De week van het autisme
Autismeweek wordt georganiseerd rond de Wereld Autisme Dag. De VN heeft in 2007 besloten om vanaf 2008 een jaarlijkse Wereld Autisme Dag op de kaart te zetten. De datum die hiervoor gekozen werd was 2 april. Waarom is er een autismedag en een autismeweek? Waarom is het belangrijk dat er meer aandacht voor autisme komt?
Waarom autismedag
Autisme is een levenslange handicap en kent vele varianten en gradaties. De Wereldgezondheidsorganisatie gaat er van uit dat één op de 165 mensen last heeft van een afwijking in het autistisch spectrum. Dit is niet bij al deze mensen gediagnosticeerd. Veel volwassen komen er pas achter dat ze autistisch zijn, wanneer één van hun kinderen tegen zijn of haar beperkingen oploopt. Door het instellen van een autismedag (World Autism Awareness Day) wil de VN de bewustwording in onze samenleving stimuleren en voorlichting geven over autisme. De VN wil voor mensen met een afwijking in het autistisch spectrum meer begrip en meer aandacht. Verder zouden ze graag zien dat autisten daardoor beter integreren in onze samenleving.
Autisme wereldwijd
Nederland en België liggen ver achter op Amerika, Engeland en Australië. In deze landen wordt veel onderzoek gedaan naar autisme en wordt hard gewerkt aan voorzieningen rondom autisme. Autistische kinderen worden in Amerika uitgebreid geëvalueerd en na evaluatie wordt er een volledig pakket van diensten aan het kind en het gezin verstrekt. Dit pakket is aangepast op de behoeften van het kind en kan bestaan uit gedragstherapie, ergotherapie, fysiotherapie, psychologische hulp en indien nodig speciaal onderwijs. Wanneer het kind op een gewone school kan blijven, worden hem in de zomervakantie speciale cursussen aangeboden om nieuwe vaardigheden te verwerven en regressie te voorkomen. Bij conflicten met de school worden ouders bijgestaan door een mediator die opkomt voor de rechten van het kind en bemiddelt tussen ouders en school. Voor ouders zijn er ook nog speciale cursussen en lotgenoten contactavonden. Dit valt allemaal onder de geïndividualiseerde educatieve programma's voor leerplichtige kinderen met leerstoornissen. Deze hulp is dan ook gratis, zelfs wanneer een kind veertig uur in de week een getrainde therapeut als begeleiding nodig zou hebben, wordt dit door het schooldistrict geregeld en door de overheid betaald. In Nederland moet iedere ouder nog steeds zelf op onderzoek uit. Hulpverlening is versnippert, onoverzichtelijk en veelal erg duur.
Week van het autisme
In Nederland wordt rondom 2 april door de Nederlandse Vereniging voor Autisme en het AutismeFonds sinds 2010 de Autismeweek georganiseerd. Deze week is bedoeld om Nederlanders meer bewust te maken van de problemen van autisten, vooroordelen weg te nemen en meer bekendheid te geven aan autisme. Dit doen ze door middel van theatervoorstellingen, lezingen, workshops, exposities, congressen en inloopdagen.
Thema's van de autismeweek
- 2010 Autisme, een kennismaking
- 2011 Autisme, een levenlang!
- 2012 Laat ze meedoen!
- 2013 Aan de Slag met Autisme
- 2014 Ontmoet Autisme!
Onbekendheid autisme
Autisme is in Nederland pas in 1980 bekend geworden, al werd de aandoening al in 1944 beschreven door de Oostenrijkse kinderarts Hans Asperger. Het onderzoek naar de verschillende vormen van autisme staat nog in de kinderschoenen. Er is dan ook weinig duidelijke en accurate informatie te vinden. Vooral over autisme bij meisjes is weinig literatuur. Autisme ziet er bij meisjes heel anders uit dan bij jongens en wordt als zodanig ook vaak niet herkent. Door gebrek aan informatie is het voor ouders en leerkrachten vaak ook moeilijk om in te spelen op de problematiek van het kind. Meer voorlichting, onderzoek en informatie is dus ook noodzakelijk en hieraan kunnen de autismeweek en Wereld Autisme Dag een bijdrage leveren.