InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Borstvergroting (mamma-augmentatie)

Borstvergroting (mamma-augmentatie)

Borstvergroting (mamma-augmentatie) Veel vrouwen zijn ontevreden over de grootte en/of de vorm van hun borsten. Een borstvergroting kan in die gevallen een uitkomst bieden. Jaarlijks worden in Nederland meer dan 3000 borstvergrotingen uitgevoerd. Een borstvergroting, ook wel mamma-augmentatie genoemd, is een chirurgische ingreep die wordt uitgevoerd door een plastisch chirurg. Aan elke operatie kleven natuurlijk risico's. In dit artikel leest u alles over de borstvergroting.

Borstvergroting

Een borstvergroting, ook wel mamma-augmentatie genoemd, is een chirurgische ingreep die wordt uitgevoerd door een plastisch chirurg. Hierbij worden de grootte en de vorm van de borst(en) veranderd een implantaat (prothese) in te brengen. Jaarlijks worden in Nederland meer dan 3000 borstvergrotingen uitgevoerd. Een borstvergroting kan worden uitgevoerd omdat een vrouw onderontwikkelde borsten, kleine borsten of bijvoorbeeld slappe borsten heeft. Dat laatste treedt met name op na een zwangerschap of nadat iemand veel gewicht heeft verloren. Veel vrouwen zijn niet tevreden over hun eigen borsten. Een borstvergroting kan in veel gevallen een uitkomst bieden. Maar voor u besluit tot een borstvergroting is het belangrijk om de voor- en nadelen te overwegen.

Risico's

Uiteraard dient een borstvergroting altijd te worden uitgevoerd door een adequaat opgeleid plastisch chirurg. Als dat gebeurt, is een borstvergroting in het algemeen een zeer veilige chirurgische ingreep. Bij elke chirurgische ingreep kunnen echter complicaties optreden. Algemene operatierisico's, die aanwezig zijn bij vrijwel elke operatie, zijn bijvoorbeeld nabloeding, infectie en vochtophoping. Specifiek aan de borstvergroting gerelateerde risico's hangen samen met de ingebrachte prothese. Er zijn verschillende soorten protheses en elke prothese heeft voor- en nadelen. Prothesegerelateerde risico's zijn kapselvorming (de vorming van bindweefsel rondom de prothese) en slijtage van de prothese (de huidige generatie borstprotheses zijn zeer sterk, maar de levensduur van een prothese kan beperkt zijn).

Operatie

Een borstvergrotende operatie duurt meestal een uur. Via een snee, meestal in de huidplooi onder de borst, wordt de prothese ingebracht. Het is ook mogelijk om de prothese via een snee in de oksel of via het tepelhof in te brengen. De prothese wordt meestal tussen het borstklierweefsel en de borstspier geplaatst. Soms wordt de prothese onder de spier direct op de ribben geplaatst. Deze keuze is afhankelijk van de vorm van de borst. Na de operatie worden de borsten verbonden met een ondersteunend verband. Soms worden er drains aangebracht, dit zijn dunne, plastic slangetjes die ervoor zorgen dat het wondvocht uit de wond kan worden afgevoerd.

Postoperatief

Een borstvergroting gebeurt meestal in dagbehandeling, dit betekent dat u na een paar uur weer naar huis kunt. U krijgt instructies mee over wat u wel en niet mag doen. U dient het vaak een week rustig aan te doen. Vlak na de operatie heeft u te maken met een wondgebied dat aan het genezen is, schrik hier niet van. Dit verandert langzaam in een veel mooier eindresultaat.

Resultaat

Veel vrouwen zijn blij met hun borstvergroting. Een borstvergroting is een zeer persoonlijke keuze, deze zal niet altijd door uw omgeving worden begrepen maar het belangrijkste is dat u zelf tevreden bent met het eindresultaat.

Controle

Het advies is om in ieder geval tien jaar na de borstvergrotende operatie weer een afspraak te maken met een plastisch chirurg voor controle.

Kosten

Deze ingreep wordt niet door de ziektekostenverzekering vergoed. De prijs is afhankelijk van uw plastisch chirurg.
© 2012 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
BorstvergrotingBorstvergrotingBijna iedere vrouw heeft wel iets te klagen over haar borsten. De één vind ze te groot, de ander te slap, maar de meeste…
Natuurlijke borstvergroting met venkelzaadjes en venkeltheeNatuurlijke borstvergroting ligt binnen ieders handbereik. Vrouwen over de hele wereld hebben hun borsten op natuurlijke…
Grotere borsten zonder operatie: Natuurlijke borstvergrotingGrotere borsten zonder operatie: Natuurlijke borstvergrotingJe gewicht en de grootte van je borsten zijn twee dingen, waar je je als vrouw het meest onzeker over voelt. Onze maatsc…

Reageer op het artikel "Borstvergroting (mamma-augmentatie)"

Reactie

W. Waijer, 14-11-2018 12:19 #1
Wordt kapselvorming-verwijdering wel vergoed?

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 02-02-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!