InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Pijnbestrijding bij de bevalling

Pijnbestrijding bij de bevalling

Pijnbestrijding bij de bevalling Hoeveel pijn doet bevallen? Vraag het elke vrouw met kinderen en je krijgt verschillende antwoorden. Bij de een was het een eitje en bij de ander was de pijn niet te beschrijven. Tegenwoordig kan je voor pijnbestrijding tijdens je bevalling kiezen. Onderling zit hier nogal verschil in. En bepaalde pijnbestrijding komt vaker voor dan andere. Hieronder vind je een overzicht van pijnbestrijding die er mogelijk is.

Ruggenprik

Een ruggenprik wordt via een dun slangetje in de rug gegeven waardoor je onderlichaam verdoofd wordt. Voordeel is dat dit een heel sterke pijnbestrijding is waardoor de ontsluiting vaak makkelijker verloopt. Daarnaast heeft het geen gevolgen voor de baby of voor het geven van eventuele borstvoeding. Nadeel is dat het pas na 15 minuten werkt. En daarbij komt dat moeite kan hebben met persen, je extra vocht en een blaaskatheter krijgt.

Remifentanil

Dit is een morfineachtig middel dat je toegediend krijgt middels een druk op de knop. Je krijgt een kleine standaarddosis en daarna kan je met elke druk op de knop een extra dosis binnenkrijgen. Voordeel is dat het al na 1 minuut werkt en dat het altijd meteen beschikbaar is als je er om vraagt. Ook is het veilig voor de baby. Nadeel is dat het uitgewerkt is zodra je de toediening stopt en je kan er suf of misselijk van worden.

TENS

TENS staat voor transcutane Electro Neuro Stimulatie. Het betreft een apparaatje met vier elektroden die je aan beide kanten van je ruggenwervel plakt zodra de weeën beginnen. De elektroden stimuleren je lichaam om zelf endorfine aan te maken. Je hebt het zelf in de hand met behulp van een afstand bediening. Het is simpel, veilig en snel toepasbaar.

Steriele waterinjecties

Bij deze pijnbestrijding krijg je 4 injecties met steriel water in je onderrug. De pijn wordt hierdoor twee tot drie uur onderdrukt. Voordeel is dat het geen bijwerkingen heeft en geen effect op de baby. Als het nodig is kan de behandeling nog een keer herhaald worden. Nadeel is dat nog niet alle verloskundigen dit aanbieden bij een eventuele thuisbevalling.

Lachgas

Tijdens een wee inhaleer je het lachgas via een masker dat je zelf vast houdt. Het werkt meteen en de werking stopt ook meteen zodra je het niet meer inhaleert. Voordeel is dat je het op elk gewenst moment kan toepassen en het geen nadelige invloed heeft op jou of je baby. Nadeel is dat je er een beetje suf, duizelig of misselijk van kan worden. Daarbij komt dat lachgas lang niet in elk ziekenhuis aangeboden wordt.

Acupunctuur

Het idee is dat je door middel van de acupunctuur minder pijn ervaart waardoor je beter ontspant. Hierdoor maakt je lichaam zelf meer endorfine aan om de pijn tegen te gaan. De acupuncturist voert zijn werk uit tijdens de bevalling. Je moet dit dus goed overleggen met de verloskundige of met het ziekenhuis.

Hypnobevallen

De bedoeling is dat je van een professional leert hoe je jezelf onder hypnose kunt brengen tijdens de weeën.

Sta je op het punt om in de nabije toekomst te bevallen? Kijk of je pijnbestrijding wil en zo ja, welke pijnbestrijding je dan het meeste aanspreekt. Het is verstandig om dit alles ook met je verloskundige of gynaecoloog te bespreken.
© 2013 - 2019 Annemieke83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Angst voor de bevallingAlle zwangere vrouwen hebben er in meer of mindere mate last van: opzien tegen of angst hebben voor de bevalling. Het is…
Het bevallingsplanIn het buitenland is het de normaalste zaak gang van zaken dat een zwangere vrouw samen met haar partner een bevallings-…
Lachgas bij de bevalling: hoe werkt lachgas bij de bevallingLachgas bij de bevalling: hoe werkt lachgas bij de bevallingEr wordt momenteel gekeken of er bij bevallingen weer lachgas kan worden gebruikt. Lachgas is een goed middel om de pijn…
Pijn bij de bevallingPijn bij de bevallingDoet een bevalling pijn? Na negen maanden zwangerschap is het dan zover: de baby wordt geboren. Soms wat eerder, soms wa…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift WIJ, jonge ouders

Reageer op het artikel "Pijnbestrijding bij de bevalling"

Reactie

Manja, 17-03-2015 08:35 #1
Wat mij opvalt is dat jullie een badbevalling niet noemen als methode om pijn te bestrijden. Ik heb mijn drie kinderen in bad gekregen. Buiten het bad was de pijn niet te doen. In het bad ging het prima.

Infoteur: Annemieke83
Gepubliceerd: 06-11-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!