InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap en vitamine

Zwangerschap en vitamine

Zwangerschap en vitamine Je bent zwanger en mensen zeggen tegen je dat je nu 'mag eten voor twee'. Dat is dus niet nodig. Waar je wel op moet letten is dat je gezond eet. Doordat je gezond eet krijg je al veel van de benodigde vitamine binnen. Maar is dit genoeg? Nee, je hebt naast de vitamine die je uit gezond eten haalt ook nog extra vitamine D nodig en foliumzuur. Dit zijn de uitzonderingen op de regel. Om dit binnen te krijgen zal je extra vitamine moeten slikken. Daarnaast speelt ook vitamine A een belangrijke rol. Hiervan moet je ook genoeg binnen krijgen maar ook weer niet te veel.

Vitamine D

De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Twee derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid wordt op deze manier aangemaakt. Verder haal je vitamine D uit voeding. Het zit vooral in vette vissoorten zoals paling en makreel. Daarnaast is er in Nederland ook vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en bak, - en braadproducten.

Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit voeding. Calcium op zijn beurt zorgt weer voor opbouw en de instandhouding van een stevig skelet. Zwangere vrouwen wordt aangeraden om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen.

Foliumzuur

Foliumzuur wordt ook wel vitamine B 11 genoemd. Het komt voor in groene groente, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel. Mensen die gevarieerd eten krijgen genoeg foliumzuur binnen. Alleen geldt dit niet voor zwangere vrouwen.

Foliumzuur is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam. Ook is het nodig voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. En foliumzuur is heel belangrijk bij de vroege ontwikkeling van een ongeboren kind. Het draagt bij aan de vorming van het zenuwstelsel en verkleint de kans op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje, een hazenlip of een open gehemelte.

Je gebruikt foliumzuur al als je zwanger wilt worden. Zodra je stopt met anticonceptie kan je beginnen met het slikken van foliumzuurpillen. Het gaat erom dat je in ieder geval 4 weken voor de bevruchting begonnen bent en dat je dagelijks 400 tot 500 microgram binnenkrijgt. Na de tiende week van je zwangerschap is het niet meer nodig om extra foliumzuur te slikken. Slik je het langer dan volgens het advies nodig is, is dat geen probleem. Het kan verder geen kwaad.

Vitamine A

Vitamine A komen we tegen in vlees, vleeswaren, zuivelproducten, vis en eierdooiers. Daarnaast wordt er in Nederland vitamine A toegevoegd aan margarine, halvarine en bak, - en braadproducten.

Vitamine A is heel belangrijk voor de groei en daarom tijdens een zwangerschap van groot belang. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een zwangere vrouw is 3000 microgram. Daar tegenover staat dat te veel vitamine A schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind. Daarom komen veel zwangere vrouwen niet aan hun dagelijkse hoeveelheid. Er wordt namelijk aangeraden om niet te veel producten te eten waar vitamine A in zit. Omdat vitamine A wel degelijk van belang is bij een zwangerschap, is het belangrijk om dit dus wel binnen te krijgen. Dit kan via voeding of via een supplement. Pas wel op : in lever zit echt te veel vitamine A. Het is dus goed om dit tijdens de zwangerschap niet te eten.

Supplementen

Er zijn voor zwangere vrouwen verschillende soorten supplementen op de markt. Je hebt ze van verschillende merken. Kijk goed wat er in het supplement zit. Soms zit er alleen die ene vitamine in en soms is het een combinatie van de vitaminen die een zwangere vrouw nodig heeft. Let op dat je, als je supplementen gaat slikken, niet ook een aparte pil voor een vitamine slikt. Dit wordt een beetje teveel van het goede.
© 2013 - 2019 Annemieke83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat niet, minder of juist meer eten tijdens de zwangerschap?De zwangerschap is een vreugdevolle periode. Gezond eten is altijd belangrijk en goed zoor de zwangere vrouw, maar tijde…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.vitamine/info.nl

Reageer op het artikel "Zwangerschap en vitamine"

Infoteur: Annemieke83
Gepubliceerd: 09-11-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!