InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Baarmoederpoliepen: Gezwellen in baarmoederwand

Baarmoederpoliepen: Gezwellen in baarmoederwand

Baarmoederpoliepen: Gezwellen in baarmoederwand Het endometrium is de bekleding van de binnenkant van de baarmoeder (uterus). Door een overgroei van deze bekleding ontstaan poliepen. Baarmoederpoliepen (endometriumpoliepen) zijn franjeachtige gezwellen die zich vasthechten aan de wand van de baarmoeder. Deze meestal goedaardige gezwellen veroorzaken zelden symptomen, tenzij de poliepen groot zijn. Bloedingsproblemen tussen of tijdens de menstruatieperiode zijn dan mogelijke symptomen. De arts verwijdert de poliepen omdat deze soms een voorloper zijn van kanker. Doorgaans zijn de vooruitzichten voor behandelde patiëntes zeer goed.

Oorzaken gezwellen

De vorming van poliepen, goedaardige steelgezwellen, gebeurt meestal op volgende plaatsen, al komen ze eveneens tot stand in de baarmoeder:

De precieze oorzaak van baarmoederpoliepen is niet bekend. Zij groeien meer wanneer oestrogeenhormonen in het lichaam aanwezig zijn. De meeste baarmoederpoliepen zijn niet kwaadaardig. Ongeveer 5% van de poliepen zijn kankercellen of zijn precancereus. Zij zijn namelijk een voorloper van baarmoederkanker (abnormale vaginale bloedingen).

Risicofactoren poliep in baarmoederwand

De kans op kanker is hoger na de menopauze, bij het gebruik van het medicijn Tamoxifen (voor de behandeling van borstkanker), of bij een zware of onregelmatige menstruatie. Ook volgende factoren verhogen het risico op baarmoederpoliepen:
  • een familiegeschiedenis van het Lynch-syndroom of het Cowden-syndroom (erfelijke familiale aandoeningen)
  • een hoge bloeddruk (hypertensie)
  • een hogere leeftijd
  • postmenopauzale hormonale substitutietherapie (vervangingstherapie)
  • zwaarlijvigheid (obesitas)

Symptomen

Poliepen in de baarmoederwand hebben de grootte van een sesamzaad tot een golfbal. Bij vrouwen bevinden zich voorts één of meerdere poliepen in het baarmoederslijmvlies.

Bij de aanwezigheid van baarmoederpoliepen ervaart een vrouw doorgaans geen symptomen omdat de meeste poliepen slechts klein zijn. Indien de patiënte wel symptomen ervaart, betreft dit bloedingen na de menopauze en lange, zware en onregelmatige of onvoorspelbare menstruele bloedingen en bloedingen tussen de menstruatie door. Verder heeft een vrouw met baarmoederpoliepen mogelijk problemen om zwanger te geraken (onvruchtbaarheid).

Diagnose en onderzoeken

Volgende onderzoeken zijn nodig om baarmoederpoliepen te identificeren:
  • een endometriumbiopsie (stukje weefsel van het baarmoederslijmvlies wegnemen en microscopisch laten onderzoeken)
  • een hysteroscopie (inwendig kijkonderzoek van de baarmoeder)
  • een hysterosonografie (een gespecialiseerde vorm van echografie waarbij de arts vloeistof in de baarmoederholte plaatst terwijl hij tegelijkertijd een echografie uitvoert)
  • een transvaginale echografie (inwendig kijkonderzoek van de vagina met behulp van een sonde)

Behandeling: Meestal verwijdering van poliepen

Poliepen verwijderen

De meeste poliepen verwijdert de arts omdat poliepen soms een voorstadium zijn voor kanker. De polypectomie (chirurgische verwijdering van poliepen) gebeurt meestal met behulp van een hysteroscopie. Soms is een dilatatie en curettage nodig waarbij de arts een biopsie van het endometrium (baarmoederslijmvlies) en daarna het poliep of de poliepen verwijdert.

Afwachtend beleid

Premenopauzale vrouwen die geen symptomen en geen andere risicofactoren hebben, hebben niet altijd een behandeling nodig. Hierbij voert de arts een afwachtend beleid uit, waarbij hij wel regelmatig de gezondheid van de vrouw controleert, maar geen behandeling inzet, tenzij wijzigingen of symptomen optreden.

Medicijnen

Ook zijn medicijnen beschikbaar voor het verminderen van de symptomen van baarmoederpoliepen. Deze geneesmiddelen zorgen echter slechts voor een tijdelijke oplossing van het probleem.

Prognose: Terugkeer poliep bij vrouw

Na de verwijdering van één of meer poliepen, is de patiënte enkele dagen na de ingreep weer in staat om het werk te hervatten. Ze ervaart soms nog wel enkele dagen een doorbraakbloeding. Slechts een klein percentage van de poliepen komt terug, al is dit bij een aantal vrouwen pas maanden of jaren na de behandeling.

Complicaties

Baarmoederpoliepen veroorzaken mogelijk problemen met het krijgen van kinderen. Ook leiden poliepen in de baarmoeder soms tot een miskraam.

Preventie baarmoederpoliepen

Baarmoederpoliepen zijn niet te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenPoliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenWat zijn poliepen in de baarmoeder en hoe worden poliepen behandeld? Een poliep is een in bijna alle gevallen goedaardig…
Baarmoederpoliep: symptomen, oorzaak en behandelingBaarmoederpoliep: symptomen, oorzaak en behandelingEen baarmoederpoliep is een goedaardige uitstulping van het baarmoederslijmvlies (de binnenbekleding van de baarmoeder)…
Redenen vaginaal bloeden na gemeenschapRedenen vaginaal bloeden na gemeenschapAlle vrouwen zijn gewend maandelijks te bloeden, maar soms bloed je ook als je niet ongesteld bent. Als je vaginaal bloe…
Pijn in de baarmoeder: oorzaken van pijnlijke baarmoederPijn in de baarmoeder: oorzaken van pijnlijke baarmoederPijn in de baarmoeder is een vervelende klacht die in de onderbuik, rond de navel wordt gevoeld. Er zijn meerdere mogeli…
Bloedverlies tussen de menstruatiesBloedverlies tussen de menstruatiesBij bloedverlies tussen de menstruaties door is er nog wel sprake van een normale cyclus, maar er treedt tussentijds blo…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 10 februari 2017:
  • Causes, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/uterine-polyps/basics/causes/con-20027472
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Definition, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/uterine-polyps/basics/definition/con-20027472
  • Endometrial polyps, http://www.cmdrc.com/menstrual-disorders-fibroids/endometrial-polyps/
  • Endometrial polyps, http://www.obgyn.net/laparoscopy/endometrial-polyps
  • Endometrial polyps, https://medlineplus.gov/ency/article/007636.htm
  • Risk factors, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/uterine-polyps/basics/risk-factors/con-20027472

Reageer op het artikel "Baarmoederpoliepen: Gezwellen in baarmoederwand"

Infoteur: Miske
Laatste update: 27-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!