InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van bruine afscheiding

Oorzaken van bruine afscheiding

Oorzaken van bruine afscheiding Bruine afscheiding komt redelijk vaak voor. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel schrikken. In de meeste gevallen zal bruine afscheiding er niet op wijzen dat er iets ernstig aan de hand is met uw lichaam, echter dit is niet in alle gevallen zo. Het is belangrijk om te weten wanneer bruine afscheiding een probleem kan aanduiden.

Oud bloed

De kleur, textuur en hoeveelheid vaginale afscheiding die een vrouw verliest kan zeer afwisselend zijn. Vaginale afscheiding is een mengsel van vocht en slijm dat door de vagina en de baarmoederhals wordt gemaakt. Normale afscheiding is witachtig van kleur. Echter, soms is uw afscheiding bruin van kleur. In de meeste gevallen bevat uw afscheiding op dat moment oud bloed. Oud bloed is bruin van kleur. Dus u hoeft niet te schrikken wanneer uw afscheiding bruin is. De kleur van de afscheiding kan dan variëren van lichtbruin tot een bijna zwarte kleur. Soms kan de afscheiding een rode gloed hebben. Vaak is het een overblijfsel van uw laatste menstruatie. Echter, dit is niet altijd het geval. Het kan namelijk ook een overblijfsel zijn van:
  • Innestelingsbloed
  • Doorbraakbloedingen (ovulatie)
  • De menopauze en de overgang

Zwangerschap

Zoals reeds werd vermeld, kan uw afscheiding bruin zijn omdat het overblijfselen van innestelingsbloed bevat. Over het algemeen, zal het proces drie of vier dagen aanhouden en de hoeveelheid bloed of afscheiding zal gering zijn. Echter, bruine afscheiding tijdens de zwangerschap is niet altijd innestelingsbloed. Als u zwanger bent, kan bruine afscheiding namelijk ook een symptoom zijn van een miskraam, een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of een mola-zwangerschap. Dus als u denkt dat de bruine afscheiding niet het gevolg is van innestelingsbloed zou het een goed idee zijn om contact op te nemen met uw arts. U moet er wel rekening mee houden dat dit niet automatisch betekent dat er iets ernstigs aan de hand is. Er zijn namelijk veel vrouwen die gedurende de gehele zwangerschap last hebben van bruine afscheiding.

Vaginale infectie en Seksueel Overdraagbare Aandoeningen (SOA)

Bruine afscheiding zou een symptoom kunnen zijn van een aantal SOA's. U kunt hierbij denken aan chlamydia, gonorroe en genitale wratten. Als u last heeft van een vaginale infectie, kan het zijn dat u ook last zal hebben van bruine afscheiding. Echter, bij een SOA en een vaginale infectie zult u vaak ook andere klachten hebben. U kunt hierbij denken aan klachten zoals jeuk, chronische pijn, een brandende sensatie, braken en andere vervelende symptomen. Als u denkt dat u een vaginale infectie of een SOA heeft, zou het verstandig zijn om naar uw dokter te gaan. Het is namelijk iets waar u zich niet voor hoeft te schamen.

Een obstructie

Bruine afscheiding kan het gevolg zijn van obstructies in de vrouwelijke geslachtsorganen. U kunt hierbij denken aan endometriose, vleesbomen of poliepen om een paar voorbeelden op te noemen. Er kunnen bloedingen ontstaan op deze plekken. De bloedingen die hieruit voortkomen, kunnen als bruine afscheiding naar buiten komen. Volgens schattingen hebben veel vrouwen last van obstructies in de vrouwelijke geslachtsorganen.

Hormoonbalans

Bruine afscheiding kan het gevolg zijn van een verstoring van de natuurlijke hormoonbalans. Dit heeft dan een invloed op uw baarmoeder en de creatie van bruine afscheiding. Stress en depressie zorgen er vaak voor dat uw hormoonbalans wordt ontregeld. Daarnaast zorgt de pil ook vaak voor hormonale disbalans. Als u pas begint met de pil komt het redelijk vaak voor. Ook als u besluit geen pil te slikken of het een keer vergeet, kan dit bruine afscheiding veroorzaken. Ook andere voorbehoedsmiddelen of factoren kunnen bruine afscheiding veroorzaken. Denk hierbij aan emotionele disbalans of medicatiegebruik.

Lees verder

© 2014 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Roze vaginale afscheiding: rozig bloedverlies uit vaginaRoze vaginale afscheiding: rozig bloedverlies uit vaginaWat kan roze afscheiding beteken? Vaginale afscheiding is vloeibaar, doorzichtig en wit en is een natuurlijk verschijnse…
Witte afscheiding voor menstruatieWitte afscheiding voor menstruatieWitte afscheiding voor de menstruatie, wat betekent dit? Vrouwen die zwanger willen worden houden het slijmverlies sterk…
Vaginale afscheiding: geur en kleur (geel, bruin of groen)Vaginale afscheiding: geur en kleur (geel, bruin of groen)Vaginale afscheiding is een volkomen natuurlijk verschijnsel en vaginale afscheiding bestaat normaal gesproken uit doorz…
Vaginale afscheidingVaginale afscheidingIedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jare…
Bronnen en referenties
  • http://www.women-info.com/en/dark-brown-discharge/

Reageer op het artikel "Oorzaken van bruine afscheiding"

Reacties

Janny, 21-02-2018 22:42 #2
Mijn leeftijd is 72 jaar. Ik heb nu last van bruine afscheiding af en toe. Is dit normaal of moet ik me zorgen maken?

Lcg, 31-07-2016 16:36 #1
Sinds maart dit jaar heb ik 6 chemokuren ondergaan vanwege tumoren in mijn bekken. Nu heb ik sinds enige weken in toenemende mate hinder van een bruinbeige afscheiding. (Ik heb sinds 43 jaar na een hysterectomie alleen nog maar een baarmoederhals). Het stinkt niet of nauwelijks, heb geen jeuk of andere symptomen.
Kan het een met het ander samenhangen? Het is hinderlijk en vies en moet dus na al die jaren weer, en nu 24/7 maandverband dragen. Vreselijk en niet aan te slepen.

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 21-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Het vrouwelijke lichaam
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!