InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Striae, wat is het?

Striae, wat is het?

Striae is een herkenbaar probleem voor veel vrouwen. Het kan zelfs een reden zijn om niet meer naar het zwembad te gaan. Maar wat is striae precies? Hoe krijg je het, en gaat het ooit nog weg? Veel mensen hebben last van striae. De vervelende strepen kunnen meerdere oorzaken hebben, en komen zowel bij mannen als bij vrouwen voor. Dat ze vooral bij dikke mensen voor zouden komen, is een fabel. Lees hier wat striae is, wat je er tegen kunt doen en hoe je het kunt voorkomen.

Wat is striae?

Striae, of groeistrepen, zijn strepen op de huid die ontstaan als een bepaald lichaamsdeel snel groeit. Het meest bekend is striae op de buik, benen en borsten bij zwangere vrouwen. Jongeren die een groeispurt hebben meegemaakt kunnen soms ook last hebben van de vervelende strepen. Maar ook bij sporters die intensief trainen en bij mensen die snel in gewicht toenemen is het een bekend fenomeen. De groei van het lichaam gaat sneller dan de huid kan bijhouden. Hierdoor ontstaan er scheurtjes in het bindweefsel onder de huid, waardoor littekens ontstaan. Vaak zijn de strepen in het begin paars of rood, later worden ze wit. De meest bekende plaatsen waar striae zich vormt, zijn de bovenbenen, billen, buik en borsten. Striae is niet pijnlijk, maar ontsiert het lichaam wel.

Wat kun je eraan doen?

Er is nog geen goedkope effectieve behandeling gevonden tegen striae. Als je de strepen eenmaal hebt, gaan ze meestal niet meer weg. Er zijn crèmes te vinden bij de drogist en apotheek die beweren een oplossing te hebben tegen de strepen, maar het enige dat echt werkt is voorkomen dat je ze krijgt. Hoe? Door een aantal dingen wel, of juist niet te doen. Ben je van plan om meer te gaan sporten? Zorg dan dat je je training rustig opbouwt, zodat je huid mee kan rekken met de spieren die dikker worden. Weet je dat je dikker gaat worden, bijvoorbeeld door medicijnen of doordat je zwanger bent? Masseer de delen die snel groeien dan regelmatig in met Bio-oil. Hou de huid soepel en zorg vooral dat die niet droog wordt. Heb je de vervelende strepen al, dan kun je ze met wat make-up een beetje verhullen. Ook zorgt een mooi bruin kleurtje ervoor dat ze minder opvallen.

Behandelen in een kliniek

Sommige mensen zijn zo onzeker over hun striae dat ze er alles voor over hebben om het te laten behandelen. Dit kan bij diverse klinieken. Helaas zijn deze behandelingen meestal niet goedkoop. Bij de behandelingen wordt er met een laser de structuur van de huid verbeterd. De striae zal door zulke behandelingen niet volledig verdwijnen, maar wel minder zichtbaar worden. Word je echt heel erg onzeker van je striae? Ga er dan eens mee naar je huisarts en praat er met hem/haar over.

Als laatste moet je proberen te onthouden dat iedereen wel iets heeft om onzeker over te zijn. Kijk eens om je heen in het zwembad, zie je niet tientallen anderen lopen met littekens, striae of een buikje? Littekens op je lichaam laten zien dat je leeft en dat je hebt geleefd. Ze zijn niet iets om je voor te schamen. Praat er met anderen over, je zult zien dat je niet de enige bent met onzekerheden.
© 2013 - 2019 Romkes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Striae, wat is het?"

Reactie

Onzekere Mama, 06-06-2014 01:48 #1
Hallo allemaal, ik ben 23 jaar en mama van een prachtige dochter van 6 maanden oud.
striae. Kennen we allemaal wel. Helaas moet ik er ook aan geloven. Het begon jaren geleden aan de binnenkant van mijn bovenbenen. Nu na de zwangerschap zit het echt overal, heupen borsten binnenkant van mijn bovenbenen word alleen maar erger. Enzovoort.knal rood/paars zijn ze. Ik schaamde me er altijd al voor ook al had 'iedereen' het. Maar nu is het zo erg geworden dat het letterlijk mijn leven zwaar beinvloed. Ik durf niet meer te gaan zwemmen, ik durf geen korte broekjes aan, omkleden bij vriendinnen, ook mijn relatie komt het niet ten goede omdat ik er zo onzeker van ben geworden dat ik eigenlijk niks meer wil doen omdat ik bang ben dat hij me niet meer aantrekkelijk zou vinden. De woorden die ik vaak hoor van mijn familie en vriendinnen'' ach die heeft toch iedereen, je ziet er niks van'' ik vind het vreselijk dat ze dat zeggen want je ziet WEL DEGELIJK dat het er zit! Ik weet me geen raad meer. En voel me gewoon lelijk. Wie heeft er echt goede tips voor me behalve de zalfjes en de olie's.?

Infoteur: Romkes
Gepubliceerd: 05-04-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!