InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Redenen late menstruatie

Redenen late menstruatie

Redenen late menstruatie Veel mensen die seksueel actief zijn schieten in de stress als ze te laat ongesteld zijn. Mensen denken dat zwangerschap de enige reden is dat een menstruatie later is dan normaal. Gelukkig is dat niet het geval.. Hieronder een lijst met mogelijke oorzaken voor een late menstruatie en de wat je er aan kan veranderen.

Menopauze

Als je de menopauze hebt bereikt betekend dat dat je niet meer in staat bent kinderen te verwekken. In de tijden daarvoor is je menstruatie vaak van streek. Je menstruatie kan heftiger, zwakker, eerder of later zijn. In ieder geval alles behalve normaal.

Verkeerd tellen

Veel vrouwen tellen na hun menstruatie 28 dagen en nemen aan dat ze dan weer opnieuw moeten menstrueren. Dat is een fout, want het is lang niet bij elke vrouw 28 dagen. Probeer dus eerst voor je zelf uit te vinden hoeveel dagen er precies tussen zitten.

Ziekte

Soms kan een korte of lange periode van ziek zijn de menstruatie ook in de war schoppen. Dit is meestal niet blijvend, veel is hier dan ook niet aan te doen.

Gewicht

Je gewicht heeft ook invloed op je menstruatie. Zowel overgewicht als ondergewicht kunnen je menstruatie cyclus veranderen of zelfs helemaal stoppen. Het enige wat hier aan te doen is je gewicht aan te pakken.

Routine verandering

Iedereen heeft een biologische klok, als je routine soms drastisch veranderd kan dit je lichaam tijdelijk zo van streek maken dat je later of eerder menstrueert dan normaal. Dit is gelukkig maar tijdelijk.

Medicijnen

Het is algemeen bekend dat alle medicijnen bijwerkingen kunnen veroorzaken. Tegenwoordig nemen niet veel mensen meer de moeite om de bijsluiter door te lezen en dus missen ze ook de lijst met bijwerkingen. Een verstoring van de menstruatie is een veel voorkomende bijwerking van vele medicijnen. Vraag eventueel de dokter over de bijwerkingen van de medicijnen die je gebruikt.

Stress

Stress is iets wat heel veel invloed op ons heeft, vooral in ons lichaam. Zo veel invloed dat het zelfs je menstruatie kan verstoren. Soms hebben we zoveel stress dat ons lichaam minder van het hormoon GnRH produceert, dat zorgt er voor dat je niet ovuleert. De enige manier om dit te stoppen is proberen de stress te verminderen.

Zwangerschap

De oorzaak waar sommigen op hopen en anderen voor vrezen, zwangerschap. Een menstruatie die maar niet komt kan zeker op een zwangerschap duiden. Het beste is een zwangerschapstest kopen.
© 2011 - 2019 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alles over de prikpilDe prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zw…
Alles over de eerste keer ongesteldAlles over de eerste keer ongesteldIeder meisje maakt het mee, voor de eerste keer ongesteld. Het is altijd even schrikken, maar het is zeker niet iets om…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
Oorzaken van het uitblijven van de menstruatieOorzaken van het uitblijven van de menstruatieNiet op tijd ongesteld worden komt redelijk vaak voor. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel sc…

Reageer op het artikel "Redenen late menstruatie"

Reactie

Shana Foulon, 31-05-2012 16:27 #1
Ik ben een 19 jarig meisje die zich ergens wel zorgen maakt. Ik neem altijd mijn pil heel juist en sinds 3 maanden geleden ben ik altijd 3 à 4 dagen overtijd. Soms maak ik mij daar echt zorgen over. Wat zou het kunnen zijn?

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 05-02-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!