InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Novasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatie

Novasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatie

Novasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatie Veel last hebben van de menstruatie of heel heftige bloedingen tijdens de ongesteldheid. Een deel van de vrouwen heeft er iedere maand opnieuw last van. Maar daar is een simpele en snelle oplossing voor, namelijk de Novasure-behandeling. De Novasure-behandeling zorgt ervoor dat heftige bloedingen en veel pijn tijdens de menstruatie of ongesteldheid verdwijnen. De Novasure-behandeling ondergaan bij zware en pijnlijke menstruatie betekent echter wel dat vrouwen geen kinderen meer kunnen krijgen.

De Novasure-behandeling

Een behandeling van maximaal 2 minuten is nodig om vrouwen te verlossen van heftig bloedverlies of pijn tijdens de menstruatie. De nieuwe Novasure-behandeling zorgt er voor dat de pijn en het bloedverlies (drastisch) verminderen. Tijdens de behandeling brengt de gynaecoloog vaginaal een buisje in de baarmoeder. Dat zuigt eerst de baarmoeder vacuüm, waarna uit het buisje een waaiertje komt dat de baarmoeder als het ware spreidt. Daar komt vervolgens stroom op te staan en dat duurt ongeveer 2 minuten. Deze stroomstoot brandt door middel van het waaiertje het baarmoederslijmvlies weg, dat zorgt voor de problemen tijdens de menstruatie.

De uitwerking van de Novasure-behandeling

Het wegbranden van het baarmoederslijmvlies heeft tot gevolg dat de vrouw vervolgens geen of nauwelijks meer bloedverlies heeft tijdens haar ongesteldheid en dat de pijn verdwijnt.

De nadelen van de Novasure-behandeling

Er is één nadeel aan de Novasure-behandeling is dat is dat vrouwen na de behandeling in principe niet meer zwanger kunnen worden. Het slijmvlies waarin zich een bevrucht eitje moet nestelen is namelijk verdwenen. Vrouwen die kinderen willen, hebben dus niets aan de behandeling.

Geen algehele narcose of ruggenprik nodig bij behandeling menstruatiepijn

Tot voor kort werden vrouwen voor de behandeling onder totale narcose gebracht of kregen zij een ruggenprik. Dit betekende dus ook dat vrouwen vervolgens een aantal dagen in het ziekenhuis moesten worden opgenomen. In 2009 werd in het Ziekenhuis Nij Smellinge een proef gedaan met het onder plaatselijke verdoving behandelen van de vrouwen. Dit bleek uitermate goed te gaan en daarom krijgen vrouwen die de Novasure-behandeling ondergaan nu een paar prikjes in de baarmoederhals, waarna de behandeling wordt uitgevoerd. De vrouwen blijven dus “bij”de operatie en voelen alleen een warm gevoel van binnen. Zij kunnen bovendien na een paar uur het ziekenhuis weer verlaten.

Wat is het effect van de Novasure-behandeling?

Ruim driekwart van de vrouwen die de Novasure-behandeling heeft ondergaan heeft na de ingreep geen bloedverlies meer of bloedt veel minder.

Hevige menstruatie met veel bloedverlies en enorme pijn

Een hevige menstruatie met hevig vloeien zorgt bij veel vrouwen voor veel dagelijkse ongemakken. Ze moeten zich voortdurend verschonen of lekken door en generen zich daar voor, beddengoed zit onder het bloed of ze hebben zoveel pijn dat ze een aantal dagen niet kunnen werken. Vroeger leefden vrouwen dan maar met die kwaal en waren ze elke maand steeds een aantal dagen ziek en bloedden ze enorm. De Novasure-behandeling wordt overigens niet alleen in het ziekenhuis in Drachten uitgevoerd, maar ook in andere ziekenhuizen. In Drachten is de opnametijd alleen wel veel korter doordat daar gewerkt wordt met plaatselijke verdoving.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Novasure: het verwijderen van het baarmoederslijmvliesNovasure: het verwijderen van het baarmoederslijmvliesSommige vrouwen hebben een hevige menstruatie met veel klachten zoals hevig bloedverlies met doorlekken, bloedarmoede en…
Novasure: Behandeling bij hevige menstruatie en bloedverliesNovasure: Behandeling bij hevige menstruatie en bloedverliesNaar schatting 10 tot 30% van de vrouwen heeft last van hevige menstruaties waardoor ze belemmerd zijn om volop van het…
Baarmoeder vaak onnodig verwijderd: weet wat je doet!Baarmoeder vaak onnodig verwijderd: weet wat je doet!Eén op de drie Amerikaanse vrouwen rond de zestig is haar baarmoeder kwijt. 'Amerikaanse toestanden' zijn er in Nederlan…
Menstruatieproblemen: onderzoek, cijfers en oplossingenMenstruatieproblemen: onderzoek, cijfers en oplossingenTerecht voor veel vrouwen in de ergernis-toptien: die belachelijke tv-reclames voor maandverband, vol vlindertjes, bloem…
Hoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHet bestrijden van verschillende vormen van hoofdpijn kan op drie manieren. U kunt zelf stappen ondernemen, u kunt profe…
Bronnen en referenties
  • Ziekenhuis Nij Smellinge
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Novasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatie"

Reacties

Phara (infoteur), 14-12-2014 16:32 #10
Hey

Ik heb al jaren heel zware menstruatie en nu bij mijn laatste gynaecoloog-bezoek merkte hij een vleesboom op in mijn baarmoederwand. Nu is m'n vraag, kan die Novasure behandeling gelijktijdig gebeuren met het verwijderen van die vleesboom of zal die vleeboom automatisch mee verdwijnen met die Novasure behandeling?

Alvast bedankt voor een mogelijks antwoord! Reactie infoteur, 15-12-2014
Die vleesboom verdwijnt niet zomaar tenzij hij in het baarmoederslijmvlies zit, maar dat lijkt me sterk. Je zou aan je dokter moeten vragen wat de mogelijkheden zijn. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vleesboom deze hevige menstruatieklachten veroorzaakt. Maar dat kan je gynaecoloog je beter vertellen.

Ijsbeertje, 12-08-2014 13:09 #9
Vrouwen kunnen wel zwanger raken na een novasure. Ik ben bevallen na een novasure. Wel met zeer grote risico's.

Nin-Anna, 01-09-2013 09:16 #8
Mijn verhaal is wat langer en complexer. Het is ook bestemd voor de uitzondering waar haast niets voor op internet voor is terug te vinden. Ik heb het laten uitvoeren niet omdat ik te veel bloedde maar omdat ik een cyclus had van 10 dagen.Soms een dag niet en dan weer wel en dan weer niet. De operatie was on nov 2012. Dit heeft mijn orginele probleem niet opgelost en na de opratie had ik nog steeds zo een rare cyclus overigens wel met minder bloed. Waar niets over geschreven wordt is dat je lichaam wel dergelijke verandert. Mijn buien voor de menstruatie waren na de operatie om op te schieten en mn borsten waren zeer gevoelig. Daarnaast had ik opeens een vaginale klonterige afscheiding en soms een snotterige die niet meer helder wit was. Ik ben terug geweest bij de gyno en me overal op laten testen en onderzoeken maar ik schijn kern gezond te zijn. Zelf blijf ik van mening dat iets in mn systeem veranderd is. Ondertussen loop ik bij een biologische arts die al mijn waardes in mn bloed onderzocht heeft en deze zag een te lage cortisol waarde en een tekort aan DHEA. Na dit aanvullend te slikken, lijkt het erop dat dit hetgene is wat mijn cyclus herstelt na een net ritme van 5 dagen zonder prut vooraf of achteraf.

Jeannet, 19-06-2013 19:45 #7
Hallo dames,
Ik sta op de lijst voor een nova sure behandeling, zonder narcose maar met plaatselijke verdoving, zie er nu ik dit allemaal lees erg tegenop. Heb geen kinderen en dan lijkt me het zog pijnlijker, vlgs de gyn is het zo gepiept… een man uiteraard… wie weet raad?

Shanti, 06-09-2012 17:02 #6
Ik heb 2 jaar geleden een Novasure behandeling ondergaan.
En ik heb nu toch nog een kinderwens, mijn partner laat zijn sterilisatie ongedaan maken en wij willen dan toch proberen zwanger te worden.

Zijn er mensen die voor hetzelfde staan, ik heb gelezen dat er in Amerika een paar vrouwen zijn die na de Novasure toch nog een voldragen zwangerschap hebben gehad.

Welke controles komen er bij kijken? En zijn er in Nederland ook vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt. Wie kan mij meer vertellen.

C. P. Klaver-Stuijts, 01-10-2011 16:39 #5
Is er voor deze behandeling een verwijsbrief nodig van de huisarts?

Esther, 15-08-2011 10:59 #4
Is deze behandeling ook mogelijk als je reeds gesteriliseerd bent.? Reactie infoteur, 15-08-2011
Het lijkt me wel omdat ze niet in de buurt van de eierstokken gaan zitten, maar dat zou ik toch echt even aan een gynaecoloog vragen.

Monique, 17-07-2011 20:11 #3
Ook ik heb veel last van giga menstruatie, ik ben 49, ben bij mijn huisarts geweest, nadat ik alle goede berichten had gelezen over de Novasure, verwijsbrief gehad, kreeg een echo, bleek ik een vleesboom te hebben, dit veroorzaakte de bloedingen, dus geen Novasure voor mij, lijkt mij toch dat hier bij die Novasure site te weinig over gesproken wordt, laat eerst een echo maken, misschien mankeer je wat anders. Reactie infoteur, 18-07-2011
Het lijkt me logisch dat een gynaecoloog eerst gaat kijken waarom iemand heel erg bloedt. Iemand kan ten slotte ook een kankergezwel hebben of iets dergelijks. Maar wordt de oorzaak niet in dat soort zaken gevonden dan kan de Novasure uitkomst bieden. Novasure is natuurlijk geen brood dat je bij de bakker koopt en ook geen doe-het-zelf behandeling. En er zal geen gynaecoloog iemand zomaar op die manier behandelen als eerst niet een aantal zaken zijn uitgesloten.

Anneke, 09-01-2011 11:48 #2
Afgelopen vrijdag heb ik novasure laten doen onder algehele narcose. Ik moet er ook echt niet aan denken om dat te ondergaan met een plaatselijke verdoving. Vlak na de ingreep voelde het net of ik een harde buik had (voelde als eind zwangerschap. ( Een wee die niet overgaat). Nu 2 dagen later heb ik nog steeds last van harde buiken. Niet pijnlijk eerder vervelend. Ook ben ik vaak buiten adem. Maar… ik ben zo in de gloria dat ik nu al niet meer zo veel last heb van overmatig vloeien! dat ik al die harde buiken voor lief neem. En die harde buiken gaat vanzelf weer over. Ik ben tevreden.

Liesbeth, 14-11-2010 18:58 #1
Hallo,

Vorige week maandag heb ik novasure laten doen onder algehele narcose. In principe ging alles heel goed, niet misselijk en de eerste twee dagen dacht ik ziezo, kat in het bakkie.Wat ik nu merk is dat de baarmoeder best lang blijft reageren op bewegingen, gisteren heb ik denk ik wat teveel gedaan, vooral wat zware dingen gedragen en dat is dom geweest. Ik vloei minimaal en heb ook niet echt pijn het zijn meer wat vervelende krampen maar toch toch voel ik me moe en wat suf. Hopelijk gaat het snel beter.
Liesbeth

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gynaecologische aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!