InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het verband tussen astma en hooikoorts

Het verband tussen astma en hooikoorts

Astma is een aandoening van de ademhalingsorganen en hooikoorts heeft te maken met de aanmaak van histamine in je lichaam. Het lijken twee heel verschillende aandoeningen, maar toch wordt steeds duidelijker dat ze een direct verband hebben. Mensen die astma én hooikoorts hebben krijgen namelijk vaker astma aanvallen.

Astma

Zoals gezegd is astma een aandoening van de ademhalingsorganen. Er is sprake van kortademigheid en benauwdheid, soms gepaard gaand met een piepend geluid. Deze aanvallen worden astma-aanvallen genoemd en ontstaan doordat de spieren van de bronchiën (dit zijn de luchtbuizen van de longen) krachtig samen trekken. Uitademen wordt hierdoor erg moeilijk en inademen gaat ook niet gemakkelijk meer.

2 Typen astma

1 Tot 2% van de wereld bevolking lijdt aan astma, vooral kinderen onder de 16 en ouderen boven de 65 jaar. Astma kan in 2 verschillende categorieën verdeeld worden; intrinsieke- en extrinsieke astma. Intrinsieke astma is astma waarbij een aanval geen aanwijsbare oorzaak heeft, terwijl een aanval bij extrinsieke astma vaak komt door het inademen van bepaalde stoffen, waaronder huisstofmijt of schilfers van huisdieren, maar de aanval kan ook ontstaan door een ontsteking, emotionele toestand of zware lichamelijke inspanning.

Een astma-aanval

Als door deze oorzaken, of zonder aanwijsbare reden, een astma-aanval ontstaat vernauwen de spieren in de luchtwegen zich en wordt het ademen moeilijk. Sommige patiënten hebben daarnaast bovendien last van een overproductie van slijm in de luchtwegen, waardoor dit nog moeilijker gaat. De meeste astma patiënten hebben baat bij medicijnen, maar bij aanhoudende aanvallen moet altijd de huisarts geraadpleegd worden.

Hooikoorts

Mensen met hooikoorts zijn allergisch voor pollen in de lucht, die ontstaan als de bomen, het gras en de planten gaan bloeien in het voorjaar. Mensen met hooikoorts krijgen vaak jeuk in/aan de neus, het gehemelte en de ogen. Verder krijgen ze vaak waterige ogen, moeten veel niezen en hebben een snotneus. Sommige mensen krijgen bovendien hoofdpijn en moeten veel hoesten.

Het verband tussen astma en hooikoorts

Het onderzoek is nog bezig, maar het is nu al duidelijk dat mensen die zowel astma als hooikoorts hebben vaker last hebben van astma-aanvallen dan mensen die maar één van beide hebben.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het verband tussen astma en hooikoorts"

Reactie

Annette, 12-07-2010 21:28 #1
Ik ben een vrouw van 68 jaar en heb 6 jaar geleden kinkhoest gehad (8 maanden). De huisarts dacht dat het een verkoudheid was. Ik ben toen naar het buitenland gegaan waar ik me na lange tijd continue hoesten heb laten onderzoeken op kinkhoest. Sindsdien heb ik regelmatig een irriterende hoest, droge ogen, kortademig. Kan dit een gevolg zijn van die kinkhoest. Ik kan nergens op het internet iets hierover vinden.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 05-07-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!