InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van veel afscheiding

Oorzaken van veel afscheiding

Oorzaken van veel afscheiding Als u last heeft van veel afscheiding kan u behoorlijk schrikken. Over het algemeen is veel afscheiding niet normaal. Veel meer afscheiding dan u gewend bent, kan door diverse factoren worden veroorzaakt. In de meeste gevallen is het niets ernstigs. Echter, soms kan er meer aan de hand zijn dan een onschuldige infectie.

Vaginitis

Als u vaginitis heeft dan is er sprake van een ontsteking in de vagina. Er is dan sprake van een storing in de natuurlijke balans van schimmels en bacteriën in uw vagina. Er zijn een aantal redenen waarom u last zou kunnen hebben van vaginitis. Ten eerste, zou een slechte hygiëne vaginitis mogelijk teweeg kunnen brengen. U kunt hierbij denken aan o.a. het wassen van uw vagina met zeep. Daarnaast zou vaginitis kunnen ontstaan door een chemische irritatie. Men kan hierbij denken aan o.a. spermiciden, condooms of andere mogelijke huid irriterende middelen. Vaginitis zou ook door een infectie kunnen ontstaan. U kunt hierbij denken aan infecties zoals candida, bacteriële vaginitis en trichomonas. Echter, bij een vaginale infectie zult u vaak ook andere klachten hebben. Daarnaast zouden naast trichomonas ook de SOA's chlamydia en gonorroe hierom bekend staan. Dus zij veroorzaken ook veel afscheiding.

Tampons

Indien u een tampon of een vreemd voorwerp te lang in uw vagina laat, zou dit tot het ontstaan van veel afscheiding kunnen leiden. Het is daarom belangrijk om uw tampons frequent tijdens uw menstruatie te verwisselen. Als u een tampon of een ander voorwerp uit uw vagina bent vergeten te verwijderen, zou uw afscheiding een gele, groene, bruine kleur kunnen hebben. Het zou in de ergste gevallen ook tot een infectie kunnen leiden.

Kanker

Baarmoederkanker en baarmoederhalskanker staan bekend om het ontstaan van veel afscheiding. De afscheiding kan daarnaast ook waterig zijn en een rode gloed hebben. Baarmoederhalskanker komt meestal voor bij dames boven de dertig jaar. De twee meest voorkomende symptomen bij baarmoederhalskanker zijn pijn tijdens seks en ongewoon vaginaal bloedverlies, hierbij kunt u denken aan bloedverlies na uw menopauze of na dat u seks heeft gehad. Baarmoederkanker komt meestal voor bij dames boven de veertig jaar. De twee meest voorkomende symptomen zijn ongewoon vaginaal bloedverlies en buikpijn. Veel afscheiding zou ook een symptoom kunnen zijn van het humaan papillomavirus ( HPV). HPV veroorzaakt o.a. baarmoederhalskanker en genitale wratten.

Zwangerschap

Veel vrouwen hebben last van veel afscheiding tijdens de zwangerschap. Tijdens uw zwangerschap, zal uw afscheiding namelijk veranderen. De kleur, textuur en hoeveelheid afscheiding zal veranderen. De hoeveelheid afscheiding neemt toe en ook kan de kleur en dikte van de vaginale afscheiding veranderen. De afscheiding is meer slijmerig en plakkerig. Dit komt door de hormoonverandering die er in uw lichaam plaatsvindt. Ook beïnvloedt de toegenomen drukte op uw bekken de vaginale afscheiding. Naarmate de zwangerschap vordert, zal de hoeveelheid afscheiding steeds overvloediger worden. Ook zijn er veel vrouwen die tijdens de borstvoeding last hebben van veel afscheiding.

Lees verder

© 2014 - 2017 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaginitis, ontsteking van de vaginaVaginitis, ontsteking van de vaginaVaginitis is een vaginale ontsteking veroorzaakt door micro-organismen. Vaginitis is eigenlijk een verzamelnaam voor all…
Witte afscheiding en zwangerschapWitte afscheiding en zwangerschapWitte afscheiding: hoort dit bij een zwangerschap? Tijdens de zwangerschap komen er verschillende verschijnselen voor di…
Vagina-ontsteking: oorzaken en symptomenVagina-ontsteking: oorzaken en symptomenDe meeste vrouwen krijgen wel een keer last van vaginale klachten. Vaak is er sprake van een ontstoken vagina. De klacht…
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Vaginale afscheidingVaginale afscheidingIedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jare…
Bronnen en referenties
  • http://www.thehealthsite.com/diseases-conditions/top-6-common-diseases-that-can-cause-excessive-vaginal-discharge/
  • http://www.boldsky.com/health/wellness/2013/causes-of-too-much-vaginal-discharge-035160.html

Reageer op het artikel "Oorzaken van veel afscheiding"

Reactie

Bruintje, 03-06-2016 00:18 #1
Ik heb de laatste tijd vaak last van vage buikpijn, een stinkende vagina en veel vaginaal vocht, en het ruikt naar ongesteldheid. Heb nu 5x mijn periode niet gehad. Ben 48 jaar.
Zelf denk ik dat het overgangsklachten zijn. Maar dan nog, wat is hier aan te doen?

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 21-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Het vrouwelijke lichaam
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!