InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Meer over menstruatiepijn

Meer over menstruatiepijn

Vooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te maken; menstruatiepijn. Bij iedereen is het anders, bij de één erger dan bij de ander, maar het is altijd vervelend als je er last van hebt. Daarom in dit artikel meer over menstruatiepijn.

De menstruatie

Menstruatie wordt ook wel ongesteldheid genoemd. Ongeveer één keer in de vier weken wordt een vrouw ongesteld. Maar hier gaat nog een heel proces aan vooraf. Onder invloed van hormonen komt er een eitje vrij uit de eierstokken. Deze hormonen zorgen er ook voor dat het slijmvlies in de baarmoeder dikker wordt, zodat een eventueel bevrucht eitje kan innestelen (dan is er sprake van een zwangerschap). Is het eitje niet bevrucht, dan laat het slijmvlies los en komt het met bloed via de vagina naar buiten. Dit is de menstruatie. Om het baarmoederslijmvlies naar buiten te laten komen trekt de baarmoeder samen onder invloed van het hormoon Prostaglandine. Na de menstruatie, die gemiddeld 3 tot 7 dagen kan duren, begint het hele proces weer opnieuw en wordt er dus weel slijmvlies in de baarmoeder van de vrouw opgebouwd.

Een meisje wordt meestal tussen haar tiende en vijftiende levensjaar voor het eerst ongesteld, deze eerste menstruatie wordt ook wel de menarche genoemd. Vanaf dan is een meisje vruchtbaar en kan ze zwanger worden.

Klachten bij menstruatie

Veel vrouwen hebben last van menstruatiepijn, met name tienermeisjes. Deze pijn kan zowel voor als tijdens de menstruatie optreden en kan zich op de volgende manieren uiten;
  • Krampen in de onderbuik,
  • Hoofdpijn,
  • Misselijkheid,
  • Pijnlijke borsten,
  • Opgeblazen gevoel,
  • Moeheid,
  • Duizeligheid,
  • Diarree,
  • Pijn in de rug,
  • Pijn in de benen.

Al deze dingen ontstaan onder invloed van de hormonen bij de menstruatie. De krampen of steken in de onderbuik ontstaan door het hormoon Prostaglandine, waar ik al eerder over verteld heb. Onder invloed van dit hormoon trekt de baarmoeder samen, wat voor pijn kan zorgen. De pijn staat niet in verband met de hoeveelheid bloed die een vrouw verliest. Iemand met veel bloedverlies kan bijna geen pijn hebben, terwijl iemand die bij na geen bloed verliest kan vergaan van de pijn.

Schommelende hormoonspiegel

De schommeling van de hoeveelheid hormonen die in het lichaam van de vrouw aangemaakt worden kan ook zorgen voor wisselende emoties. Veel vrouwen worden, vlak voordat ze ongesteld worden, gauwer verdrietig of geïrriteerd.

Verhelpen van menstruatiepijn

Pijn bij het ongesteld zijn kan heel vervelend zijn, maar het kan geen kwaad. Er zijn een aantal dingen die een vrouw kan doen als ze last van de pijn heeft;
  • Zorg voor rust en ontspanning,
  • Doe ontspannende oefeningen of masseer je rug,
  • Neem een pijnstiller (paracetamol werkt goed, maar Aleve Feminax werkt beter!),
  • Ga lekker met een warme kruik op je rug/buik in bed liggen.

Als de pijn niet te verdragen is, je nooit pijn hebt gehad en nu wel of de pijn voelt anders aan dan gewoonlijk dan kun je naar je huisarts toegaan om te kijken wat er aan de hand is.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Menstruatiepijn: wat kun je hier het beste tegen doen?Menstruatiepijn: wat kun je hier het beste tegen doen?Veel vrouwen hebben last van pijn tijdens de menstruatie, waarbij de klachten vaak tijdens de eerste dagen van de ongest…
Menstruatiepijn - Dysmenorroe: oorzaken en behandelingMenstruatiepijn - Dysmenorroe: oorzaken en behandelingOngeveer de helft van de vrouwen heeft last van pijn in de onderbuik vlak voor of tijdens de eerste dagen van de menstru…
Novasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatieNovasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatieVeel last hebben van de menstruatie of heel heftige bloedingen tijdens de ongesteldheid. Een deel van de vrouwen heeft e…
Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesTips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesMenstruatiepijn en veel bloedverlies kunnen een vrouw iedere maand flink opbreken. Hoe kun je deze klachten verminderen?

Reageer op het artikel "Meer over menstruatiepijn"

Reacties

Sanne, 19-12-2015 20:11 #10
Hoi iedereen!,
ik heb de laatste tijd rood/bruin kleurig spul in mijn onderbroek, maar ik heb geen pijn,
mijn vraag is; ben ik ongesteld?
xxxx Sanne

Sofie, 10-04-2015 18:00 #9
HELP! Ik ben nu 13 en nog nooit ongesteld geweest, tenminste niet met bloedingen. Ik heb al erg lang (zo'n 14 maanden) al elke maand alle klachten die bij ongesteldheid voorkomen (behalve opgezwollen borsten) en vooral in mijn onderbuik pijn. Dit besefte ik naar zo'n half jaar, en ik schreef in mijn agenda wanneer het pijn zou gaan doen. En dit klopte! Ik vind dit echt heel eng, ik heb wel ergens gelezen dat je de pijn 3 maanden voor de eerste menstruatie kan hebben. Maar 14?

Anoniem, 12-10-2013 15:50 #8
Mijn vriendin is nu ongesteld maar ze heeft geen bloeding maar wel de pijn van het ongesteld zijn moeten we ons nu zorgen gaan maken?

Lola, 30-03-2011 18:45 #7
Alle kan iemand mij helpen?
ik heb al een maand niet ongesteld geworden! ik heb 3x zwangerschaptest gedaan, het was negatief(GELUKKIG)
vanmiddag zag ik beetje bloed in de wc na het plassen en beetje bloed in me ondergoed, ik was super blij! alleen de rest van de dag had ik helemaal geen bloedverlies meer.
ik ben echt bang, wat kan er zijn? moet denk ik sowieso langs de huisarts, of is dat volgens jullei niet nodig?

dankjewel

Laila, 23-02-2011 00:54 #6
Kan iemand mij helpen a.u.b. ik ben sinds twee maanden gestopt met de pil, en heb altijd een gelijke cyclus van vier weken gehad. ik ben deze maand gestopt en heb eerder mijn cyclus gekregen het is een onbeschrijfelijke zware pijn en en heb dit nog nooit gehad. ik heb nog nooit bukpijn gehad bij mijn menstruatie en nu heb ik dat wel. ik heb deze maand hoge temperatuur gehad paar dagen lang en extreme moeheid en opgeblazen gevoel in mijn buik ik weet echt niet wat mij mankeert.

Kim, 04-02-2011 09:55 #5
Na een korte ongesteldheid zonder aankondiging van bruinige afscheiding, hield ik alleen maar krampjes en buikpijn en veel bruinverlies, nu een week na mijn ongesteldheid (2 dagen een beetje) heb ik nog steeds een opgeblazen pijnlijk gevoel in mijn buik, wat kan dit zijn en is dat bruinverlies wat ik normaal voor mijn ongesteldheid heb, en nu ineens 5 dagen na die tijd iets om me zorgen over te maken?

Manon, 08-02-2010 14:59 #4
Ik heb dat probleem ook.
ik ben nu pas 1 jaar ongesteld.
en ik heb ook erg last van mijn boven benen, rug, en buik, ook de ingang van mijn vagina doet dan pijn.
ik mag van me ouders alleen maar 2 asprenes op een dag hebben,
daarom mag ik dan s avonds 1 asprine en een kruik voor op me buik te leggen.
wat kan ik doen? Reactie infoteur, 08-02-2010
Hoi Manon

Wat vervelend dat jij daar ook last van hebt, zeg! Ik raad je aan Aleve Feminax te kopen bij de drogist. Laat je daar goed over informeren en lees de bijsluiter door, samen met je ouders. Veel vrouwen hebben hier baad bij!

Sterkte,
Groetjes Lobke

Elisabeth Oord, 02-11-2008 07:57 #3
Hallo
tijdens mijn menstruatie had ik eerder altijd heel veel pijn en was ik vreselijk sikkeneurig
maar mijn moeder kwam op zekere dag aanzetten met naproxen tabletten 500 mg en die ben ik gaan gebruiken t is ideaal kan mensen om me heen verdragen en als je deze tabletten de eerste 2 dagen slikt van de menstruatie voel je ook geen pijn gwoon in nemen met water neem je de eerste tablet in de ochtend om 6 uur in dan dezelfde dag de tweede tablet s, avonds om 6 uur weer nemen er moet 12 uur tussen zitten de tweede dag op dezelfde manier innemen t heeft bij mij erg succes gehad

elisabeth

Monique Koers, 21-12-2007 22:49 #2
Hallo, ik had gister een klein beetje bloeding met pijn in de onderbuik maar ik probeer een kindje te krijgen maar het lukt steeds niet en heb alle onderzoeken gehad bij het ziekenhuis. Maar volgens hun is het allemaal goed, maar ik ben net twee weken geleden ongesteld geweest en had gister een klein beetje bloeding. De vraag is, kun je ook zwanger zijn ook al word je ongesteld of als je tussen doortjes hebt met bloedingen en ook heb ik na dat ik ongesteld ben geweest seks gehad met mijn vriend kan ik dan nu ok zwanger zijn?

Marloes, 04-11-2007 20:03 #1
Hallo,
Afgelopen dinsdag was de 1e dag van mijn menstruatie welke erg licht was, geen stolsels, alleen helder rood bloed.
Het stopte na 3 dagen, maar ik hou nog steeds pijnlijke borsten en een menstruatie -achtig gevoel in de buik.
Kan ik zwanger zijn? Ik ben niet misselijk en niet extreem moe.

met vr. gr. Marloes Reactie infoteur, 05-11-2007
Hoi Marloes,

Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar volgens mij is het zo dat als je nog redelijk jong bent en in de puberteit of er net na, dat het wel normaal is als je zo'n korte menstruatie hebt.
Ik denk niet dat je zwanger bent, dan zou je namelijk helemaal geen menstruatie gehad hebben. Maar als je er onzeker over bent zou ik je zeker aanraden even naar de huisarts te gaan.

Succes en sterkte!
Lobke

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 05-07-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!