InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afslanken tijdens slaap, kan dat?

Afslanken tijdens slaap, kan dat?

Afslanken tijdens slaap, kan dat? Afslanken gaat beter als je voldoende slaapt. Te veel slapen is niet goed, maar te weinig ook niet. Steeds vaker lees en hoor je over het feit dat je sneller aankomt als je weinig slaapt. Hoe werkt dat met nachtrust en afvallen? Je lichaam zit zo in elkaar dat het continu zoekt naar de mogelijkheid om zo lang mogelijk te overleven. Een van de voorwaarden is dat je voldoende rust krijgt. Krijg je dat namelijk niet, dan zou je wel eens kunnen verzwakken, en dus regelt je lichaam het zo dat je alvast wat kilootjes extra vet opslaat voor het geval je zwakker wordt. Een mechanisme wat handig is als je dagelijks voedsel moet verzamelen, maar als je veel te eten hebt zoals in onze maatschappij, word je er gemakkelijk dikker door. Ons lichaam werkt prima als je in harmonie met de natuur zou leven. De natuur zorgt voor eten, en jij jaagt op dat voedsel. Wat je vangt of vindt mag je houden, en meestal is dat precies genoeg om in leven te blijven. Er zijn tijden van schaarste en tijden van overvloed. Hele volksstammen zijn op die manier in leven gebleven. Hun 'baan' bestond uit jagen en verzamelen, bezigheden waarbij je erg veel in beweging bent. Bovendien is alle voedsel wat gevonden of gevangen wordt, vers en onbewerkt. Zo hebben mensen duizenden jaren geleefd, en overwicht zie je in de natuur dan ook niet vaak. In onze maatschappij is dat heel anders.

Leefgewoontes waarvan we dik worden

Nooit zijn de omstandigheden zo ideaal geweest om dik te worden als in onze moderne welvaartsmaatschappij. Ongezond voedsel, met veel te veel suiker en vet, wordt ons continu aangeboden via reclames en supermarkten, en bewegen doen we over het algemeen ook veel te weinig. Veel mensen doen hun werk tegenwoordig vanuit een stoel, zittend achter een beeldscherm. We verplaatsen ons veelal zonder zelf nog in beweging te komen, door in een auto, bus of trein te zitten, of door gebruik te maken van scooters, snorfietsen en andere motorvoertuigen. Tijden veranderen, maar we jagen nog steeds. Alleen jagen we nu niet meer op alles wat ooit gratis was, maar op geld, om (veel wat ooit gratis was) te kunnen betalen. Groenten en fruit plukken we niet meer gratis van de bomen, maar kopen we in winkels. Normaal gesproken zou je in je leven dus eigenlijk niets anders doen dan jagen op eten en zoeken naar bruikbare spullen in de natuur. Tegenwoordig jagen mensen op geld om eten, huizen, en luxe spullen te kunnen kopen. Ons lichaam zit echter nog steeds op de oorspronkelijke manier in elkaar. Praktisch gesproken werkt ons lichaam wat aankomen en afvallen betreft ongeveer zo:
  • precies eten wat je dagelijks aan kcal verbranden kunt = niet aankomen en niet afvallen.
  • meer eten dan je dagelijks aan kcal verbranden kunt = aankomen.
  • minder eten dan je aan kcal verbrandt = afvallen.
  • veel minder eten dan je dagelijks verbrandt = afvallen + steeds langzamer afvallen.
  • onvoldoende slaap = aankomen (omdat je lichaam verzwakking zal proberen uit te stellen door spaarzaam om te gaan met je vetreserves).
  • voldoende slaap = niet aankomen, tenzij je meer eet dan je dagelijks verbrandt.

Het Droomdieet

Het droomdieet is een dieet waarbij men ervan uitgaat dat je slapen gebruikt om je gewichtsverlies te bevorderen. Het werd geschreven door Jane Worthington & Adam Fletcher. In het boek gaan de schrijvers dieper in op onderzoeken waaruit is gebleken dat mensen die meer slapen, afvallen, of minder snel aankomen. Je kunt het ook omkeren: mensen die te weinig slapen zijn meestal dikker en worden ook sneller dik. Ze verbranden trager lichaamsvet en ze hebben ook nog eens meer tijd om te eten, aangezien ze langer wakker zijn dan mensen die wel voldoende nachtrust nemen. Je mag er echter geen wonderen van verwachten. Gezond eten en regelmatig bewegen, blijft van belang.

Hoe kan je afslanken in je slaap?

In je slaap gebeurt er van alles, maar als we kijken naar slapen en afvallen dan worden er in je slaap bepaalde stoffen aangemaakt die helpen om af te vallen. Tijdens slaap en nachtrust maak je voldoende Leptine aan en deze stof onderdrukt de honger. Mogelijk heeft deze stof tot doel om niet wakker te worden van de honger. Als je te weinig nachtrust neemt, neemt de eetlust juist toe. Een gezonde nachtrust is dus noodzakelijk als ondersteuning bij afvallen.

Tips om op tijd naar bed te gaan

Veel mensen hebben zich aangeleerd om laat naar bed te gaan en vroeg weer op te staan. 'Ik heb weinig slaap nodig,' roepen ze dan. Mogelijk worden ze wel te dik of hebben ze 's middags een flinke dip. Ieder mens heeft slaap nodig, en als je niet de hele dag fit en kwiek rond rent, maar regelmatig een dipje hebt, dan kan dat een indicatie zijn dat je toch wat meer slaap nodig hebt dan je dacht. Probeer in elk geval 8 uur per 24 uur te slapen. En probeer vroeger naar bed te gaan. In de natuur ging men slapen kort nadat de zon onder was gegaan. Ons leven nu is totaal anders dan hoe mensen honderdduizenden jaren lang geleefd hebben. Wij worden wakker gehouden door:
  • schreeuwerige en aangrijpende televisieprogramma's die dag en nacht doorgaan.
  • door de computer, waarvan de uit-knop maar lastig te vinden is als we er eenmaal achter zitten.
  • door kunstlicht, wat onze hersenen laat geloven dat het nog geen bedtijd is.
  • door cafeïne en andere middelen die ons wakker houden.
  • door stress op school of werk.

Probeer eens een beetje terug te keren naar de natuur. Zet om 21.00 uur de tv eens uit en lees een ontspannend (!) boek of doe een ontspanningsoefening. Voor je het weet ben je naar dromenland vertrokken, en slaap je je misschien een beetje slanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen door slapen: slaap essentieel bij afslankenAfvallen door slapen: slaap essentieel bij afslankenVoldoende slaap is essentieel als je wilt afvallen. Wanneer je te weinig slaap krijgt gaat je stofwisseling namelijk tra…
Automatisch afvallen tijdens je slaap met NachtslankAutomatisch afvallen tijdens je slaap met NachtslankMet Nachtslank kunt u elke nacht gezond afvallen volgens Vitamust. Het is de nummer 1 uit de VS. Uit onderzoek is bekend…
Slapend afvallenAls je wilt afvallen dan kost dit extra energie. Afvallen gaat niet vanzelf. Een gezond eetpatroon is altijd een goede b…
10 redenen om meer te slapenMeer slapen is goed voor je gezondheid en voor hoe je je voelt. Veel mensen slapen te weinig. Wanneer zij voldoende slaa…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/slapend-slank-worden

Reageer op het artikel "Afslanken tijdens slaap, kan dat?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 27-09-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Snel afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!