InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen zonder dieet: tips om vanzelf slanker te worden

Afvallen zonder dieet: tips om vanzelf slanker te worden

Afvallen zonder dieet: tips om vanzelf slanker te worden Afvallen zonder dat je op dieet bent, hoe lukt dat? De meeste mensen die af willen vallen kiezen voor een dieet. Een dieet is erop gericht dat je minder energie eet dan je per dag verbrandt. Het betekent maar al te vaak dat je kleine porties eet, weinig calorieën neemt, en meer bewegen gaat. De reden waarom de meeste dieetpogingen stranden voordat er veel gewicht is kwijtgeraakt, spreekt voor zich. Het is heel moeilijk om met een lege maag rond te lopen. Afvallen zonder dat je dieet houdt, kan dat eigenlijk wel? Het kan, maar je moet geen haast hebben. Het is sowieso in de meeste gevallen zo dat mensen met overgewicht het liefst snel afvallen. 1 kilo per week is echter al veel, aangezien je dan met de meeste diëten dan al regelmatig met een hongergevoel zal rondlopen. Veel mensen die af willen vallen vinden 1 kilo per week afvallen echter weinig en dat is eigenlijk heel vreemd als je beseft dat 1 kilo per week afvallen in drie maanden 12 a 13 kilo is, en in een jaar zelfs 52 kilo. 1 kilo per week afvallen is dan ook op termijn moeilijk vol te houden, je loopt dan te vaak met een lege maag rond. Als je af wilt vallen zonder dieet zal het heel geleidelijk gaan en je zal langzaam maar zeker wat minder gaan wegen, door kleine veranderingen in je leven aan te brengen. Reken op ongeveer 1 pond gewichtsverlies per week. Dat is 2 kilo per maand, 12 kilo per half jaar en 24 kilo per jaar.

Afvallen zonder aan de lijn te gaan

Afvallen zonder dieet vergt een andere kijk op zaken. Als je een paar dingen aan je eetpatroon verandert, zal je al aardig wat gewicht kunnen verliezen, zonder dat je op dieet bent. Wil je echt wat gewicht kwijt en je niet ´dwangmatig´ bezig hoeven te houden met een dieet, probeer dan eens de volgende zaken in je leven in te passen:
  • noteer altijd wat je gegeten hebt, elke dag. Dit geeft structuur en motiveert enorm om letterlijk niet buiten het boekje te gaan
  • maak er een gewoonte van om elke avond na 19.00 uur alleen nog maar een van de volgende dingen te eten: meloen, gemengde sla, appel, komkommer of worteltjes.
  • poets je tanden na elke maaltijd.
  • kies minder vaak voor frisdranken met suiker, vervang deze zo vaak mogelijk voor iets anders. Bijvoorbeeld voor vers geperst vruchtensap, groentesap, thee, muntthee of water.
  • neem een krantenwijk of ga folders rondbrengen, zo word je betaald om te bewegen.
  • bekijk elke dag een filmpje over obesitas op YouTube.
  • drink voor elke maaltijd een kop thee of een glas water en drink dagelijks ongeveer 2 liter water.
  • besteed wat extra tijd aan het huishouden.
  • ga op tijd naar bed, bij voorkeur voor middernacht.
  • gebruik kleinere borden.
  • eet langzamer en kauw vaker.
  • kies vers voedsel, geen bewerkt eten.
  • zorg dat je altijd fruit in huis hebt.
  • beschouw producten die van wit meel gemaakt zijn, als dik makende producten.
  • kies wat vaker voor waterijs in plaats van voor roomijs.
  • laat altijd een klein hapje op je bord liggen, dus eet je bord nooit leeg en wen jezelf hier aan. Een broodkorstje laten liggen is al goed, een halve aardappel laten liggen is al goed, of een stukje koek laten liggen.
  • wen jezelf aan minder suiker in koffie of thee, na een week ben je er aan gewend.
  • kies vaker voor een gezonde lunch, zoals een salade met kip of tonijn, of voor een lunch uit volkorenbrood met kaas en komkommer
  • zoek afleiding in hobby's en bij vrienden.
  • als je honger ervaart kort na het eten, drink dan een glas water en zoek afleiding.
  • voorkom verveling.
  • als je stress hebt, ga dan niet eten maar voer een gesprek met iemand over je problemen.

Blijvend afvallen, waarom lukt het niet?

Veel dikke mensen kampen met hetzelfde probleem. Afvallen lukt maar tijdelijk en daarna kom je weer aan. Dit komt omdat het zeer moeilijk is om blijvend af te vallen. De 5% van de mensen die er wel in slagen om blijvend af te vallen hebben meestal bepaalde zaken in hun levenspatroon veranderd. Ze stoppen niet alles meer in hun mond maar maken vaker gezonde keuzes. Ze zijn zich bewust dat een zittend leven een leven is waarbij je jezelf al snel aan het vetmesten bent. Ze zijn zich bewust van wat ze eten en ze beschouwen suiker, en kant-en-klaar maaltijden, maar ook ander bewerkt eten, als voedsel waar je snel van aankomt. Ze kiezen ervoor om wat vaker in beweging te zijn. Ze gebruiken minder suiker en minder harde vetten. Al deze veranderingen zijn moeilijk consequent vol te houden, maar de mensen die het lukt, lukt het meestal ook om het gewicht eraf te houden.

Afvallen zonder een dieet te volgen

Afvallen terwijl je geen speciaal dieet volgt is heel goed mogelijk. Als je een druk sociaal leven hebt, en daarnaast ook nog druk bent met studie, hobby of werk, ga je meestal vanzelf al minder eten. Heb je echter een beperkt sociaal leven, verveel je je vaak en ben je iemand die veel zit, dan is het haast onvermijdelijk dat je in gewicht zal aankomen. Het 'geheim' van afvallen zonder dieet is eigenlijk je levenspatroon op essentiële punten veranderen. Dit is echter niet gemakkelijk. Het is zelfs erg moeilijk.

Hulpmiddelen om af te vallen

Hulpmiddelen om af te vallen zijn bijvoorbeeld:
  • therapie
  • praatgroepen
  • dieetclub
  • dieetpillen
  • acupunctuur
  • mensen die je motiveren

Plan van aanpak

Om af te vallen is het verstandig om eerst een plan te maken. Ben je gemotiveerd genoeg om een plan op te stellen? Dan ben je wellicht ook gemotiveerd genoeg om dat plan uit te voeren. Het plan kan je het beste richten op veranderingen in je levenspatroon. Ben jij bijvoorbeeld iemand die heel weinig beweegt, richt je dan daar op. Hoe kan je meer beweging krijgen terwijl je daar ook plezier in hebt? Wat is haalbaar? Voor de een is dat een hond nemen en deze uitlaten, voor een ander is dat met vrienden een strandwandeling maken. Voor weer een ander is een krantenwijk nemen een ideale manier om meer te bewegen. Als je een fiets hebt, of je bent dol op zwemmen, richt je dan daar op. Alles wat je doet en alles wat je eet of drinkt (uitgezonderd dagelijkse behoefte aan water), is van invloed op je gewicht. Het kan ook een positieve invloed hebben, zoals het eten van rode watermeloen, komkommer, aardbeien, tomaat. Je mag deze dingen bijna onbeperkt eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om af te vallen zonder dieet, zonder veel moeiteTips om af te vallen zonder dieet, zonder veel moeiteAfvallen kan zo makkelijk zijn. Gewicht verliezen hoeft geen drama te zijn. Enkele makkelijke tips die iedereen helpt ge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afvallen zonder dieet: tips om vanzelf slanker te worden"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 04-09-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Gemakkelijk afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!