InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nare geurtjes tijdens menstruatie

Nare geurtjes tijdens menstruatie

Nare geurtjes tijdens menstruatie Tijdens uw menstruatie kunt u te maken hebben met een onaangename en vieze geur uit uw vagina. Het menstruatiebloed in combinatie met zweet en slijm kan een vieze geur produceren. Terwijl dit tot een zeker hoogte normaal is, kan het heel gênant worden als u en de mensen in uw omgeving dit kunnen ruiken. Mensen kunnen u hierdoor onhygiënisch vinden en u ook vermijden. U kunt een nare vaginale geur aanpakken door de volgende tips op te volgen.

Gebruik een tampon

Een uitstekende oplossing voor vrouwen die worstelen met nare menstruatiegeuren is het gebruiken van tampons. Op deze manier komt er geen bloed naar de oppervlakte. Een tampon moet tijdens de ongesteldheid wel regelmatig vervangen worden. Verwissel uw tampon of maandverband om de twee tot vier uur. Hoe langer het bloed met lucht in aanraking komt, hoe erger de geur zou kunnen worden. Tijdens het slapen gaan wordt er vaak aanbevolen om een maandverband te gebruiken in plaats van een tampon. De reden hiervoor is namelijk dat wanneer u een tampon te lang inhoudt, u hier ziek van kunt worden.

Vagina wassen

Was regelmatig uw vagina tijdens uw menstruatie. Dit kunt u het beste doen met alleen lauw water of met een zeepvrije wasemulsie. Hiermee kunt u ook vervelende kwaaltjes zoals een schimmelinfectie voorkomen. De normale zuurgraad van een vagina ligt namelijk tussen de 4 en 4,5, terwijl de rest van de lichaam een zuurgehalte heeft rond de 7. pH-neutrale zeep heeft meestal hetzelfde zuurgehalte. Als u uw vagina met zeep wast, dan verstoort u uw zuurgraad. Dit kan ook leiden tot een nare geur.

Verwijder uw schaamhaar

Een andere reden waarom vrouwen last kunnen hebben van een nare geur is vanwege het feit dat ze hun schaamhaar niet verwijderen. Juist schaamhaar kan eerder een nare geur veroorzaken. De haren houden zweet en bloed vast en deze kunnen dus nare geurtjes veroorzaken. Het scheren van uw vagina hoeft overigens niet te helpen tegen de geur, echter het zal nare geurtjes langer op afstand houden. Daarnaast zal dit het ook gemakkelijker maken om uw vaginale gebied te wassen.

Gebruik geen geparfumeerd maandverband of tampon

Gebruik zoveel mogelijk een maandverband of tampon zonder een parfum. Deze verstoren namelijk de zuurgraad van uw vagina. Parfums verhogen de kans op ongewenste infecties en nare geurtjes. Daarnaast is het ook mogelijk dat uw vagina slecht zou kunnen reageren op geparfumeerde maandverbanden en tampons.

Kleding

Verschoon uw onderbroek regelmatig en houd in iedere geval in de gaten of u niet doorlekt. Dat kan namelijk ook nare geurtjes veroorzaken. Het is verstandig om tijdens uw ongesteldheid niet al te strakke kleding te dragen, want dit kan namelijk de ongesteldheidsgeur verergeren. Tijdens uw ongesteldheid kan het ook handig zijn om wat vaker uw lichaam te wassen en uw kleding te verwisselen, als u het gevoel hebt dat de geur blijft kleven.

Bezoek uw huisarts

Als u met de bovenstaande tips nog last hebt van een nare geur wordt het waarschijnlijk tijd om een dokter te bezoeken. Een nare vaginale geur kan namelijk ook uitwijzen dat u een vaginale infectie zoals bacteriële vaginose, schimmelinfectie of trichomoniasis zou kunnen hebben. Echter u moet u wel beseffen dat veel vrouwen last hebben van dit verschijnsel, indien de geur niet extreem erg ruikt, is het makkelijk om dit te verhinderen. Het is volkomen normaal.

Lees verder

© 2014 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ladycarehealth.com/how-to-deal-with-menstruation-smell/

Reageer op het artikel "Nare geurtjes tijdens menstruatie"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Het vrouwelijke lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!