InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Afvallen door slapen: slaap essentieel bij afslanken

Afvallen door slapen: slaap essentieel bij afslanken

Afvallen door slapen: slaap essentieel bij afslanken Voldoende slaap is essentieel als je wilt afvallen. Wanneer je te weinig slaap krijgt gaat je stofwisseling namelijk trager werken. Ook zorgt minder slapen voor minder energie overdag om te bewegen en te sporten. En onderzoek toont aan dat slaapgebrek leidt tot honger en meer eten. Slapen heeft dus op drie manieren tegelijk invloed op het afvallen. Van alleen meer slapen zul je helaas niet afvallen, maar als je gewicht wilt verliezen is het van groot belang om ook naar de hoeveelheid slaap te kijken, en te zorgen dat je een goede nachtrust geniet.

Meer calorieën verbranden door meer slapen

Te weinig slaap of slapen op het verkeerde moment van de dag, zorgt ervoor dat de stofwisseling wordt verstoord. Ons lichaam is namelijk ingesteld op slapen in de nacht en activiteit overdag. Wanneer jij je lichaam dwingt om minder te slapen of om overdag te slapen, raakt het biologische ritme in de war. Als je te weinig geslapen hebt, raakt je stofwisseling van slag, met als gevolg dat je met dezelfde activiteit minder calorieën verbrandt.

Opvallend is dat dit verschil (en dus de invloed van slaap op de stofwisseling) bij mannen een stuk groter is dan bij vrouwen. Tot op heden hebben onderzoekers niet kunnen verklaren waar dat aan ligt.

Vermoeidheid leidt tot minder activiteit

Hoewel je tijdens het slapen zelf maar weinig calorieën verbrandt, is voldoende slapen wel essentieel wanneer je wilt afvallen. Door een goede nachtrust voel je je overdag namelijk lekkerder en heb je meer energie. Wanneer je bezig bent met afvallen door meer te bewegen, heb je deze energie nodig om te sporten, hardlopen, wandelen of wat je ook maar doet om gewicht te verliezen.

Wanneer je te weinig slaap krijgt word je lusteloos, zit je minder lekker in je vel en word je misschien wel chagrijnig. De kans dat je dan niet gaat sporten, of je oefeningen minder vaak en minder intens uitvoert is dan erg groot.

Minder eten door meer slapen

Recent onderzoek (2012) van de universiteiten van Tubingen, Lubeck (Duitsland) en Uppsala (Zweden) toont ook aan dat een slaaptekort zorgt voor een hongergevoel. Hoe groter het tekort aan slaap, hoe hongeriger iemand wordt. En met een hongergevoel is het veel moeilijker om je aan je dieet te houden of een gezond eetpatroon na te streven. Honger is een groot gevaar als je wilt afvallen.

Om het nog erger te maken blijkt ook nog eens dat het met weinig slaap moeilijker is om specifiek junkfood en andere ongezonde producten te laten staan. Het lijkt erop dat niet alleen het hongergevoel toeneemt, maar ook de wilskracht om het afvallen vol te houden.

Kun je afvallen door meer te slapen?

Het is helaas niet zo dat hoe meer slaap je krijgt, hoe meer je aan gewicht verliest. Voor afvallen zul je helaas meer moeten doen dan alleen maar slapen. Maar onderzoekers benadrukken wel dat het belang van voldoende slaap niet onderschat mag worden. Zoals hierboven is uitgelegd heeft een slaaptekort op drie manieren een negatieve invloed op het afvallen: je stofwisseling gaat trager werken, je hebt minder energie om te bewegen en te sporten, en je krijgt de neiging om meer te gaan eten. Een goede nachtrust is dus bijna een noodzaak als je wilt afvallen.

Maar hier geldt wel: genoeg is genoeg. Als je geen slaaptekort hebt, heeft het weinig zin om meer te gaan slapen. Daar zul je niet of nauwelijks extra door afvallen. Wel is het zo dat in de westerse wereld minstens 10% van de mensen regelmatig te weinig slaapt. Zeker als je wilt afvallen is het belangrijk om te onderzoeken of jij tot die 10% behoort.

Hoeveel slaap heb je nodig bij afvallen?

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon, en dat is niet anders met de hoeveelheid slaap die nodig is om het afvallen zo goed mogelijk te laten verlopen. Wel is het belangrijk om te weten dat als je een regelmatig slaapritme hebt, en je voelt je overdag uitgerust en fit, je waarschijnlijk voldoende slaap krijgt.

Er is vooral een probleem wanneer je leidt aan slapeloosheid of andere slaapproblemen. Maar ook wanneer je te laat naar bed gaat en/of te vroeg opstaat, is het aan te raden om meer te slapen. In dat geval leidt meer slaap wel degelijk tot afvallen.

Lees verder

© 2014 - 2018 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen door te slapen - heilzame nachtrustAfvallen door te slapen - heilzame nachtrustAfvallen door te slapen, dat klinkt toch als muziek in de oren. Slapen heeft grote invloed op het lijf en wie wil afvall…
Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Een goed waak slaap ritme is van groot belang voor je welbevinden. In de huidige jachtige tijd is het al moeilijk om dit…
Voordelen van afvallenVoordelen van afvallenDe voordelen van afvallen zijn veel talrijker dan de meeste mensen denken. Wanneer zij zich de vraag stellen: 'waarom mo…
Slapend afvallenAls je wilt afvallen dan kost dit extra energie. Afvallen gaat niet vanzelf. Een gezond eetpatroon is altijd een goede b…
Afvallen rond je buikAfvallen rond je buik lijkt erg moeilijk maar dat is het niet. Veel mensen proberen alleen af te vallen rond hun buik do…
Bronnen en referenties
  • http://www.huffingtonpost.com/2012/07/10/sleep-hunger-deprivation-_n_1659954.html (Huffington Post)
  • http://www.northwestern.edu/newscenter/stories/2011/05/night-owls-weight-gain.html (Northwestern University)
  • http://usatoday30.usatoday.com/news/health/story/2012-05-01/sleep-weight-obesity/54647854/1 (USA Today)
  • S. Sharma & M. Kavuru (2010). 'Sleep and Metabolism: An Overview.' International Journal of Endocrinology

Reageer op het artikel "Afvallen door slapen: slaap essentieel bij afslanken"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 16-10-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Slapen
Medische informatie…
Schrijf mee!