InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alles over de eerste keer ongesteld

Alles over de eerste keer ongesteld

Alles over de eerste keer ongesteld Ieder meisje maakt het mee, voor de eerste keer ongesteld. Het is altijd even schrikken, maar het is zeker niet iets om je voor te schamen. Het hoort er nou eenmaal bij. In het begin heb je veel vragen en is het handig om wat dingen te weten.

Wat is ongesteld?

Ongesteld, ook wel menstruatie genaamd, is bloedverlies uit je baarmoeder. Je baarmoeder stoot slijmvlies af. Iedere maand bereidt je lichaam zich voor op een zwangerschap. Ben je niet zwanger? Dan verlaat de onbevruchte eicel jouw lichaam. Dit gaat gepaard met bloed. Dat is heel normaal en het is niet iets om je voor te schamen.

Op welke leeftijd is normaal de eerste keer?

De eerste keer ongesteld gebeurt bij iedereen op een verschillende leeftijd. Gemiddeld gebeurt dat tussen de 11 en 15 jaar. Sommige meiden worden al op hun 9e ongesteld en sommige op hun 17e. Maak je je zorgen? Bespreek het met je ouders en/of eventueel met je huisarts. Die kan je vast en zeker verder helpen en gerust stellen.

De eerste keer

De eerste keer dat je ongesteld wordt zul je niet heel veel bloed verliezen. Vaak gaat de eerste keer gepaard met wat bruin slijm en misschien een lichte bloeding. Het is ook zeker aan te raden om je moeder op de hoogte te brengen. Zij kan je ook helpen en meer tips geven.

Maandverband of tampons?

Dat is persoonlijk. Maandverband is erg makkelijk, maar wat minder handig met sporten bijvoorbeeld. Maandverband geeft na een tijdje ook een luchtje af. Tampons zijn soms lastig in te brengen. Zeker als je ze voor het eerst gebruikt. Belangrijk is om te ontspannen. Lukt het niet? Probeer het dan een andere keer opnieuw. Met tampons kan je wat makkelijker sporten en je kan er ook mee zwemmen. Tegenwoordig zijn er ook tampons met een inbrenghuls, op deze manier werkt het ietsje makkelijker. Maar gebruik waar jij je het beste bij voelt. Er zijn ook verschillende maten tampons. Probeer het eerst met de kleinste variant. Vervang zowel maandverband of tampons om de 3 uur!

Hoe lang duurt een menstruatie?

Een menstruatie duurt ongeveer 5 tot 7 dagen. Sommige meiden/vrouwen menstrueren wat langer of wat korter, dat is bij ieder persoon verschillend. Ook de hevigheid verschilt per persoon. De een verliest meer bloed dan de ander.

Doet het pijn?

Ook dit is bij ieder persoon verschillend. Sommige mensen hebben veel pijn en voelen zich echt ziek. In de meeste gevallen merk je vrij weinig van een menstruatie. De eerste dagen is de menstruatie het heftigst. Je verliest dan ook het meeste bloed. Dit kan gepaard gaan met buikkramp, buikpijn en hoofdpijn. Als je veel last hebt kun je gerust een paracetamol nemen.
© 2014 - 2019 Linda1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de eerste keer ongesteld"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 26-03-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!