt bij bevallingen. Het gas beïnvloedde echter ook de mensen die hielpen bij de bevalling. Daarom werd het gebruik van lachgas gestopt. Bij het doen van nieuwe proeven werd gebruik gemaakt van een afzuiginstallatie zodat mensen rondom de bevalling geen last hadden van het lachgas. Die proeven werden uitgevoerd in geboortecentra.

Wat zijn geboortecentra?

In geboortecentra bevallen vrouwen onder begeleiding van een verloskundige. Deze centra staan altijd in de buurt van een ziekenhuis zodat bij calamiteiten direct voor de inzet van ander medisch personeel kan worden gezorgd. Er zijn echter maar een paar plaatsen in Nederland waar zich zon geboortecentrum staat.
Gerelateerde artikelen
Lachgas, een nieuwe partydrug?Lachgas, een nieuwe partydrug?Lachgas is een relatief nieuwe hype, sommigen noemen het zelfs een partydrug. Op veel feesten en evenementen worden er i…
Lachgas en medisch gebruikLachgas is een verbinding tussen stikstof en zuurstof. Naast het gebruik in motoren en andere toepassingen wordt lachgas…
Pijnbestrijding bij de bevallingPijnbestrijding bij de bevallingHoeveel pijn doet bevallen? Vraag het elke vrouw met kinderen en je krijgt verschillende antwoorden. Bij de een was het…
Pijn bij de bevallingPijn bij de bevallingDoet een bevalling pijn? Na negen maanden zwangerschap is het dan zover: de baby wordt geboren. Soms wat eerder, soms wa…
Pijnloos bevallen moet in elk ziekenhuis kunnenPijnloos bevallen moet in elk ziekenhuis kunnenEen landelijke richtlijn schrijft voor dat vrouwen recht hebben op pijnloos bevallen. Toch kan dat niet in één op de dri…
Bronnen en referenties
  • Geboortecentrum Sofia
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Lachgas bij de bevalling: hoe werkt lachgas bij de bevalling"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 30-07-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!