InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap of bevallen: waar blijft die roze wolk?

Zwangerschap of bevallen: waar blijft die roze wolk?

Tijdens zwangerschappen of in de kraamtijd na de bevalling hoor je vaak de term “roze wolk” vallen. Dit heeft niets te maken met het geslacht van het kindje (meisje), maar de prachtige tijd die het volgens vele zou moeten zijn. Toch worden deze periodes vaak anders ervaren en durven veel vrouwen daar niet over te praten omdat ze het gevoel hebben dat het niet normaal is om niet op een roze wolk te zitten.

De roze wolk tijdens de zwangerschap

Tijdens een zwangerschap zou je volgens sommigen op een roze wolk moeten zitten, omdat het zo speciaal is om een kindje te dragen en vanwege het geluk dat je überhaupt zwanger geraakt hebt. Dat is namelijk niet vanzelf sprekend. 1 op de 6 stellen ervaart hierbij namelijk problemen. Dat verschilt van dat het langer duurt dan gehoopt (een jaar of langer) tot medische trajecten om zwanger te raken. Iedereen zou zich daarom wel bewust mogen zijn van het geluk om zwanger te raken, maar dat is niet voldoende om de gehele zwangerschap als roze wolk te ervaren.

Daarnaast zal ook het over grote merendeel van de vrouwen het dragen van een kindje in de buik als bijzonder bestempelen. Zeker zodra de bewegingen van het kindje voelbaar worden en er interactie ontstaat tussen het kindje in de buik en de ouders. Maar dat bijzondere wordt ook wel eens overschaduwt door de andere lichamelijke veranderingen die je ervaart. Daarnaast maken veel aanstaande ouders zich ook zorgen over:
  • hoe gaat het met het kindje: groeit het goed, is het gezond?
  • de financiën: kunnen we straks nog rondkomen? Hoeveel minder kunnen en willen we gaan werken? Wat kost een kindje?
  • kinderopvang: hoeveel kinderopvang wil je en heb je nodig? Kies je voor een gastouder of kinderdagverblijf? Hoeveel kost het?
  • hoe ziet ons leven met kind eruit:
  • Ook deze zorgen kunnen de zwangerschap (deels) overschaduwen waardoor je het niet als roze wolk ervaart.

De roze wolk tijden de kraamtijd

Ook de kraamperiode zou volgens sommigen een roze wolk moeten zijn door het geluk van jullie kindje eindelijk bij je te hebben en doordat je je dankzij je verlof nergens anders mee bezig hoeft te houden, dan met jullie geluk. Maar veel nieuwe moeders hebben met hele andere gevoelens te maken: vooral nieuwe soorten zorgen en onzekerheid. Eet je kindje wel voldoende en doe je het allemaal wel goed? En het is toch wel vermoeiend en niet iedere keer leuk om weer naar 2-3 uur te moeten voeden… Kortom, een periode met ups en downs. Daar is niets mis mee, het komt juist vaker voor dan dat het alleen als roze wolk ervaren wordt.

Hoe om te gaan met gebrek aan het roze-wolk gevoel?

Om te beginnen: voel je niet verplicht om het als een roze-wolk te ervaren en zorg dat die verwachting van anderen je geen schuldgevoel bezorgt. Iedereen ervaart zo’n belangrijke fase doordat iedereen anders is en doordat iedere situatie anders is. Sommige mensen zijn gewoon wat nuchterder en daardoor minder vatbaar voor het gevoel van een roze-wolk en bij andere is de situatie veel complexer (bijvoorbeeld zorgen om de gezondheid van het kindje).

Probeer je in ieder geval niet te veel en te lang zorgen te maken over praktische zaken welke je zelf in de hand hebt. Lig je te piekeren over kinderopvang? Ga er dan een avond goed voor zitten, breng de mogelijkheden in kaart zodat er minder vraagtekens en meer antwoorden zijn. Op die manier voorkom je dat je gedachten in cirkels blijven hangen en voorkom je het echte piekeren en hou je alleen concrete vragen over.

Tot slotte: ook al hoef je deze fases niet als roze-wolk te ervaren, probeer wel volop te genieten van de bijzondere momenten en wees je er bewust van dat niet iedereen dit gegeven is.
© 2013 - 2018 Mabe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kraamtijd, kraamgeld, kraamhulpKraamtijd, kraamgeld, kraamhulpNa je zwangerschap begint er een nieuwe periode in je leven. De periode waarin je als moeder je kind verzorgt en opvoedt…
Roze afscheiding zwangerRoze afscheiding zwangerRoze afscheiding tijdens de zwangerschap is iets dat vaak voorkomt en niet altijd reden tot ongerustheid is. Vaak is de…
Verandert de komst van een baby je huwelijksleven?Verandert de komst van een baby je huwelijksleven?Je wilt graag kinderen en leeft toe naar de zwangerschap en je bereid je voor op de komst van de kleine spruit. Je hoort…

Reageer op het artikel "Zwangerschap of bevallen: waar blijft die roze wolk?"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!