InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedverlies tussen twee menstruaties

Bloedverlies tussen twee menstruaties

Bloedverlies tussen twee menstruaties Bloedverlies tussen twee menstruaties kan diverse oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van vleesbomen of afwijkingen in het baarmoederslijmvlies. Hoewel tussentijds bloedverlies doorgaans vrij onschuldig en goed behandelbaar is, kan het ook wijzen op meer ernstige aandoeningen. Het is daarom verstandig een menstruatiekalender bij te houden in het geval van onregelmatig bloedverlies en een bezoekje aan de huisarts te brengen.

Bloedverlies tussen twee menstruaties

Wanneer je jong bent en pas net begint met menstrueren, is bloedverlies tussen twee menstruaties in heel normaal. De menstruatiecyclus is dan nog erg onregelmatig. Wanneer je echter reeds enkele jaren menstrueert, is bloedverlies tussen twee menstruaties minder normaal. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee typen van tussentijds bloedverlies:
  • Bloedverlies zonder herkenbaar patroon
  • Onregelmatig bloedverlies in een normale menstruatiecyclus

In sommige gevallen treedt het bloedverlies enkel na het vrijen op. In dat geval wordt er gesproken van contactbloedingen. Tussentijds bloedverlies kan ook veroorzaakt worden door de anticonceptiepil of het spiraaltje.

Hoe ontstaat bloedverlies tussen twee menstruaties?

Onregelmatig bloedverlies kan veroorzaakt worden door afwijkingen van de baarmoedermond. Wanneer dit het geval is, heeft men vooral last van bloedverlies na het vrijen. Het bloedverlies kan eveneens veroorzaakt worden door ontstoken baarmoederslijmvlies. In een enkel geval is er sprake van kanker.

Over het algemeen is de oorzaak van tussentijds bloedverlies erg onschuldig. De baarmoederwand is bekleed met een cellaag, ook wel het ectropion genoemd. Bij sommige vrouwen is deze cellaag erg dun en kwetsbaar, waardoor er snel beschadigingen op kunnen treden aan het slijmvllies, die gepaard kunnen gaan met bloedverlies.

Ook kunnen er afwijkingen in de baarmoeder zelf aanwezig zijn. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een poliep in de baarmoederholte, een doorgaans goedaardig gezwel. Ook kan er sprake zijn van een vleesboom, een goedaardige verdikking in de spierwand van de baarmoeder. Vleesbomen (myomen) komen bij circa 50% van de vrouwen in hun vruchtbare fase voor. Deze vleesbomen kunnen zo groot worden dat de baarmoeder niet goed meer kan samentrekken, waardoor bloedverlies optreedt. Vleesbomen kunnen eveneens doorbloedingsstoornissen in het slijmvlies en de baarmoederwand veroorzaken.

Wat te doen bij tussentijds bloedverlies?

Allereerst is het verstandig een soort van menstruatiekalender bij te houden. Hier op kan je opschrijven wanneer en hoe lang je ongesteldheid geduurd heeft, en eventueel hoe hevig het bloedverlies was. Op deze manier kan je gemakkelijker een patroon herkennen in je bloedverlies. Wanneer je naar de huisarts gaat, kan deze op basis van deze menstruatiekalender mogelijk een diagnose stellen. Het kan ook zo zijn dat de huisarts een inwendig onderzoek uit wil voeren. Hierbij wordt de binnenkant van je vagina en baarmoeder onderzocht, zodat eventuele vleesbomen en poliepen opgespoord kunnen worden. Indien nodig kan er ook een uitstrijkje gemaakt worden. Wanneer op basis van dit onderzoek nog niet duidelijk is wat de oorzaak van het tussentijds bloedverlies is, word je waarschijnlijk doorverwezen naar een gynaecoloog. Deze kan een uitgebreider inwendig onderzoek uitvoeren en eventueel een echoscopie verrichten.

Afhankelijk van de oorzaak van het bloedverlies wordt er door de arts voor een bepaalde behandeling gekozen. Deze kan bijvoorbeeld bestaan uit het verwijderen van poliepen, het slikken van de anticonceptiepil of het plaatsen van een spiraaltje.
Gerelateerde artikelen
Bloedverlies tussen de menstruatiesBloedverlies tussen de menstruatiesBij bloedverlies tussen de menstruaties door is er nog wel sprake van een normale cyclus, maar er treedt tussentijds blo…
Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesTips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesMenstruatiepijn en veel bloedverlies kunnen een vrouw iedere maand flink opbreken. Hoe kun je deze klachten verminderen?
Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenPoliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenWat zijn poliepen in de baarmoeder en hoe worden poliepen behandeld? Een poliep is een in bijna alle gevallen goedaardig…
Abnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandelingAbnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandelingAbnormaal vaginaal bloedverlies kan op het eerste zicht erg verontrustend lijken. Het gaat om bloedverlies dat optreedt…
Bloedverlies na een bevallingDe eerste dagen en weken na een bevalling blijven er nog steeds bloedingen plaatsvinden. De ene vrouw ervaart het als vr…
Bronnen en referenties
  • Koch, H. & van Druenen, P. (2009) Diagnosewijzer

Reageer op het artikel "Bloedverlies tussen twee menstruaties"

Reacties

Itsme, 12-03-2016 21:07 #2
Ik heb vorige maand onveilig seks gehad, want de condoom was uitgescheurd. Daarna heb ik gelijk de zelfde dag morning after pil ingenomen. Ben daarna gewoon ongesteld geworden en het verliep als normaal alleen was ik weekje later. Nadat ik ongesteld ben geweest na drie weken heb ik weer een bloeding. Is dit normaal of is er kans op zwangerschap?

Vervaecke, 28-08-2012 10:23 #1
Ik heb mijn pil doorgenomen, maar heb al sinds de eerste week van mijn nieuwe strip bloedverlies en nu zit ik al in de laatste week en heb nog steeds bloedverlies (dus al bijna 2 -3 weken). Het bloedverlies wordt ook meer en meer. Bloed is wel mooi van kleur. Wat zou dit kunnen zijn en moet ik ongerust zijn?

Infoteur: Melod
Laatste update: 19-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!