InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van roze afscheiding

Oorzaken van roze afscheiding

Oorzaken van roze afscheiding Meestal is afscheiding wit van kleur, echter soms kunt u roze afscheiding hebben. In de meeste gevallen zal het ontstaan van roze afscheiding een onschuldige reden hebben. In sommige gevallen is er echter meer aan de hand. Het is daarom belangrijk om te weten wanneer roze afscheiding een probleem kan aanduiden.

Menstruatie of ovulatie

Een roze afscheiding kan door een lichte bloeding worden veroorzaakt. Het bloed vermengt zich dan met de vaginale afscheiding, waardoor de afscheiding een roze kleur krijgt. In de meeste gevallen zorgt de menstruatie voor een roze kleur. Veel vrouwen kampen met roze afscheiding aan het begin of aan het einde van de menstruatie. Daarnaast is het ook mogelijk dat de ovulatie roze afscheiding veroorzaakt. Er zijn namelijk een aantal vrouwen die tijdens de eisprong last hebben van doorbraakbloedingen. Als een vrouw last heeft van roze afscheiding tijdens de ovulatie of aan het begin of aan het einde van de menstruatie dan zal het waarschijnlijk hierdoor komen.

Zwangerschap

Veel vrouwen hebben last van roze afscheiding als ze zwanger zijn. Er zijn een aantal redenen waarom uw afscheiding een roze kleur zou kunnen hebben tijdens uw zwangerschap. Ten eerste, zou Innesteling een roze afscheiding mogelijk teweeg kunnen brengen. Voor veel vrouwen is een roze afscheiding een eerste teken van de huidige zwangerschap. Sommigen hebben last van doorbraakbloedingen tijdens de zwangerschap. Dit zou roze afscheiding kunnen veroorzaken. Roze afscheiding zou ook een teken kunnen zijn van een beginnende miskraam. Dit gaat vaak gepaard met buikkrampen. Als u uw slijmprop verliest, zou het mogelijk zijn dat dit gepaard gaat met roze afscheiding. Ten slotte is het ook normaal om roze afscheiding te krijgen na een bevalling. Maar roze afscheiding kan ook een probleem aanduiden. Denk hierbij aan o.a.:
  • Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap
  • Een mola-zwangerschap
  • Een infectie

Anticonceptie

Het gebruik van anticonceptie maakt het ontstaan van roze afscheiding een reële mogelijkheid. Men kan hierbij denken aan de pil, de vaginale ring, de anticonceptiepleister, de spiraal en andere vormen van anticonceptie. De hormonen in anticonceptie veroorzaken namelijk hormonale disbalans. Hierdoor kunnen er lichte bloedingen in het lichaam ontstaan. U zou ook last kunnen hebben van roze afscheiding omdat uw Intra-Uterine Device (IUD) niet goed in uw lichaam zit. Als dit het geval is, moet u contact opnemen met uw arts. Andere factoren die hormonale disbalans kunnen veroorzaken, zouden ook roze afscheiding kunnen veroorzaken. U kunt hierbij denken aan stress of depressie.

Een infectie of ziekte

Roze afscheiding zou een symptoom kunnen zijn van een infectie of een ziekte. Een ontsteking in uw lichaam kan namelijk een abnormale afscheiding veroorzaken. Een aantal symptomen zouden pijn, zwellingen en koorts kunnen zijn. In de meeste gevallen zal roze afscheiding uiteindelijk een SOA of een infectie blijken. Een aantal ziektes of infecties die roze afscheiding kunnen veroorzaken zijn:
  • Seksueel Overdraagbare Aandoeningen.
  • Cervicale erosie
  • Infecties gerelateerd aan uw eileiders, eierstokken, baarmoeder en vagina.
  • Kanker
  • Ziektes aan uw organen of systemen. Denk aan bijvoorbeeld suikerziekte, nierziekten en bloedziekten.

Lees verder

© 2014 - 2017 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.md-health.com/Pink-Discharge.html

Reageer op het artikel "Oorzaken van roze afscheiding"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Het vrouwelijke lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!