InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezondheid: Borsten

Gezondheid: Borsten

Gezondheid: Borsten De borsten van de vrouw zijn veelbesproken, zoniet het meest besproken van alle lichaamsdelen. Dat de man daar voor een groot deel debet aan is, heeft eerder met de fascinatie voor de vrouwelijke borsten te maken, dan het anatomische gedeelte. Maar hoe zit het nu met de functie van de borsten en wat is zin en onzin over de borsten.

Anatomische borst

Anatomisch gezien heeft de vrouw twee borsten en deze borsten bevatten melkklieren, vetweefsel en bindweefsel. De borsten liggen op de ribbenkast en zijn omgeven met huid en op beide borsten bevindt zich een tepel. De tepel is per vrouw verschillend qua grootte en kleur, evenals de grootte van de borst. De grootte is afhankelijk van het vetweefsel in de borst. Mannen hebben overigens ook borstweefsel, maar in zeer beperkte mate.
Primair hebben de borsten als rol dat ze borstvoeding geven aan de baby. Zo geeft moeder via de tepel essentiële voedingsstoffen mee aan de baby. De tepel wordt omgeven door een tepelhof en de tepel bevat veel zenuwuiteinden die ook tijdens de seks een belangrijke rol spelen. Verder bevat de tepel kleine kliertjes die ze de kliertjes van Montgemery noemen (je ziet ze vaak als kleine bultjes rondom de tepel).

Functie van de borsten

Naast het voeden van het kind zijn de borsten volgens één van evolutietheorieën ontstaan om mannen aan te trekken. Toen tijdens de evolutie de mens rechtop ging lopen werden de billen van een vrouw minder opvallend voor de man. De borsten ontwikkelden zich in eerste instantie als alternatief voor de billen.

Moedermelk

Tijdens de zwangerschap worden er in het lichaam van de (aanstaande) moeder hormonen geproduceerd die de groei van melkklieren in de borst stimuleren. Prolactine is het hormoon dat de productie van moedermelk na de bevalling op gang doet komen. Oxytocine is het hormoon dat er voor zorgt dat de samentrekking van de spieren rond de tepelhof plaatsvindt en zo de melk naar de tepel kan laten stromen.

Weetjes over borsten

  • Bijna 35% van de Nederlandse vrouwen heeft cupmaat D of groter. Nederlandse vrouwen hebben daarmee op twee na de grootste borsten van Europa. Denemarken staat op twee en de grootste borsten hebben de Engelse vrouwen.
  • Borsten hebben de meest vreemde namen toebedeeld gekregen zoals boezem, tieten, memmen, Harry’s, joekels, koplampen, jetsers, voorgevel of bos hout.
  • Er zijn vrouwen die zelfs door alleen de juiste beroering van de tepels al een orgasme kunnen krijgen.
  • Borstspieren train je door je op te drukken op de grond, je handen voor je borsten tegen elkaar aan te drukken of te zwemmen.
  • Bij opwinding kunnen borsten wel zo’n 25% groter worden.
  • Crèmes die borsten groter maken bestaan niet. Groter worden de borsten alleen als de plastisch chirurg er aan te pas komt.
  • Heb je kleine borsten … geen nood de wonderbra drukt alles netjes in proportie op zijn plaats.
  • Borstvergroting neemt geen gevoel in de borsten weg (als de operatie goed uitgevoerd wordt uiteraard).
  • Ook al dragen de meeste vrouwen bh, er is geen medische noodzaak om een beha te dragen. Er bestaat geen enkel bewijs voor het feit dat borsten eerder zouden gaan hangen als ze niet worden ondersteund door een bh.
  • Als we de evolutietheorie zoals eerder omschreven hanteren dan kan de man er niets aan doen dat er een enorme aantrekkingskracht naar de borsten uitgaat. De seksuele prikkeling is daarmee vanzelf geschapen.

Tot slot

De borsten van de vrouw zijn voor velen onderwerp van gesprek. Dit varieert van de vrouwen zelf tot de cabaretier op toneel. Het is dan ook een van meest beschreven onderdeel van het lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borstvergroting, niet alleen uit ontevredenheidMet de medische kennis van tegenwoordig is het de gewoonste zaak van de wereld geworden om plastische ingrepen uit te la…
Ingetrokken tepels of platte tepelsIngetrokken tepels of platte tepels zowel bij vrouwen als mannen bij ongeveer 2% van de bevolking al vanaf de geboorte v…
Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Een deel van de vrouwen is niet tevreden met haar borsten. De grootte of vorm is niet goed of niet in verhouding met de…
BorstcorrectiesBorstcorrectiesBorstcorrectie is een van de meest populaire cosmetische ingrepen. Dit kan zijn omdat iemand grotere borsten wil, maar h…
Wat is een borstvergroting?Een borstvergroting is tegenwoordig niet meer omstreden. Het is normaal geworden om je borsten te laten vergroten. Toch…

Reageer op het artikel "Gezondheid: Borsten"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 12-09-2013
Subrubriek: Diversen
Special: Vrouwen
Medische informatie…
Schrijf mee!