InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Baarmoeder vaak onnodig verwijderd: weet wat je doet!

Baarmoeder vaak onnodig verwijderd: weet wat je doet!

Baarmoeder vaak onnodig verwijderd: weet wat je doet! Eén op de drie Amerikaanse vrouwen rond de zestig is haar baarmoeder kwijt. 'Amerikaanse toestanden' zijn er in Nederland niet, maar ook hier is de situatie zorgwekkend. De baarmoeder wordt te gemakkelijk verwijderd bij menstruatieklachten, poliepen en vleesbomen. Dat vonden ook twee gynaecologen. Daarom is er nu een website waarop de nieuwste mogelijkheden - zonder baarmoederverwijdering - op een rijtje staan. Er is ook een 48-uurs mailservice. Baarmoeder eruit? Alleen na een grondig besluit! In recente cijfers werd geschat, dat van alle Amerikaanse vrouwen rond de zestig ongeveer een derde niet meer al haar vrouwelijke organen heeft (met name eierstokken en vooral de baarmoeder). Dat zijn schokkende cijfers. Langzamerhand ontstaat dan ook een medische én maatschappelijke tegenbeweging, die erop wijst dat de baarmoeder te gemakkelijk verwijderd wordt, met alle gevolgen van dien. Zowel psychisch als lichamelijk kan dit zware gevolgen hebben. Onze hormoonhuishouding is bepalend voor onze gezondheid. Terwijl ons lichaam op zoek moet naar een nieuw evenwicht, is het ook geestelijk voor vrouwen nogal eens moeilijker wennen aan de nieuwe situatie dan ze dachten. Naast deze factoren, is er de medische kant van de zaak. Vaak, zo niet heel vaak, zijn er uitstekende alternatieven voor het verwijderen van de baarmoeder!

Nederland: 27.500 vrouwen per jaar

Al zitten we nog niet met 'Amerikaanse toestanden,' ook in Nederland is de situatie zorgwekkend. In ons land laten jaarlijks ongeveer 27.500 vrouwen hun baarmoeder verwijderen. De medische redenen zijn onder andere aandoeningen als hevig menstrueel bloedverlies, myomen en poliepen. Echter, voor deze problemen zijn er inmiddels tal van nieuwe behandelingsmogelijkheden. Daarbij blijft de baarmoeder gewoon intact. Toch zijn veel vrouwen niet op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. En omdat de huisarts zó al vaak overbelast is, is de kans groot dat een goed willende arts deze mogelijkheden ook mist in het gesprek over het behandelplan. Het is een kans én een gevaar: wie de meest up to date behandeling wil, moet zelf ook actief op zoek naar de laatste informatie. En daarin sta je niet meer alleen.

Platform voor 'baarmoederbehoud'

Met het oog op deze situatie, is er nu de website baarmoederpoli.nl. Deze website is opgericht door de gynaecologen Hugo van Eijndhoven van Isala Klinieken Zwolle en Richard Pal van het Franciscus Ziekenhuis Roosendaal. Op dit platform staat allerlei informatie overzichtelijk op een rijtje over verschillende behandelingen van menstruatieklachten waarbij je baarmoeder behouden blijft.

Alternatieve onbekend

Voor de behandeling van overmatig menstrueel bloedverlies, poliepen of myomen (vleesbomen) laten vrouwen helaas vaak te gemakkelijk hun baarmoeder verwijderen. De website baarmoederpoli.nl is nadrukkelijk bedoeld om vrouwen bewust te maken van het feit dat je in veel gevallen toch echt een eigen keuze kunt maken! Laten we niet vergeten dat baarmoederverwijdering om menstruatieklachten te verminderen, betekent dat je een gezond en functioneel orgaan uit je lichaam laat verwijderen.

2/3 vrouwen hevig bloedverlies: baarmoeder eruit

Wanneer je als vrouw kampt met hevig bloedverlies tijdens je menstruatie, heb je volgens de huidige medische statistieken een kans van twee op de drie dat je te horen krijgt dat je baarmoeder er beter uit kan. Tot op dit moment is de gangbare medische oplossing bij tweederde van de vrouwen met hevig menstrueel bloedverlies namelijk nog de verwijdering van de baarmoeder. Maar toch wordt al bij een derde een sterk opkomende behandeling uitgevoerd: verwijdering van het baarmoederslijmvlies met de 'endometriumablatie' methode ofwel Novasure. Volgens gynaecoloog Hugo van Eijndhoven gaat het aantal baarmoederverwijderingen bedoeld om menstruatieklachten te verminderen de komende jaren dan ook sterk dalen. Enerzijds door het kunnen bieden van heel effectieve technieken zoals NovaSure, en anderzijds ook omdat vrouwen steeds meer gebruik maken van het hormoonspiraaltje. Volgens Van Eijndhoven is NovaSure in de meeste gevallen een even effectieve behandeling.

Remi (45): "Novasure: een druppeltje!"

Remi: Ik verloor zo veel bloed tijdens het menstrueren dat het met het beste en grootste maandverband vaak niet meer te stelpen was. Een vloed, zo ervoer ik het. Een witte broek? Vergéét het maar, geen denken aan! Zelfs al ben ik er vrij laat mee, ik heb toch de NovaSure behandeling laten uitvoeren. Ik wilde hier gewoon niet mee verder. De behandeling was goed te doen, en bij mijn eerste menstruatie na de behandeling kon ik het bijna niet geloven: vergeleken bij al dat bloedverlies van vóór de ingreep, is dit bijna een druppeltje!"

Bij veel huisartsen onbekend

Gynaecoloog Richard Pal schat in dat door het toepassen van NovaSure bij liefst negen van de tien vrouwen met menstruatieproblemen kan worden voorkomen dat de baarmoeder onnodig verwijderd wordt. Pal pleit ervoor dat niet alleen alle vrouwen die klachten hebben, maar ook alle huisartsen op de hoogte zouden moeten zijn van deze behandeling. Dan zouden zij mensen actiever kunnen adviseren over de NovaSure-behandeling als alternatief voor verwijdering van de baarmoeder.

Soms moet het toch echt

Ook bij weloverwogen besluiten kan het helaas voorkomen dat NovaSure niet kan worden uitgevoerd, en een baarmoederverwijdering onvermijdelijk is. Denk aan een zeer afwijkende vorm van de baarmoeder, grote vleesbomen of een kwaadaardige afwijking van de baarmoeder. Hoe dan ook moet de verwijdering van de baarmoeder onderwerp zijn van een geinformeerd, weloverwogen besluit, genomen tussen de vrouw in kwestie en arts(en).

Behoud de baarmoeder game

Op de website baarmoederpoli.nl vind je ook een wat ludieker element rondom dit toch best zware onderwerp. Namelijk een heuse game. Bij dit spel worden er virtueel baarmoeders ‘gered’. Het doel om de game te ontwikkelen is om vrouwen bewuster te maken van het feit dat nieuwe medische behandelingen van menstruatieklachten tot behoud van je baarmoeder kunnen leiden. Het spel kun je doorgeven aan andere mensen. De score van alle spelers wordt opgeteld; hoe meer mensen het spel spelen, des te meer baarmoeders er virtueel worden gered.. en hoe meer mensen dit bewustzijnsspel spelen, des te groter de kans dat dit ook in het echt gebeurt! .

48-uurs mailservice

Via de website baarmoederpoli.nl kun je rechtstreeks vragen stellen aan de gynaecologen. Binnen 48 uur krijg je een mail met het antwoord. Ook staan contactgegevens van beide ziekenhuizen en gynaecologen op de website, zodat je als het nodig en gewenst is, een afspraak met de gynaecoloog in het ziekenhuis kunt maken.
© 2011 - 2017 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenPoliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenWat zijn poliepen in de baarmoeder en hoe worden poliepen behandeld? Een poliep is een in bijna alle gevallen goedaardig…
Embolisatie rekent snel af met vleesbomenVleesbomen oftewel myomen: naar schatting 30 tot 40 procent van de vrouwen krijgt in haar leven één of meerdere myomen.…
Bloedverlies tussen twee menstruatiesBloedverlies tussen twee menstruatiesBloedverlies tussen twee menstruaties kan diverse oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van vleesbomen of afw…
Hysterectomie: Het verwijderen van de baarmoederEen hysterectomie is een ingrijpende operatie waarbij de baarmoeder word weggenomen. De redenen hiervoor zijn erg divers…
Myosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactMyosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactDe diagnose 'vleesboom' kan weleens tot vervreemding leiden: een groeisel in je baarmoeder? Toch is de vleesboom veel ge…
Bronnen en referenties
  • Carla Louwman Communicatie Advies
  • Isala Klinieken Zwolle
  • Franciscus Ziekenhuis Roosendaal

Reageer op het artikel "Baarmoeder vaak onnodig verwijderd: weet wat je doet!"

Reacties

Liesbeth, 08-05-2017 14:14 #7
Na 6 jaar afwijkende uitstrijkjes te hebben gehad nooit hoger als.pap 3a willen ze nu mijn baarmoeder verwijderen… is dit echt nodig?… is er geen andere mogelijkheid? Heb al een kleine operatie gehad met snijden en branden. Soms pap 1 en dan na een paar uitstrijkjes weer 3a. Reactie infoteur, 11-05-2017
Beste Liesbeth,
Die vraag kun je alleen met hulp van een deskundige beantwoorden. Zoek een second opinion, zou ik zeggen. Je veiligheid staat voorop, maar je baarmoeder verwijderen veroorzaakt wel heftige veranderingen.
Sterkte en gezondheid gewenst,
Maria

Joan, 03-11-2015 23:05 #6
Ik heb 2 jaar geleden een nova sure behandeling gehad ook omdat ik maandelijks erg veel bloed verloor, ik was ook blij dat het bloeden minder werd nu 2 jaar verder ben ik om de week.2 weken ongesteld en verlies soms heel veel bloed en stolsels mijn gynaecoloog heeft mij aangeraden om mijn baarmoeder nu toch te verwijderen, ze gaf gelijk aan dat ik er eerst een paar weken over na moest denken maar gezien mijn vele klachten ga ik binnen kort via een kijkoperatie mijn baarmoeder weg laten halen. ik zie er heel erg tegen op maar zo als het nu gaat kan het ook niet verder. Reactie infoteur, 08-11-2015
Beste Joan,
Wat een nare toestand. Als de gynaecoloog of jijzelf denkt dat dit een relatie kan hebben met de Novasure, wil je dit dan nog even melden? Dan pas ik het artikel aan. Wees ajb zo terughoudend mogelijk met deze drastische ingreep, ik zou zelfs een second opinion gaan halen. De tendens is helaas om de baarmoeder soms te snel te verwijderen, ook in Nederland.
Sterkte en genezing gewenst,
drs. Astrid Maria Boshuisen
(freelance journalist lifestyle, gezondheid en geest)

Phara (infoteur), 14-12-2014 16:43 #5
Hey

Ik heb al jaren heel zware menstruatie en nu bij mijn laatste gynaecoloog-bezoek merkte hij een vleesboom op in mijn baarmoederwand op. Nu is m'n vraag, kan die Novasure behandeling gelijktijdig gebeuren met het verwijderen van die vleesboom of zal die vleeboom automatisch mee verdwijnen met die Novasure behandeling?

Alvast bedankt voor een mogelijks antwoord!

Danielle, 30-07-2014 14:00 #4
Beste Anonymus, welke kruiden heb jij gebruikt?

Marianne 44 Jaar, 24-09-2013 11:11 #3
Afgelopen juni heb ik een ''vleesboom'' laten verwijderen van ongeveer 2 CM. Nu wil ik liefst dit jaar nog voor de novasure behandeling gaan. Zou de ''wond'' van de vleesboom in mijn baarmoeder al zover genezen zijn dat het i.d.d. ook mogelijk al is dit jaar? Graag een reactie hierop m.v.g; Marianne Akkermans

Anonymus, 26-01-2012 11:04 #2
Mij werd geadviseerd mijn baarmoeder te verwijderen wegens kleine vleesboompjes een drietal jaren geleden. Ik had een eenmalige menstruatuiebloeding gehad, die duurde 14 dagen. Die baarmoederverwijdering heb ik niet gedaan. Mij werd geadviseerd hormonen te slikken voor deze vleesboompjes, heb ik ook niet gedaan. Vrouwen worden te vaak medisch behandendeld zonder echte noodzaak. Ik heb mezelf behandeld met kruiden en het werkte prima. Baarmoederverwijdering is volgens mij een echte commerce geworden en hormoonbehandeling ook. Nu ben ik bijna in de menopauze en heb nauwelijks last van de vleesboompjes en nauwelijks last van de menopauze. De moderne gynecologie hou ik wel voor bekeken. Reactie infoteur, 26-01-2012
Dank voor je reactie, Anonymus. Er zijn al heel wat mensen die op beginnen te komen tegen het vaak al te gemakkelijke verwijderen van de baarmoeder. Soms lijken we Amerika wel achterna te gaan, waar tientallen percentages vrouwen zonder echte noodzaak zonder baarmoeder verder gaan in hun leven. Daarbij moet ik wel aangeven dat er positieve uitzonderingen zijn. Maar meer bewustwording is bitter nodig. Daar kan jouw reactie weer verder aan bijdragen.

Groeten,
Maria

Elleke, 02-11-2011 11:00 #1
Ik heb in 2008 een Nova Sure behandeling gehad nadat ik 5 jaar heb rondgelopen met zeer zwaar bloedverlies (super tampon + grootste maat tena lady en het liep nog langs mn benen af) nadat ik ben geopereerd aan baarmoederhals kanker. Na de Nova Sure behandeling heb ik GEEN bloedverlies meer gehad! Het heeft ook nog als voordeel dat je snel herstelt en geen litteken hebt… Ik kan de Nova Sure behandeling iedereen aanraden die met zwaar bloedverlies te maken heeft… Reactie infoteur, 02-11-2011
Hallo Elleke,
dankjewel voor je reactie. Fijn te horen dat jouw ervaringen (ook) positief waren. Met jouw reactie bewijs je de lezers op zoek naar de ervaringen van anderen ook weer een dienst!
Groeten van
Maria

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 01-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!