InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Oorzaken van tussentijds bloedverlies

Oorzaken van tussentijds bloedverlies

Oorzaken van tussentijds bloedverlies Als u last heeft van tussentijds bloedverlies kan u behoorlijk schrikken. Vooral als u er voorheen nooit last van heeft gehad. Er zijn een aantal redenen waarom u last kan hebben van een tussentijdse bloeding. In de meeste gevallen zal tussentijds bloedverlies er niet op wijzen dat er iets ernstig aan de hand is met uw lichaam.

Ovulatie

Als u te maken hebt met tussentijds bloedverlies, dan kan dit het gevolg zijn van de eisprong. Bijna dertig procent van de vrouwen heeft hier weleens last van. Er zijn namelijk een aantal vrouwen die tijdens de eisprong te maken krijgen met doorbraakbloedingen of spotting. Het verschil tussen doorbraakbloedingen en spotting ligt in de hoeveelheid bloedverlies. Indien er sprake is van veel bloedverlies wordt het een doorbraakbloeding genoemd. Als er weinig bloedverlies is wordt het spotting genoemd. Men moet hierbij denken aan een aantal druppels. Deze vorm van tussentijds bloedverlies duurt meestal maar een dag, echter het kan ook een aantal dagen aanhouden. Vaak is dit bloed bruin van kleur. De meest voorkomende achterliggende oorzaak van deze vorm van bloedingen is de anticonceptiepil. Oorzaken zouden o.a. kunnen zijn te lang de pil doorslikken, voor het eerst gebruikmaken van de pil en het gebruik van een andere soort anticonceptiepil.

Hormonale disbalans

Een tussentijdse bloeding kan veroorzaakt worden door hormonale disbalans. Een verstoring van de natuurlijke hormoonbalans heeft invloed op uw baarmoeder en uw menstruatie. Dit kan ertoe leiden dat er sprake is van een tussentijdse bloeding. Een verstoring van de natuurlijke hormoonbalans kan op verschillende manieren veroorzaakt worden. Stress, angst, depressie en andere vormen van emotionele disbalans zijn vaak de grote boosdoeners van tussentijds bloedverlies. Hormonale anticonceptiemiddelen kunnen vaak ook een tussentijdse bloeding veroorzaken. Het lichaam moet namelijk aan de toename of afname van hormonen wennen. Een tussentijdse bloeding kan voorkomen in de eerste drie maanden bij het gebruik of onbruik van hormonale anticonceptiemiddelen zoals o.a. de anticonceptiepil, de spiraal of de prikpil.

Onregelmatig bloedverlies tijdens de zwangerschap

Een zeer belangrijke oorzaak van een onregelmatig bloedverlies is de miskraam. Veel vrouwen hebben het niet in de gaten dat ze zwanger zijn, waardoor men kan denken dat ze te maken hebben met tussentijdse bloedverlies. Ongeveer 10% van alle zwangerschappen eindigt in een miskraam. Vooral als u wat ouder bent, is de kans op een miskraam groter. Vaak is er bij een miskraam sprake van buikpijn, bloedklonters, hevig bloedverlies en grijzig weefsel in het bloed. Als al het weefsel in uw baarmoeder is afgestoten, zal het bloedverlies geleidelijk afnemen. Het proces kan een aantal dagen in beslag nemen. Echter, sommige vrouwen zullen een aantal weken lang last hebben van bloedingen. Als u denkt dat u zwanger zou kunnen zijn en er sprake is van een hevige bloeding, kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts. Dit geeft u namelijk de mogelijkheid om een afspraak in te plannen voor een controle. Daarnaast zou onregelmatige bloedverlies tijdens de zwangerschap ook de symptoom van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, een mola-zwangerschap of een infectie kunnen zijn. Hierbij heeft u vaak ook last van andere klachten. Echter, onregelmatig bloedverlies tijdens de zwangerschap betekent niet automatisch dat er iets ernstigs aan de hand is. Er zijn namelijk veel vrouwen die gedurende de gehele zwangerschap last hebben van onregelmatig bloedverlies.

Infectie

Er zijn vrouwen die last hebben van tussentijds bloedverlies als ze een infectie hebben opgelopen. Echter hierbij zult u vaak ook andere klachten hebben. U kunt denken aan klachten zoals ontsteking, chronische pijn, braken en andere vervelende symptomen. Oorzaken zouden o.a. soa’s, bekkenontstekingen en het wassen van uw vagina met zeep kunnen zijn. Dit allemaal zou ertoe kunnen leiden dat u last heeft van tussentijds bloedverlies.

Een obstructie

Een obstructie in uw baarmoeder zou voor een tussentijdse bloeding kunnen zorgen. Men kan hierbij o.a. denken aan endometriose, vleesbomen of poliepen. Een andere vorm van obstructie dat tussentijds bloedverlies kan veroorzaken zijn vreemde voorwerpen in het lichaam. Het kan zijn dat u een tampon of ander voorwerp uit uw vagina bent vergeten te verwijderen. Vaak heeft u hierbij ook last van andere klachten. Denk hierbij o.a. aan een onaangename geur en abnormale afscheiding.

Kanker

Tussentijds bloedverlies kan veroorzaakt worden door kanker. Men moet hierbij denken aan baarmoederkanker, baarmoederhalskanker, vaginakanker en eierstokkanker. Het komt vaker voor bij vrouwen boven de dertig jaar. Echter hierbij zult u vaak ook andere klachten hebben naast tussentijds bloedverlies. Symptomen zouden o.a. kunnen zijn abnormale afscheiding, buikpijn en pijn tijdens seks.

Lees verder

© 2016 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap is de grote schik van iedere zwangere vrouw. Vooral in de eerste drie maanden, de t…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Bloedverlies tussen twee menstruatiesBloedverlies tussen twee menstruatiesBloedverlies tussen twee menstruaties kan diverse oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van vleesbomen of afw…
Zwanger: bloedverliesZwanger: bloedverliesZwanger en bloedverlies: de schrik voor iedere zwangere vrouw. Het bloedverlies kan optreden na het vrijen, maar kan ook…
Bronnen en referenties
  • http://www.healthline.com/health/vaginal-bleeding-between-periods#Causes2
  • http://www.thehealthsite.com

Reageer op het artikel "Oorzaken van tussentijds bloedverlies"

Reactie

M., 31-10-2018 09:51 #1
Ik slik al jaren geen anticonceptie, sinds ongeveer een paar maanden ben ik eigenlijk een soort van 2 keer in de maand ongesteld. Ben het altijd vrij licht. Dus op een gegeven moment denk ik dat ie komt, maar verdwijnt dan na 2 dagen weer. Pas een week later breekt ie dan echt door.

Enig idee waarom dit structureel is geworden? Ik ben 42 jaar.

Infoteur: Fenrir
Gepubliceerd: 11-10-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!