InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van stinkende afscheiding

Oorzaken van stinkende afscheiding

Oorzaken van stinkende afscheiding Als u last heeft van een stinkende afscheiding, kunt u zich behoorlijk schamen. Terwijl een stinkende afscheiding tot een zeker hoogte normaal is, kan het heel gênant worden als u en de mensen in uw omgeving dit kunnen ruiken. Over het algemeen is een zeer sterk ruikende afscheiding niet normaal. Er zijn een aantal redenen waarom u hier last van zou kunnen hebben. Gelukkig is het meestal makkelijk te verhelpen.

Leefgewoonten

Een van de belangrijkste oorzaken van een stinkende afscheiding is een verandering in uw leefgewoonten. Hierbij kan men denken aan slechte leefgewoonten zoals roken, een slecht eetpatroon, alcohol, te weinig slaap of andere slechte eetpatroon. Maar een sterke geur bij uw vagina kan ook liggen aan de voeding die u inneemt. Denk hierbij aan o.a. zuivelproducten, bewerkte producten en scherpe specerijen.

Infectie

Veel vrouwen hebben last van stinkende afscheiding als ze een infectie hebben opgelopen. Men kan hierbij denken aan o.a. vaginitis, bacteriële vaginitis, vaginale schimmelinfectie en bekkenontstekingen. Echter hierbij zult u vaak ook andere klachten hebben naast een sterk ruikende afscheiding. U kunt hierbij denken aan klachten zoals een verandering in de kleur van uw afscheiding, chronische pijn, een brandende sensatie, jeuk en andere vervelende symptomen.

Vaginale hygiëne

Een slechte vaginale hygiëne kan leiden tot een sterke geur. Denk hierbij aan o.a. als u uw vagina niet vaak of goed wast. Als u uw vagina met zeep wast, kan dit ook leiden tot een stinkende afscheiding. U verstoort dan namelijk de zuurgraad van uw vagina. Uw normale vaginale zuurgehalte ligt tussen de 4 en 4,5, terwijl de zuurgehalte van de rest van de lichaam rond de 7 ligt. U kunt daarom het beste zeepvrije wasemulsie gebruiken. Een andere reden waarom vrouwen last kunnen hebben van een sterk ruikende afscheiding is het feit dat ze hun schaamhaar niet verwijderen. Schaamhaar kan namelijk bijdragen aan een sterke geur.

Hormonen

Er zijn bepaalde hormonale condities die het ontstaan van veel afscheiding een reële mogelijkheid maken. Denk hierbij aan o.a. de zwangerschap, ovulatie en hormonale anticonceptie. Als gevolg van de toename in afscheiding kunt u last hebben van een stinkende afscheiding.

Seksueel Overdraagbare Aandoeningen (SOA)

Er zijn een aantal SOA's waarbij er vaak sprake is van een stinkende afscheiding. U kunt hierbij voornamelijk denken aan SOA's zoals chlamydia, gonorroe en trichomoniasis. Echter, bij een soa zult u vaak ook andere klachten of symptomen hebben naast een sterk ruikende afscheiding. Denk hierbij aan o.a. het volgende. Als u gonorroe heeft, kunt u last hebben van een dikke groene of gele afscheiding. Als u chlamydia heeft, zou u ook last kunnen hebben van een pijn of branderig gevoel bij het plassen. Het kan zijn dat u last heeft van weinig of geen klachten naast een sterke vaginale geur. Maar als u denkt dat u een SOA heeft, zou het verstandig zijn om naar uw dokter te gaan. Een SOA kan namelijke soms nare complicaties veroorzaken

Chemische irritatie

Chemische irritatie zou kunnen leiden tot het ontstaan van stinkende afscheiding. Men kan hierbij denken aan zeep, bodylotions, geparfumeerde maandverbanden, condooms of andere mogelijke huid irriterende middelen. Ze kunnen namelijk de zuurgraad van uw vagina verstoren of het is ook mogelijk dat uw vagina er slecht op zou kunnen reageren. Dit kan er dan voor zorgen dat u last heeft een sterk ruikende afscheiding. Het zou in de ergste gevallen ook tot een infectie kunnen leiden.

Lees verder

© 2015 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Vaginale afscheidingVaginale afscheidingIedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jare…
Bacteriële vaginose: symptomen, diagnose en behandelingBacteriële vaginose: symptomen, diagnose en behandelingEen bacteriële infectie in de vagina kan alle vrouwen overkomen. Het is normaal dat er bacteriën en schimmels in de sche…
Witte afscheiding en zwangerschapWitte afscheiding en zwangerschapWitte afscheiding: hoort dit bij een zwangerschap? Tijdens de zwangerschap komen er verschillende verschijnselen voor di…
Bacteriële vaginoseBacteriële vaginoseBacteriële vaginose is een aandoening die ontstaat wanneer de zuurtegraad in de vagina verstoord raakt. Normaal gesproke…
Bronnen en referenties
  • http://www.webmd.boots.com/women/guide/vaginal-discharge-whats-abnormal

Reageer op het artikel "Oorzaken van stinkende afscheiding"

Reacties

Laura, 29-11-2016 08:39 #2
Hoi Wendy,
en wat zijn dat voor vitamine c-tabletten of drank? Krijg je die van de huisarts of koop je ze zelf?

Wendy, 01-02-2016 19:11 #1
Ik had jaren last van een aanhoudende vaginale schimmel. Vaak een kuurtje gehaald bij de huisarts of zelf gekocht bij de drogist. Eetgewoonte aangepast, katoenen ondergoed gekocht, maar niets hielp. Tot ik extra vitamine C ging gebruiken 1000-2000 mg per dag. Binnen enkele dagen was ik van de schimmel af. Geen nare geurtjes meer en geen overdadig afscheiding meer. Fris en fruitig voel me veel zelfverzekerder erg fijn.

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 21-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Het vrouwelijke lichaam
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!