InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Baarmoederhalspoliep: symptomen, oorzaak en behandeling

Baarmoederhalspoliep: symptomen, oorzaak en behandeling

Baarmoederhalspoliep: symptomen, oorzaak en behandeling Een baarmoederhalspoliep is een gladde, rode, vingervormige uitstulping in de cervix. De baarmoederhals of cervix is het onderste gedeelte van de baarmoeder en het vormt de verbinding tussen de baarmoeder en de vagina. In vrijwel alle gevallen is een baarmoederhalspoliep goedaardig. Een baarmoederhalspoliep hoeft geen opvallende symptomen te veroorzaken. Abnormale vaginale bloedingen is de meest voorkomende klacht. Als je dergelijke klachten ervaart, dan is het raadzaam om dit met je huisarts of gynaecoloog te bespreken. Tijdens een diagnostische hysteroscopie kan de gynaecoloog de poliep meteen verwijderen. Vaak komt een poliep niet terug.

Vóórkomen

Baarmoederhalspoliepen komen meestal voor bij vrouwen die ouder zijn dan 20 jaar en die meerdere zwangerschappen hebben gehad. De meeste baarmoederhalspoliepen worden ontdekt tijdens een diagnostische hysteroscopie, waarbij de gynaecoloog met een kijkbuis (hysteroscoop) via de schede (vagina) naar de binnenkant van de baarmoeder kijkt. Gewoonlijk ontwikkelt zich een solitaire poliep, alhoewel er soms twee of drie tijdens een onderzoek worden aangetroffen.

Oorzaak van een baarmoederhalspoliep

De oorzaak van een baarmoederhalspoliep is anno 2017 niet helemaal duidelijk. Een baarmoederhalspoliep kan het gevolg zijn van een infectie, maar het kan ook voortvloeien uit een langdurige (chronische) ontsteking, een abnormale respons op een toename van het oestrogeengehalte, of congestie van bloedvaten in het baarmoederhalskanaal. Congestie is een plotselinge toeneming van het bloedvolume in bloedvaten.

Hoge oestrogeengehalten

Oestrogeenniveaus schommelen van nature gedurende het leven van een vrouw. Je oestrogeengehalte zal het hoogste zijn tijdens de vruchtbare jaren, tijdens eventuele zwangerschappen, en in de periode voor de menopauze.

Infectie

Een ontstoken baarmoederhals ziet er rood, geïrriteerd of geërodeerd uit. Enkele van de bekende oorzaken van ontsteking van de baarmoederhals zijn onder meer:

Symptomen

Het meest voorkomende symptoom dat een vrouw zal opmerken, zijn abnormale vaginale bloedingen die zich voordoen:
  • tussen menstruatieperioden;
  • na de menopauze;
  • na of tijdens seksuele omgang; en
  • na het douchen.

Ontsteking of infectie
Baarmoederhalspoliepen kunnen ontstoken zijn, maar raken zelden geïnfecteerd. Bij een infectie kan vaginale afscheiding ontstaan met geel of wit slijm. Poliepen komen vaak voor zonder symptomen of klachten.

Soorten baarmoederhalspoliep

Er worden twee soorten baarmoederhalspoliepen onderscheiden: ectocervicale en endocervicale. Ectocervicale poliepen ontstaan op het buitenste deel van de baarmoederhals. Endocervische poliepen ontstaan vanuit de cellen in de klieren in het baarmoederhalsweefsel en deze komen het meest voor. Postmenopauzale vrouwen hebben meer kans om ectocervische poliepen te ontwikkelen, en premenopauzale vrouwen hebben meer kans om endocervische poliepen te ontwikkelen.

Onderzoek en diagnose

Een baarmoederhalspoliep is gemakkelijk te ontdekken door een arts tijdens een routine bekkenonderzoek. Je arts ziet een vingerachtige uitstulping die rood of paars lijkt. Een biopsie of weefselmonster van de poliepen kan worden genomen en naar het laboratorium gestuurd worden voor onderzoek. Resultaten tonen meestal goedaardige poliepcellen. In zeldzame gevallen kunnen abnormale cellen of precancereuze cellen worden ontdekt. Precancereuze cellen is iets wat aan kanker voorafgaat en staat bekend als neoplastische veranderingen.

Behandeling van baarmoederhalspoliepen

De meest voorkomende behandeling is het verwijderen van de poliep tijdens een bekkenonderzoek. Tijdens zo'n onderzoek voert de arts een visueel onderzoek uit van de schede (of de vagina) en de baarmoederhals. Verwijdering van de poliep kan eenvoudig worden gedaan door de poliep voorzichtig te draaien, vast te binden aan de basis, of te verwijderen met een speciale pincet. Op de basis van de poliep wordt een oplossing aangebracht om de bloeding te stoppen. Poliepen hoeven niet te worden verwijderd, tenzij ze bloeden, zeer groot zijn of een ongewone verschijning hebben.

Onderzoek van de poliep

Bijna alle baarmoederhalspoliepen zijn goedaardig (benigne), maar soms kunnen ze toch kwaadaardig worden. Dit geldt ook voor baarmoederpoliepen. De arts kan beslissen om de poliep naar het laboratorium te sturen om het te onderzoek onder de microscoop, maar dit is niet altijd nodig.

Herstel en preventie

Het verwijderen van een poliep is een eenvoudige, veilige en niet-invasieve procedure. Als je ooit een poliep hebt gehad, is de kans op een recidief klein. Toch blijft het risico om ze opnieuw te ontwikkelen, en soms grotere, bestaan. Regelmatige controle zorgt ervoor dat ze vroegtijdig worden opgespoord.

Maatregelen
Aangezien sommige infecties worden geassocieerd met baarmoederhalspoliepen, kunnen een paar eenvoudige maatregelen helpen om je risico te verminderen. Draag katoenen of linnen ondergoed dat een goede luchtcirculatie mogelijk maakt. Dit voorkomt overmatige warmte en vocht, wat de perfecte omgeving voor (schimmel)infecties is. Gebruik ook een condoom tijdens de geslachtsgemeenschap.

Bevolkingsonderzoek
Doe mee aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker, waarmee gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van het humaan papillomavirus (HPV). Als dit virus aanwezig is, wordt hetzelfde uitstrijkje direct beoordeeld op afwijkende cellen. Alle vrouwen van 30 tot en met 60 jaar krijgen om de vijf jaar een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

Prognose

Slechts bij een klein deel van de vrouwen komt de baarmoederhalspoliep terug.

Lees verder

© 2017 Tartuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenPoliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenWat zijn poliepen in de baarmoeder en hoe worden poliepen behandeld? Een poliep is een in bijna alle gevallen goedaardig…
Abnormaal bloedverlies door een poliep in de baarmoederAbnormaal bloedverlies door een poliep in de baarmoederEen poliep is in verreweg de meeste gevallen een onschuldig gezwelletje dat bestaat uit slijmvliesweefsel. Het kan ontst…
Oorpoliep: symptomen en behandeling poliep in oorOorpoliep: symptomen en behandeling poliep in oorDe symptomen van een oorpoliep kunnen bestaan uit bloederige afscheiding uit het oor en pijn in het oor. Een oorpoliep d…
Galblaaspoliep: symptomen, oorzaak en behandelingGalblaaspoliep: symptomen, oorzaak en behandelingGalblaaspoliep is een verzamelnaam voor een aantal verschillende polypeuze (poliepachtige) afwijkingen. Een poliep is ee…
Alles over darmpoliepen5 tot 10% van de mensen krijgt ze, een of meerdere poliepen in de dikke darm. Veel mensen voelen er nooit iets van, maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • Gezond.be. Baarmoederhalspoliepen - Goedaardige uitstulping van Slijmvlies. https://www.gezond.be/aandoening/baarmoederhalspoliepen/ (ingezien op 25-10-2017)
  • Healthline. What Are Cervical Polyps? https://www.healthline.com/health/cervical-polyps (ingezien op 25-10-2017)
  • WebMD. Cervical Polyps - Topic Overview. https://www.webmd.com/women/tc/cervical-polyps-topic-overview (ingezien op 25-10-2017)

Reageer op het artikel "Baarmoederhalspoliep: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-11-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Poliepen
Medische informatie…
Schrijf mee!