Waarom het drinken van citroenwater onzin is

Waarom het drinken van citroenwater onzin is Citroenwater wordt gemaakt door ongeveer een halve citroen uit te knijpen in water. Citroenwater wordt op veel gezondheidssites de hemel ingeprezen. Zo zou het de spijsvertering helpen en je doen laten afvallen, ontgiften, de Ph-waarde van het lichaam herstellen, zeer rijk zijn aan vitaminen en mineralen zijn en je huid laten stralen. Is het echt zo’n wondermiddel of valt het eigenlijk allemaal wel mee?

Spijsvertering helpen en afvallen?

Voor het ontbijt citroenwater drinken zou je spijsvertering bijzonder goed op gang brengen. Ten eerste kun je de spijsvertering ook prima op gang brengen met een glas (warm) water en een goed vezelrijk ontbijt, wat ook nog is minder schadelijk is voor het gebit. Water - en vocht in het algemeen - houden de darminhoud soepel en de vezels stimuleren de darmbeweging. Toch beweren veel sites dat citroenwater ook erg veel pectinevezels bevat, zelfs zoveel dat het een hongergevoel zou onderdrukken en je zou afvallen! Het grappige is dat de pectinevezels vooral zitten in de schil, de zaden en het vruchtvlees wat niet of een stuk minder aanwezig is in het uitgeknepen sap. Als je echt verzekerd wilt zijn van een flinke dosis extra vezels om hongergevoel goed te onderdrukken, neem dan een glas water met pure vezels zoals psylliumvezels. Veel diëten zoals het voedselzandloperdieet raden dit ook aan om te drinken.

Ontgiften?

Citroenwater zou het lichaam volgens velen detoxen ofwel ontgiften. Helaas kun je je lichaam helemaal niet ontgiften met speciale sappen of watertjes. Het lichaam ontdoet zichzelf al van de afvalstoffen en gebruikt hiervoor de lever en de nieren. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dit ondersteund kan worden met speciale sappen of watertjes, in dit geval citroenwater. Iemand die gewoon gezond is en gezond en gevarieerd eet, kan op de natuurlijke afvalverwerking door het lichaam zelf rekenen. Of sappen en citroenwater onderdeel kunnen zijn van een gezond en gevarieerd voedingspatroon? Dat zeker wel. Maar men moet niet denken dat het perse nodig is, laat staan dat het speciaal zou helpen voor het ontgiften!

Ph-waarde herstellen?

Dit wordt als argument genoemd door de voorstanders van een alkalisch dieet (alkalisch betekent een Ph-waarde boven 7). Volgens hen moeten we dingen eten die alkalisch op het lichaam werken (en citroenwater is ook alkalisch-vormend), zodat onze lichaamsvloeistoffen (voornamelijk bloed) ook alkalische waarden aan zullen nemen. Dit zou ons beschermen tegen allerlei ziekten zoals kanker. Het is echter algemeen bekend dat we de Ph-waarde van het bloed helemaal niet kunnen veranderen d.m.v. voeding, terwijl ze in het dieet daar wel van uitgaan! Het lichaam stuurt de Ph-waarde van het bloed helemaal zelf; ongeacht wat je eet zal het tussen de 7.35 en 7.45 schommelen. Het Amerikaanse Instituut voor Kankeronderzoek heeft het dieet dan ook als klinkklare onzin verklaard.

Ongelofelijk rijk aan vitaminen en mineralen?

Vrijwel alle voordelen van citroenwater worden gebaseerd op het feit dat het heel erg rijk zou zijn aan vitaminen/mineralen, vooral vitamine C. Maar dit geldt ook allemaal voor bosbessen, kiwi’s, tomaatjes en zóveel andere soorten fruit en groente. Kortom: zolang je een stuk fruit of groente eet bij je ontbijt (en later op die dag zelf ook nog voldoende nuttigt!), heb je niet perse ‘s ochtends extra citroenwater nodig. En vaak zijn het de gezondheidsbewuste mensen die citroenwater drinken en die eten sowieso wel voldoende vitaminen!

Je huid laten stralen?

Het is waar dat het gewoon innemen van voldoende vitamine C de huid gezond laat houden. Het is niet perse een eigenschap van citroenwater. Nog voordeliger voor de huid is het als je vitamine C plaatselijk aanbrengt op de huid d.m.v. een vitamine C serum of crème. Het kan dan echt tekenen van huidveroudering en pigmentvlekjes bestrijden. Het alleen oraal binnenkrijgen van vitamine C kan niet voor een voldoende hoge dosis in de huid zorgen om deze effecten te bewerkstelligen. Probeer overigens geen citroenwater aan te brengen op de huid, in citroenen zitten ook zuren die de huid irriteren!
© 2014 - 2020 Kraio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom je vaker citroen moet etenWaarom je vaker citroen moet etenCitroen is een vrucht die veel positieve eigenschappen kent. Het is daarom ook raadzaam om regelmatig citroen aan je eet…
Inovo - Ontgiften, afslanken, verstevigenInovo is een apparaat dat op een zonnebank lijkt en dat biocompatibele infrarode stralen naar het lichaam zendt. Deze st…
Eenvoudige manieren om je lichaam te ontgiftenEenvoudige manieren om je lichaam te ontgiftenGezond leven in een goed functionerend lichaam? Wie wil dat nou niet? Het is daarom belangrijk om het lichaam van tijd t…

Afslanken tijdens slaap, kan dat?Afslanken tijdens slaap, kan dat?Afslanken gaat beter als je voldoende slaapt. Te veel slapen is niet goed, maar te weinig ook niet. Steeds vaker lees en…
Extra vet verbranden met deze natuurlijke vetverbrandersExtra vet verbranden met deze natuurlijke vetverbrandersWie overgewicht wil kwijtspelen moet in de eerste plaats minder eten, extra bewegen en meer vet en calorieën verbanden.…
Bronnen en referenties
  • http://tasty-yummies.com/2013/03/18/10-benefits-to-drinking-warm-lemon-water-every-morning/
  • http://chriskresser.com/the-ph-myth-part-1
  • http://jetskeultee.nl/vitamine-c/obj7777404
  • http://www.girlscene.nl/p/12727/feitjes_en_fabeltjes_over_water_met_citroen

Reageer op het artikel "Waarom het drinken van citroenwater onzin is"

Reacties

Josephine, 16-09-2016 17:21 #24
Ja Henk het leven is een vraagstuk. Wat een slecht artikel dit. Totaal geen onderbouwing, behalve een paar andere oppervlakkige artikelen. Citroen heeft vele voordelen net zoals vele andere vruchten. Ik zou zeggen probeer het, bevalt het niet? Dan drink je hem lekker zonder citroen.

Henk, 21-03-2016 00:58 #23
Als citroen zo veel doet en ph kan verlagen dat je er van af kan vallen en al dat ge bla bla waarom wordt het dan niet door een arts voorgeschreven als medicijnen en waarom zijn er nog geen medicijnen van gemaakt?

Rudi, 05-03-2016 10:29 #22
Wetenschap bewijst niets. Ik ken ook mensen die citroensap met water drinken en die volledig van hun jicht af zijn. Ik wil maar zeggen dat iedere mens anders is.bvb de wetenschap zegt dat vezelrijk volkoren brood zo gezond is. Ik heb zelf IBS. Wanneer ik dit brood eet word ik gewoon ziek omdat mijn darmen gaan ontsteken. idem met melkproducten krijg ik diarree. Dus mensen wetenschap wat geldt voor diegene geldt niet voor een ander. Gewoon naar je lichaam luisteren heb je er baat bij? Doen dus.

Eve, 21-02-2016 18:20 #21
Wanneer drink ik best lauw water met citroensap, ik werk nl. s'nachts en kom pas om 7 s'morgens thuis.

Elisabeth, 03-02-2016 11:40 #20
Wat een onzin, het lichaam kan helemaal niet zelf al die rotzooi die de meeste mensen er in stoppen uitzuiveren door lever en nieren, dat kunnen ze niet aan vandaar dat er zoveel kanker voorkomt, het eetpatroon van de massa is nog steeds vervuilend voor het lichaam en citroen is misschien niet het ultieme middel maar helpt niet voor niets tegen scheurbuik en griep.
Geen flauwekul vertellen op facebook, en ook niet met oogkleppen voor alle voordelen in tegendelen omzetten. Ga het maar gewoon eens proberen en zie voor jezelf.

Ietje, 12-11-2015 12:25 #19
Als je een ph strip in citroensap houdt is de waarde 1. Dus als je ph waarde te hoog is en je neemt dan regelmatig een citroen zal de waarde dalen. Of denk ik te simpel?

Wil, 11-11-2015 17:53 #18
Drink al vier jaar elke morgen een liter lauw water met een uitgeperste citroen erin! Een heerlijke doorspoeling van de nieren! Alle afvalstoffen van 'de nacht' afgevoerd! Mijn gezondheid is dankzij nog meer wijzigingen in mijn voedingspatroon enorm verbeterd! Het is wel heel goedkoop om zonder onderbouwing het drinken van water met citroen af t doen als onzin.! Probeer het eerst eens een paar maanden zelf.,!

Marcel Mombeek, 15-08-2015 08:47 #17
Ik neem al 2 jaar elke dag het sap van anderhalve citroen. ik ben niet meer ziek maar het allerbelangrijkste is dat ik af ben van mij jicht. ik sukkelen met jicht sinds mijn 18 de en ben er nu 51. ik gebruikte ook alkaline druppeltjes maar die hielpen niet… citroen dus wel. ik neem geen enkel medicijnen meer.

A. Schouten, 11-08-2015 14:56 #16
Ik drink al jaren elke dag citroensap ( trouwens nooit op de nuchtere maag want ik heb een gevoelige maag! maar gewoon tijdens de maaltijden, tussendoor, of s'avonds na het eten, en dat gaat prima ) elke dag 1 a 2 citroenen verdunt met water, ik vind het ook echt lekker, en ben er een paar kilo door afgevallen, mijn sinasappelhuid is er helemaal door verdwenen! en mijn huid is beter doorbloed dan eerst, en ik heb helemaal geen problemen met mijn tanden.
Citroensap is voor heel veel dingen goed, de lijst is lang, maar op de nuchtere maag is het best heftig voor sommige mensen.
Daarnaast niet te veel suiker gebruiken, want dat doet ook wonderen ( voor mij dan )
Lang leve de citroen!

Tempe, 03-08-2015 13:54 #15
Ik vind het verhaal een beetje negatief hoor. Tuurlijk kan je ook bosbessen etc nemen. Maar een citroen is overal en goedkoop te verkrijgen en erg makkelijk in te nemen.
Zo kan je alles wel om zeep helpen. Het schijnt te werken voor vele mensen, iedereen moet maar eens zelf proberen.
Ik zou alleen met de honing variëren, soms wel en soms niet erin doen.Ik ga nu zelf ook even proberen. Klinkt mij wel goed hoor. Alles wat je bloedsuiker schommeling tegen gaat is wat mij betreft welkom. Ben ook met speltbrood begonnen en hen nu al resultaat.

Corina, 26-07-2015 23:32 #14
Wat is dit nou voor onzin. In dit artikel staat dat het niet persé helpt voor het ontgiften van je lichaam en in het andere artikel over afvallen staat dat het helpt om giftige stoffen uit je lichaam te verwijderen. Sorry hoor maar dat vind ik nogal tegenstrijdig.

Maryoux, 03-07-2015 13:29 #13
Ook een tijdje gedaan, elke ochtend voor het ontbijt. Helemaal niet goed voor mij. Kreeg er maagklachten van die verdwenen toen ik ermee stopte. Citroen is ok maar niet op de nuchtere maag!

Ron, 03-07-2015 03:39 #12
Beetje sullig artikel. Geen bronvermeldingen maar wel afkraken. Ik weet uit ervaring dat het wel degelijk op meerdere vlakken goed voor je is.

Cynthia, 28-06-2015 22:50 #11
Het werkt zeker wel. Ben er al een paar kilo mee afgevallen. En ongezond is het ook niet. Ik eet gewoon gezond en drink 2 flesjes water gemengd met limoen of citroen per dag. En het is nog lekker ook.

Rianne, 28-06-2015 22:21 #10
Grappig, op dezelfde website staan diverse artikelen die het tegendeel beweren. Komt de geloofwaardigheid niet ten goede… Zie gerelateerde artikelen:
Waarom je vaker citroen moet eten
Afvallen met citroen
Dieet en citroen: Werkt afvallen met citroensap echt? Dieet en citroen: Werkt afvallen met citroensap echt?

Kelly, 04-06-2015 15:59 #9
Ik doe dit al een tijdje samen met een theelepel honing. Bij mij heeft het zeker wel effect! Mijn stoelgang is beter geworden waardoor ik geen last meer heb van opgezette buik, en ben erdoor afgevallen tot mijn streef gewicht. Ik vind dit drankje alleen maar positief werken!

Erna, 30-04-2015 00:19 #8
Ik denk dat het ook zeker geen kwaad kan om toch elke dag hiermee te beginnen! Baadt het niet het schaadt ook niet!

Manish, 28-04-2015 19:51 #7
Niet waar, geen onzin, want bij mij heb ik toch verandering gezien:
Zonder mijn voeding te veranderen ben ik in een maand 4kg gezakt! Mijn glucose is van 6.7 mmol naar 5.45 mmol gegaan en ik heb bijna geen last van zure maag meer! Misschien werkt ie wel positief op mij?

Franciscus, 16-01-2015 11:18 #6
Sorry Willem, maar je hebt het helemaal niet begrepen. Hoe zuur citroen smaakt in je mond heeft niets maar dan ook niets te maken met de pH-waarde. Dus de conclusie die je eruit trekt klopt ook niet; dat citroen kankerverwekkend zou zijn. En nee, zonder je juiste voedingsstoffen kan ons lichaam NIET prima voor zichzelf zorgen. Op de korte termijn misschien; maar om bijvoorbeeld je pH-waarde op peil te houden word er calcium uit je botten onttrokken, met alle gevolgen van dien op latere leeftijd. Zoek maar eens op wat botontkalking allemaal met je doet.

Toek Straatman, 13-01-2015 08:32 #5
Het stukje over "ph waarden herstellen" lijkt me niet correct.
Bloed maakt niet het grootste deel uit van onze lichaamsvloeistoffen en je kunt dus niet stellen dat alkalische voeding geen invloed heeft op de gezondheid omdat bloed altijd een ph heeft van ongeveer 7,35.
Alkalische voeding heeft wel degelijk effect op de ph waardes buiten het bloed en volgens mijn eigen ervaring een positieve invloed op de gezondheid.

Willem, 11-01-2015 21:49 #4
Punt 3: PH waarde herstellen

Hierin wordt beweerd dat citroenen een pH boven de 7 hebben (alkalisch) terwijl citroenen toch zeer zeker zuur zijn en dus een lage pH hebben.

Wanneer je dus gelooft in alkalische methode zou citroen juist kankerverwekkend zijn ;) Gelukkig is het allemaal onzin en kan ons lichaam prima voor zichzelf zorgen

Jay, 10-01-2015 23:03 #3
Ik heb meer dan 3 weken de griep gehad met vreselijke spierpijn, het drinken van citroen water heeft mij goed geholpen

1 week een opbouw kuur, begin met 1 citroen op een liter water 2 de dag 2 citroenen 3 de dag 3 citroenen 4 ede dag weer 2 citroenen 5 de dag 1 citroen.

Verder drink ik altijd water met citroen maar ook met sinaasappel limoen mineola grapefruit door de sap centrifuge, i.p.v alle zoete limonades en vruchten sappen.

Mathilda, 27-12-2014 01:15 #2
Bij zowel mijzelf en ook mijn dochter heeft het nemen van citroensap met lauwwarm water, op de nuchtere maag, wel terdege een gunstige invloed op ons teveel aan lichaamsvet.
Psylliumvezels noemt u. Misschien een idee om wat uitleg te geven. Wat is dit dan? Waar komt het in voor?

Het staat wat strooierig met een dure term maar komt verre van overtuigend over. Uw woordkeus is ook wat overtrokken. Houd het simpel en aardig. Het komt nogal geprikkeld over.

Mezelf, 01-09-2014 16:30 #1
Heeft het drinken van citroenwater op de nuchtere maag geen positief effect of gezondheidsvoordeel?

Infoteur: Kraio
Gepubliceerd: 21-06-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 24
Medische informatie…
Schrijf mee!