InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van bloedstolsels tijdens menstruatie

Oorzaken van bloedstolsels tijdens menstruatie

Oorzaken van bloedstolsels tijdens menstruatie Het verliezen van bloedstolsels tijdens een menstruatie zal de meerderheid van de vrouwen minimaal een keer in hun leven meemaken. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel schrikken. Echter het bloedverlies met stolsels, zelfs wanneer de proppen vrij groot in omvang zijn, is een vrij normale fenomeen. Vooral in de beginjaren van uw ongesteldheid. Het is echter wel belangrijk om te weten wanneer bloedverlies met bloedproppen een probleem kan aanduiden.

Plasmine

Normaal gesproken stolt menstruatiebloed niet vanwege een enzym genaamd plasmine. Het zorgt ervoor dat bloedklonters worden afgebroken. Echter wanneer er sprake is van een hevige bloedverlies heeft plasmine niet altijd genoeg tijd om alle stolsels teniet te doen. Dit verschijnsel zullen de meeste vrouwen eens hebben meegemaakt. Het is pas problematisch wanneer de proppen buitengewone proporties hebben, vaak tijdens uw ongesteldheid voorkomen, gepaard gaan met veel pijn of na uw menstruatie plaatsvinden.

Menopauze

Tijdens de menopauze en de overgang is het een normaal fenomeen dat een vrouw een hevige bloedverlies gepaard met bloedklonters zal ondervinden. Uw lichaam begint namelijk minder oestrogeen en progesteron te produceren en indien uw hormoonbalans verandert kan dit leiden tot het ontstaan van bloedklonters. Andere factoren die uw hormoonbalans kunnen beïnvloeden, zal ook leiden tot het ontstaan van bloedklonters. Hierbij moet u denken aan plotseling gewichtsverlies of gewichtstoename, langdurige stress of medicijnen die hormonen bevatten.

Polycysteus Ovarium Syndroom (PCOS)

PCOS is een van de meest voorkomende hormoonstoornis bij vrouwen. Bijna 10% van alle vrouwen heeft last van symptomen op het gebied van PCOS. Als een vrouw PCOS heeft, is er sprake van een storing op het gebied van de natuurlijke hormoonbalans en vruchtbaarheid. Deze storing kan er voor zorgen dat u een onregelmatige en hevige menstruatie kan ondervinden. Het kan er ook voor zorgen dat er bloedproppen tijdens uw bloedverlies zullen voortkomen. Echter u moet wel beseffen dat als u last heeft van PCOS dat u niet automatisch deze symptomen zal hebben. Symptomen kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën. Er kan sprake zijn van PCOS als u last heeft van symptomen die voorkomen in twee of drie categorieën:
  • Minimaal twaalf cystes in uw eierstokken
  • Uw hormoonbalans is veranderd. Vaak is het zo dat er veel mannelijke hormonen worden geproduceerd
  • Een onregelmatige eisprong

Endometriose

Wanneer u ongesteld bent, komt er vaak een geringe aantal bloed via uw eileiders in uw buikholte. Uw lichaam breekt dit bloed dan zelf af. Echter soms zitten er stukjes baarmoederslijmvlies in dit bloed, waardoor het nu ook in uw buikholte terecht is gekomen. Deze restjes kunnen vervolgens hier blijven kleven en groeien. Dus er is sprake van een groei van baarmoederslijmvlies bij of in uw buikvlies en eierstokken. Deze plekken gedragen zich als al het andere baarmoederslijmvlies, dus ontstaan er ook bloedingen op deze plekken. De bloedingen die hieruit voortkomen, zien eruit als bloedproppen. Als u denkt dat u dit heeft, is het aan te raden om de huisarts te bezoeken, endometriose kan namelijk zeer pijnlijk zijn en het kan ook uw kinderwens erg belemmeren.

Vleesboom

Vleesboom is een goedaardige gezwel dat meestal in de baarmoeder groeit. Vleesboom is een vaak voorkomende verschijnsel tijdens de vruchtbare jaren van een vrouw. Volgens schattingen heeft meer dan 20% van alle vrouwen vleesbomen in hun baarmoeder. Bij negroïde vrouwen komt het zelfs bij meer dan 50 procent van de vrouwen voor. Algemeen gesproken is er geen sprake van symptomen, maar als vleesbomen groeien in uw baarmoeder, veroorzaakt deze groei hevige bloedingen en deze gaan vaak gepaard met bloedklonters. Een poliep kan dit ook veroorzaken. Een poliep lijkt op een vleesboom, maar bestaat uit baarmoederslijm.

Miskraam

Indien er sprake is van bloedverlies met stolsels kan dit erop duiden dat een vrouw een miskraam heeft ondergaan. Vooral als er ook sprake is buikpijn en verlies van grijzige weefsel in het bloed. Het is een reële mogelijkheid voor bloedklonters, immers meer dan 10% van alle zwangerschappen eindigt in een miskraam. Als u wat ouder bent is de kans hier zelfs veel groter op. Als u denkt dat u zwanger bent en u hevige bloedverlies of veel bloedklonters ziet, is het wijs om uw huisarts hierop meteen te attenderen. Echter u moet er wel rekening mee houden dat bloedverlies tijdens een zwangerschap een normale fenomeen is. Het betekent niet dat u automatisch een miskraam ondergaat. Als het onduidelijk voor u is, of u nog zwanger bent, kunt u het beste contact opnemen met uw dokter.

Bezoek de dokter

Indien u vaak last hebt van grote bloedproppen en ernstige krampen, beveel ik u aan om uw huisarts te bezoeken. Bloedklonters zijn een vrij normale fenomeen, echter wanneer u het gevoel heeft dat er iets mis is, bezoek dan uw huisarts om er zeker van te zijn dat er niets ernstig aan de hand is.

Lees verder

© 2014 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesTips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesMenstruatiepijn en veel bloedverlies kunnen een vrouw iedere maand flink opbreken. Hoe kun je deze klachten verminderen?
Redenen late menstruatieRedenen late menstruatieVeel mensen die seksueel actief zijn schieten in de stress als ze te laat ongesteld zijn. Mensen denken dat zwangerschap…
OnttrekkingsbloedingOnttrekkingsbloedingEen onttrekkingsbloeding is bloedverlies dat lijkt op de gewone menstruatie, en voorkomt bij vrouwen die de pil gebruike…
Novasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatieNovasure-behandeling: bij zere en heftige menstruatieVeel last hebben van de menstruatie of heel heftige bloedingen tijdens de ongesteldheid. Een deel van de vrouwen heeft e…
Bronnen en referenties
  • http://www.ladycarehealth.com/top-6-causes-of-blood-clots-during-periods/
  • http://www.patient.co.uk/health/polycystic-ovary-syndrome

Reageer op het artikel "Oorzaken van bloedstolsels tijdens menstruatie"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Het vrouwelijke lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!