InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderen

Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderen

Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderen Wat zijn poliepen in de baarmoeder en hoe worden poliepen behandeld? Een poliep is een in bijna alle gevallen goedaardige uitstulping van het baarmoederslijmvlies. Deze pijnloze slijmvliesgezwelletjes komen voor in de baarmoederhals of in de baarmoeder. Het kunnen er één of enkele zijn en ze variëren in grootte van een paar millimeter tot enkele centimeters. Bijna altijd zijn ze goedaardig en slechts zelden kwaadaardig. Slechts 5% van de poliepen zijn een voorloper van kanker. Baarmoederpoliepen worden vooral gezien bij vrouwen vóór de overgang en ouder dan dertig jaar.

Baarmoederpoliepen

Wat zijn baarmoederpoliepen?

Een poliep is een woekering van slijmvlies, die vaak onschuldig van aard is. Baarmoederpoliepen zijn kleine, pijnloze slijmvliesgezwellen, die voorkomen in de baarmoeder of baarmoederhals. De afmetingen van een baarmoederpoliep varieert van een paar millimeter tot enkele centimeters, van een speldenknop tot een golfballetje. Een vrouw kan één of meerdere baarmoederpoliepen hebben. Baarmoederpoliepen komen vooral voor bij vrouwen vóór de overgang en na het dertigste levensjaar.

Verschil baarmoederpoliep en vleesboom

Een baarmoederpoliep moet onderscheiden worden van een vleesboom. Een vleesboom is ook een woekering in de baarmoeder, maar in tegenstelling tot een baarmoederpoliep die uit slijmvliesweefsel bestaat, bestaat een vleesboom vooral uit spierweefsel.

Poliepen in de baarmoeder / Bron: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Poliepen in de baarmoeder / Bron: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Oorzaak baarmoederpoliep?

De overmatige groei van cellen in het slijmvlies van de baarmoeder (endometrium) leidt tot de vorming van baarmoederpoliepen. Hoewel de exacte oorzaak van baarmoederpoliepen onbekend is, lijken hormonale factoren een rol te spelen. Baarmoederpoliepen zijn oestrogeengevoelig, wat betekent dat ze oestrogeenreceptoren bezitten en dat ze op dezelfde manier reageren als de binnenkant van de baarmoeder dat doet. Baarmoederslijmvlies groeit in reactie op circulerende oestrogenen en een baarmoederpoliep ook.

Symptomen baarmoederpoliep

Vaak wordt een poliep van de baarmoederhals bij toeval ontdekt, bijvoorbeeld bij het maken van een uitstrijkje waarbij cellen van de baarmoederhals worden afgenomen. Vaak zijn er geen klachten. Wanneer er wel klachten zijn, kunnen deze onder meer bestaan uit:
  • onregelmatig menstrueel bloedverlies;
  • tussentijds bloedverlies, dat wil zeggen bloedverlies op onverwachte momenten, tussen de normale menstruaties door;
  • hevige menstruaties, dat wil zeggen ongewoon hevig en langdurig bloedverlies;
  • bloederige afscheiding na geslachtsgemeenschap; en
  • klachten van bloedverlies na de overgang.

Deze klachten kunnen ook wijzen andere aandoeningen. De verschijnselen zijn moeilijk van baarmoederhalskanker te onderscheiden.

Goedaardig

Fors bloedverlies kan tot bloedarmoede leiden. De meeste poliepen zijn goedaardig, maar in ongeveer 1 op de 20 gevallen kunnen ze toch kwaadaardig worden.

Diagnose en behandeling baarmoederpoliep

Poliepen in de baarmoeder kunnen onder meer worden gevonden door middel van een diagnostische hysteroscopie. Hierbij kijkt de gynaecoloog met een kijkbuis - een zogeheten 'hysteroscoop' - via de schede naar de binnenkant van de baarmoeder. Tijdens dit onderzoek kan gelijk de poliep worden verwijderd. Weggehaalde poliepen worden microscopisch onderzocht om vast te stellen of ze goedaardig zijn. Na afloop van de ingreep kan de vrouw een paar dagen enige buikpijn en licht bloedverlies hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Abnormaal bloedverlies door een poliep in de baarmoederAbnormaal bloedverlies door een poliep in de baarmoederEen poliep is in verreweg de meeste gevallen een onschuldig gezwelletje dat bestaat uit slijmvliesweefsel. Het kan ontst…
Baarmoederpoliepen: Gezwellen in baarmoederwandBaarmoederpoliepen: Gezwellen in baarmoederwandHet endometrium is de bekleding van de binnenkant van de baarmoeder (uterus). Door een overgroei van deze bekleding onts…
Myosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactMyosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactDe diagnose 'vleesboom' kan weleens tot vervreemding leiden: een groeisel in je baarmoeder? Toch is de vleesboom veel ge…
Baarmoederhalspoliep: symptomen, oorzaak en behandelingBaarmoederhalspoliep: symptomen, oorzaak en behandelingEen baarmoederhalspoliep of cervicale poliep is een gladde, rode, vingervormige uitstulping in de cervix. De baarmoederh…
Bloedverlies tussen de menstruatiesBloedverlies tussen de menstruatiesBij bloedverlies tussen de menstruaties door is er nog wel sprake van een normale cyclus, maar er treedt tussentijds blo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 1: Blausen.com staff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn bij seks
Medische informatie…
Schrijf mee!