InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Striae in de huid voorkomen of verwijderen?

Striae in de huid voorkomen of verwijderen?

Striae in de huid voorkomen of verwijderen? Striae is een veel voorkomend probleem. Striae wordt vaak omschreven als strepen in de huid. Striae komt regelmatig voor bij zwangerschap, gewichtstoename, en snel groeiende spieren. Het volume onder de huid neemt toe, de huid kan zo snel niet meerekken, en daardoor ontstaan de strepen in de huid. Ook in de puberteit komt het voor dat striae ontstaat. Ook dan door snelle groei ofwel door snelle gewichtstoename. Wat kun je doen om striae te voorkomen of om de strepen te verwijderen? Tegenwoordig kunnen laserbehandelingen helpen striae te verwijderen. De een heeft meer aanleg om striae te krijgen dan de ander. Er zijn zwangeren die geen een streepje krijgen en er zijn zwangeren die onder zitten. Dit geldt ook voor mensen met overgewicht: de een krijgt al snel met de strepen op de huid te maken, de ander krijgt nauwelijks last van strepen in de huid. Het heeft wel altijd te maken met groei, dus dikke mensen of zwangeren, of mensen die in een korte tijd groeien, lopen de meeste kans om striae in de huid te krijgen.

Hoe voorkom je striae?

Striae voorkomen is niet altijd even gemakkelijk, want in bepaalde situaties zoals zwangerschap, rekt de huid nu eenmaal uit door snelle groei. De ene vrouw heeft echter meer aanleg voor striae dan de andere. Daarom zie je ook bij de ene zwangere vrouw wel of geen striae, of de een krijgt meer striae dan de ander. Bij snel aankomen en overgewicht in het algemeen, is het probleem dat de huid niet genoeg tijd heeft om mee te rekken met het onderhuidse weefsel, de oorzaak. Daardoor ontstaan eerst rode strepen in de huid. In de loop der tijd verkleuren deze strepen weer. Als ze breed zijn worden ze donkerder van kleur, zoals bij elk ander litteken. Zijn ze dun dan blijven er vaak dunne lijntjes achter, bijvoorbeeld aan de zijkant van de borsten en dijbenen of heupen.

Striae voorkomen

Striae voorkomen is niet altijd mogelijk maar er zijn wel factoren die van invloed zijn. Belangrijk om striae te voorkomen is bijvoorbeeld:
  • Niet snel en niet te veel aankomen.
  • Voldoende water drinken (ongeveer 2 liter per dag).
  • Vitamine E capsules regelmatig slikken (bij zwangerschap alleen in overleg met een arts).
  • De huid masseren met crèmes.
  • Anti-striae crèmes (zouden enigszins) kunnen helpen.
  • Spieren niet te snel laten groeien.

Het gaat er dus steeds om, om de huid niet in te korte tijd op te rekken door snelle lichaamsgroei. Heb je veel aanleg voor striae en ben je zwanger, dan kan je dus niet zo heel veel tegen te doen. Het is echter wel mogelijk om te zorgen dat je niet meer aankomt in gewicht dan is toegestaan bij zwangerschap.

Wat zijn mogelijkheden om van striae af te komen?

Van striae afkomen is niet gemakkelijk. Strepen die pas kort in de huid zijn ontstaan zijn rood. Als de spanning op de huid afneemt kunnen deze nog genezen. Dit lukt alleen door binnen korte tijd iets af te vallen zodat de druk op de huid afneemt en de huid de kans krijgt om te herstellen. Het merendeel van de strepen blijft echter zitten en veranderen na enige tijd van kleur. De strepen in de huid kunnen donkerrode of bruine strepen nalaten, maar ook witte of grijze.

Striae laten laseren

Laserbehandelingen werken het beste. Met lasertechniek wordt de kleur van de strepen veranderd waardoor het allemaal veel minder opvalt. Maar als striae net vers is en de strepen zijn nog helder rood, dan kan een paar kilo afvallen er ook al voor zorgen dat de striae nog kan genezen omdat de grootste spanning dan van de huid afgaat. Bij zwangerschap is dit niet aan de orde, omdat de buik dan gewoon blijft groeien. Het is echter normaal om ongeveer 12 kilo aan te komen tijdens de zwangerschap. Vrouwen die meer aankomen tijdens de zwangerschap lopen nog meer kans op striae.

Te snel aankomen, voorkomen

Probeer te snel aankomen in gewicht te voorkomen. De huid en onderhuid moet de toename in volume aankunnen, anders ontstaat er striae in de vorm van strepen op de huid. De strepen doen geen pijn, alhoewel soms een prikkelend gevoel ervaren kan worden en wat jeuk. De huidstrepen zijn meestal eerst rood, daarna worden ze bruin of op den duur wit of roze of paarsachtig, in de vorm van littekens. Om striae te voorkomen is een paar kilo afvallen, in eerste instantie de beste manier om het te voorkomen. Bij zwangerschap is het dus belangrijk om te voorkomen dat je te snel en te veel aankomt. Striae veroorzakers zijn dus:
  • Snel groeien (bij zwangerschap) van de buik, door de groei van de baby (dat is normaal en als je aanleg hebt voor striae dan zullen die strepen op je buik verschijnen) maar daarnaast is ook te veel aankomen een oorzaak. Tegen snel aankomen kan je wel iets doen. Hou je aan het voedingsadvies van je verloskundige en eet niet meer dan aanbevolen.
  • Snel in gewicht aankomen in het algemeen (te dik worden in een korte tijd, waardoor de huid de toename van het volume niet aankan)
  • Te snelle groei van spieren.
  • Aanleg. Striae komt in de ene familie meer voor dan in de andere.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Striae. Ontstaan, behandelen en voorkomen!Striae. Ontstaan, behandelen en voorkomen!Veel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap te maken met striae, ook wel zwangerschapsstriemen genoemd. Maar ook andere…
Rode vouwlijnen en striae: paarse lijnen op buik en benenRode vouwlijnen en striae: paarse lijnen op buik en benenRode vouwlijnen zijn vervelend en ongewenst. Veel mensen kampen met deze lijnen en willen er graag zo snel mogelijk van…
Alles over striaeStriae is ook wel een ander woord voor groeistrepen. Het ontstaat als vaak in de puberteit, door veel trainen of door ee…
Striae, wat is het?Striae is een herkenbaar probleem voor veel vrouwen. Het kan zelfs een reden zijn om niet meer naar het zwembad te gaan.…
Striae is te behandelen met microdermabrassieStriae is te behandelen met microdermabrassieVeel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap te maken met striae. Er verschijnen streepjes op de huid die niet verdwijne…
Bronnen en referenties
  • http://www.laserskinclinics.nl/behandelingen/littekens-en-striae

Reageer op het artikel "Striae in de huid voorkomen of verwijderen?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 27-05-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!