InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke middelen tegen menstruatiepijn

Natuurlijke middelen tegen menstruatiepijn

Natuurlijke middelen tegen menstruatiepijn Bij meer dan vijftig procent van alle vrouwen is de menstruatie een pijnlijk proces. U kunt hier natuurlijk pijnstillers voor nemen, echter zijn er ook natuurlijke hulpmiddelen die uw ongesteldheidspijn kunnen verlichten. Veel van deze middelen kunnen effectiever zijn om pijn te verlichten dan pijnstillers. Enkele hiervan zijn hieronder opgesomd.

Kaneelpoeder

Kaneel bevat bijzonder veel medische eigenschappen. Wat minder bekend is, is dat kaneel de intensiteit van uw menstruele krampen kan verminderen, vanwege zijn ontstekingsremmende en krampwerende eigenschappen. U kunt bijvoorbeeld een kaneelstokje aan uw thee of warme melk toevoegen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om kaneelthee te kopen van diverse merken als u zelf geen kaneel in huis hebt. Binnen de kortste tijden zal u merken dat de pijn aan het verminderen is.

Yoga

Het kan wellicht bizar klinken, maar sporten kan u daadwerkelijk helpen om uw pijn te verlichten. Yoga kan voornamelijk u hierbij helpen. Er zijn namelijk bepaalde oefeningen die men kan doen, waardoor uw pijn zal verminderen. Denk bijvoorbeeld aan de positie de Dolfijn. Echter u moet er wel rekening mee houden dat er ook bepaalde oefeningen zijn die u tijdens uw menstruatie moet vermijden. Doe een onderzoek voordat u een bepaalde positie tijdens uw ongesteldheid probeert.

Gember

Eeuwenlang , met name in de Aziatische, Indische en Arabische landen, staat Gember bekend als een specerij met medische eigenschappen. Gember is een natuurlijke bloedverdunner en heeft daarnaast ook pijnremmende eigenschappen. Dit zorgt er allemaal voor dat uw menstruatie minder hevig zal zijn dan gewoonlijk. Daarom kunt u tijdens uw ongesteldheid maaltijden voorbereiden die veel gember bevatten

Peterselie

Een andere manier om uw krampen te verminderen is door het innemen van peterselie tijdens uw maandelijkse menstruele cyclus. Het heeft een ontstekingsremmende werking, naast andere andere medische eigenschappen die uw leven kunnen verbeteren.

Magnesium

Magnesium innemen kan een uitstekende methode zijn om menstruatiekrampen te voorkomen. Magnesium helpt het lichaam sneller calcium ter absorberen, indien dit snel gebeurt zal het een effect hebben op uw krampen, namelijk uw krampen zullen minder pijnlijk zijn. Echter u moet er wel rekening mee houden dat er verschillende soorten magnesiumverbindingen zijn. Bij uw ongesteldheid is het aanbevolen om producten in te nemen die oratraat, malaat of critraat bevatten. U kunt een magnesiumpillen innemen of u kunt producten die veel magnesium bevatten eten. Denk hierbij aan producten zoals:
  • Pure chocolade
  • Bananen
  • Vis
  • Vetarme zuivelproducten
  • Avocado's
  • Volle graanproducten
  • Bonen en linzen
  • Noten

Water

Water drinken is een uitstekende manier om uw pijn te verlichten. Een milde of ernstige uitdroging zorgt er namelijk voor dat de intensiteit van uw krampen worden verergerd. Dus het is belangrijk om uw lichaam goed gehydrateerd te houden. Een goede tip is dat u warm of lauw water kunt drinken tijdens uw ongesteldheid. Warm water drinken kan er namelijk voor zorgen dat uw verkrampte spieren in uw bekken en baarmoeder zich gaan ontspannen, waardoor ook de pijn verlicht wordt. Het is ook mogelijk om producten die water bevatten te eten, denk aan producten zoals watermeloenen en komkommers. Veel vrouwen hebben ook last van een opgeblazen gevoel tijdens hun menstruatie, water drinken kan dit ook verhelpen.

Cafeïne vermijden

Het zou u pijn kunnen verlichten als u producten met cafeïne zal vermijden. Denk aan producten zoals koffie of frisdranken. Het kan namelijk uw symptomen dramatisch verergeren. Het beperkt namelijk uw bloedvaten en zorgt ook voor meer spanning, wat tot meer pijn kan leiden. Daarnaast versnelt het de uitdrogingsproces en dit zorgt ervoor dat uw pijn intensiever kan aanvoelen.

Warmte

Warmte een van de bekendste remedie om menstruatiepijn te verlichten. Hitte op de onderbuik, onderrug, het bekkengebied of andere pijnlijke plaatsen kan u menstruatiepijn zeer verlichten. Warmte ontspant de spieren, waardoor de pijn aanzienlijk zal verlichten. Een warme bad zal zeer ontspannend en pijn verlichtend zijn. Echter u kunt ook gebruik maken van een kruik of een plastic fles water. Indien de warmte te intens is, kunt u bijvoorbeeld de kruik of fles wikkelen in een handdoek, zodat het niet meer pijnlijk zal aanvoelen. Dit kunt u de hele dag gebruiken. Een andere handige tip is het gebruikmaken van zelfverwarmende kompressen. Hierdoor kunt u ook uw pijn verlichten als u op school, werk of ergens anders bent. Het fijne hier aan is dat ze een aantal uren warmte zullen behouden. En dus een betere optie zou zijn dan een bad nemen of een kruik met warm water te vullen

Lees verder

© 2014 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
Menstruatiepijn: wat kun je hier het beste tegen doen?Menstruatiepijn: wat kun je hier het beste tegen doen?Veel vrouwen hebben last van pijn tijdens de menstruatie, waarbij de klachten vaak tijdens de eerste dagen van de ongest…
Novasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatieNovasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatieVeel last hebben van de menstruatie of heel heftige bloedingen tijdens de ongesteldheid. Een deel van de vrouwen heeft e…
Menstruatiepijn - Dysmenorroe: oorzaken en behandelingMenstruatiepijn - Dysmenorroe: oorzaken en behandelingOngeveer de helft van de vrouwen heeft last van pijn in de onderbuik vlak voor of tijdens de eerste dagen van de menstru…
Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesTips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesMenstruatiepijn en veel bloedverlies kunnen een vrouw iedere maand flink opbreken. Hoe kun je deze klachten verminderen?
Bronnen en referenties
  • http://www.ladycarehealth.com/9-top-home-remedies-for-period-cramps/
  • http://www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-magnesium.php
  • http://www.yogajournal.com/category/poses/yoga-by-benefit/menstruation/

Reageer op het artikel "Natuurlijke middelen tegen menstruatiepijn"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Het vrouwelijke lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!