InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat betekent een abnormale menstruatie?

Wat betekent een abnormale menstruatie?

Wat betekent een abnormale menstruatie? Sommige vrouwen krijgen er veel mee te maken, terwijl anderen er helemaal geen last van hebben, namelijk een abnormale menstruatie. Er zijn ook heel wat oorzaken die een abnormale menstruatie kunnen geven en dit hoeft niet meteen een teken te zijn dat er iets ernstig mis is. Maar wat zijn nu precies de oorzaken van abnormale menstruatie en hoe herken je een alarmerende situatie?

Het stoppen van de menstruatie

Het stoppen of uitblijven van de menstruatie is meestal een teken dat er iets verkeerd loopt in je lichaam. Hierbij moet echter wel een onderscheid worden gemaakt tussen meisjes die nog nooit hun maandstonden hebben gehad en vrouwen die hun menstruatie wel hebben gehad maar deze is plots gestopt.

Oorzaken die kunnen leiden tot het uitblijven van maandstonden bij iemand die nog nooit een menstruatie heeft gehad:
  • Sommige meisjes zijn laatbloeiers en het duurt een tijdje vooraleer deze meisjes hun eerste menstruatie hebben.
  • De afwezigheid van onderdelen van het reproductiesysteem kan ook voorkomen. Dit gebeurt wanneer de ontwikkeling van de baarmoeder, vagina of eierstokken niet goed zijn gebeurt.
  • Een genetische aandoening waar meisjes uiterlijk vrouwelijke geslachtsorganen bezitten maar intern mannelijke geslachtsorganen hebben.
  • Ernstig gewichtsverlies kan ook aan de basis liggen van het uitblijven van je maandstonden. Dit is meestal gerelateerd tot aandoeningen zoals anorexia nervosa.
  • Stress is een boosdoener bij je menstruatie. Een meisje dat zwaar onder stress staat kan daarom last krijgen van het uitblijven van de maandstonden.
  • Afwezigheid van hormonen die de menstruatie starten.
  • Het Kallmann syndroom waar hormonen die instaan voor seksuele ontwikkeling ontbreken.

Oorzaken die kunnen leiden tot het stoppen van de maandstonden bij iemand die al menstruatie heeft gehad:
  • Zwangerschap.
  • Het Polycystic Ovary Syndrome waar cystes zich hebben gevormd langs de eierstokken, de eierstokken geen ovulatie meer ondergaan en er een hoger gehalte aanwezig is aan actieve mannelijke hormonen.
  • Teveel gewichtsverlies of een BMI lager dan 19.
  • Overdadig sporten.
  • Stress.
  • Hyperprolactinemie, een aandoening gekenmerkt door een te hoog gehalte aan het hormoon prolactine in het lichaam.

Teveel bloedverlies tijdens de menstruatie

Teveel bloedverlies tijdens de menstruatie kan een teken zijn dat er iets mis is, maar hoeft niet meteen alarmerend te zijn. Het is ook moeilijk om een lijn te trekken wat gezien wordt als teveel bloedverlies, want het lichaam reageert bij iedereen anders.
Het gemiddelde bloedverlies tijdens je maandstonden bedraagt 30 tot 40 ml. Men spreekt van een abnormale hoeveelheid bloedverlies vanaf een hoeveelheid van 80 ml. Toch is het niet nodig om bloedverlies te gaan meten, iedere vrouw voelt namelijk gemakkelijk aan of zij teveel bloed verliezen of niet. Er zijn ook enkele maatstaven die je kunt toepassen om te ontdekken of je last hebt van overmatig bloedverlies:
  • Het gebruik van een overmatig aantal tampons of maandverbanden.
  • Hevige bloedingen die door je kleding of beddengoed komen.
  • Je moet gebruik maken van zowel tampons als maandverband.

Hoewel bij ongeveer 40% van alle vrouwen met hevige maandstonden geen oorzaak wordt gevonden, zijn er toch enkele oorzaken die kunnen leiden tot hevige maandstonden:
  • Cervicale of endometriale poliepen: zwellingen in de baarmoeder of cervix.
  • Endometriose: kleine onderdelen van de baarmoeder die buiten de baarmoeder liggen.
  • Contraceptiemethoden zoals het spiraaltje.
  • Ontsteking van de baarmoeder.
  • Polycystic Ovary Syndrome.
  • Stoornissen in de bloedsomloop zoals bloedklonters.
  • Klieren die vastzitten in de spieren van de uterus.
  • Een minder actieve schildklier.
  • Lever - en nieraandoeningen.
  • Baarmoederkanker.
© 2012 - 2019 Santje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Abnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandelingAbnormaal vaginaal bloedverlies? Oorzaken en behandelingAbnormaal vaginaal bloedverlies kan op het eerste zicht erg verontrustend lijken. Het gaat om bloedverlies dat optreedt…
Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesTips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesMenstruatiepijn en veel bloedverlies kunnen een vrouw iedere maand flink opbreken. Hoe kun je deze klachten verminderen?
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Bloedverlies na de bevallingBloedverlies na de bevallingNa de bevalling is het heel normaal dat je enige tijd nog wat bloed verliest. Schrik niet als je hierbij vrij veel bloed…
Oorzaken van bloedstolsels tijdens menstruatieOorzaken van bloedstolsels tijdens menstruatieHet verliezen van bloedstolsels tijdens een menstruatie zal de meerderheid van de vrouwen minimaal een keer in hun leven…
Bronnen en referenties
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU8b.htm
  • http://www.nhs.uk/conditions/Periods-absent/Pages/Introduction.aspx
  • http://www.nhs.uk/conditions/Periods-heavy/Pages/Introduction.aspx
  • http://www.nhs.uk/Conditions/Periods-heavy/Pages/Causes.aspx

Reageer op het artikel "Wat betekent een abnormale menstruatie?"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 29-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!