InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Alles over striae

Alles over striae

Striae is ook wel een ander woord voor groeistrepen. Het ontstaat als vaak in de puberteit, door veel trainen of door een zwangerschap. Striae is niet ernstig en volkomen normaal. Heel veel mensen, voornamelijk vrouwen, hebben er last van. Je kan er niet heel veel tegen doen, maar het is wel erg vervelend voor velen.

Hoe ontstaat striae?

Striae ontstaat als het onderhuidse bindweefsel uit elkaar getrokken wordt door snelle groei. Er ontstaan dan strepen, die rood kunnen zijn. Ze zijn enkele centimeters lang. Striae kan ook ontstaan door zwangerschapshormonen.

Striae komt voor op plekken waar de huid het strakst staat. Dit zijn voornamelijk de billen, bovenbenen, buik en borsten. Er zijn maar weinig vrouwen die hier geen last van hebben. De een heeft het erger dan de ander. Je hoeft je nergens voor de schamen want het is volkomen normaal. Naarmate de strepen langer bestaan zal de roodheid ook afnemen. Als je huid bruint door de zon zul je wel zien dat de strepen meer zichtbaar worden. Bij sommige mensen worden de strepen door een gebruinde huid weer minder. Dat is per persoon verschillend.

Het bijzondere van striae is dat er ook geen haartjes meer groeien en er is ook geen talg meer aanwezig. Ook zul je uit striae geen zweet uitscheiden. Dit is een apart verschijnsel en het geeft weer dat je huid kapot is, want hij functioneert niet meer. Deze huidschade is niet meer te herstellen, ja kan de zichtbaarheid slechts verminderen. Daarover later meer.

Kortom ontstaat striae dus als je sneller groeit dan je huid kan bijhouden. Door een snelle groei in de puberteit, een zwangerschap, maar ook als je veel kilo's aankomt of snel spieren kweekt in de sportschool. Je onderhuids bindweefsel scheurt dan en dat is wat je ziet. Het zal ook nooit meer herstellen.

Wat kun je eraan doen?

Tegen striae is weinig te doen en het zal dan ook nooit helemaal verdwijnen. Er komen wel steeds meer middelen en producten op de markt tegen striae. Je zal uit moeten proberen wat bij jou goed werkt. Een aantal schoonheidssalons en dermatologen werken met de Skin Peeler. Dit apparaat zorgt ervoor dat je striae zo goed als verdwijnt, al zul je het zelfs hiermee altijd blijven zien, al is het niet zo erg meer als in het begin.

Er zijn ook verschillende crèmes verkrijgbaar bij drogisten en apotheken. Een crème die bij veel mensen heel goed helpt kun je vinden bij toko's of surinaamse winkels. Het heet Queen Helene Cocoa Butter Creme. Het is een hele vette crème. Smeer dit alleen op je lichaam en niet op je gezicht. Smeer het twee maal per dag op je striae en je zult na een aantal weken al resultaat zien. Op Youtube kun je verschillende voor en na filmpjes zien. Dit product is het proberen zeker waard.
Om meer striae te voorkomen kan je je huid insmeren met amandelolie, dit is erg verzorgend. Zorg in ieder geval dat je na het douchen een voedende bodylotion gebruikt. Douchen droogt je huid namelijk erg uit en een droge huid heeft meer kans op striae. Elke dag douchen is daarom ook erg slecht. Daarnaast is het ook belangrijk om gezond te eten en veel water te drinken. Dit draagt allemaal bij aan een mooie en gezonde huid.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over striae"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 03-02-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!