InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is Autisme?

Wat is Autisme?

Autisme, klassiek autisme, autistische stoornis, de stoornis van Asperger, PDD-NOS, Ass, aan autisme verwante contactstoornissen, een pervasieve ontwikkelingsstoornis zijn alle ontwikkelingstoornissen bij kinderen en volwassenen die behoren tot het brede spectrum van autistische stoornissen. Tegenwoordig spreekt men van een "waaier" van autismespectrum-stoornissen.

Wat is autisme?

Daar waar wij in deze tekst van autisme spreken bedoelen we alle stoornissen die in het brede spectrum voorkomen.

Volgens de laatste wetenschappelijke onderzoeken heeft 1 op de 100 personen een autismespectrumstoornis en is 90 % van de stoornissen erfelijk.
Autisme is een ernstige en in alle levensgebieden diep doordringende stoornis. Mensen die er mee te maken hebben in hun gezin of naaste omgeving ervaren de levenslange gevolgen.

Autisme is een informatieverwerkingsstoornis in de hersenen. In het Engels ook wel “mindblindness”genoemd. Mensen met deze stoornis kunnen al hun zintuigen gebruiken (voelen, proeven, ruiken, horen, zien). De hersenen kunnen echter alle prikkels en informatie niet goed verwerken. Vaak zijn mensen overgevoelig voor geluiden en geuren, voor licht, voor wel of juist geen aanrakingen, voor bepaalde stoffen, knellende kledingsstukken of samenstelling van voedsel. Bij ieder mens uit het zich weer op een andere unieke manier.

Autisme is aan de buitenkant niet te zien. Iemand met autisme kan, voor de diagnose, zelf niet vertellen dat hij het heeft. De omgeving kan het herkennen aan de uiterlijke gedragskenmerken, die in de loop van tientallen jaren door vele gedragswetenschappers, psychiaters en ouders en hulpverleners beschreven zijn. De gedragskenmerken van de diverse autismespectrumstoornissen staan benoemd in de zgn. DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). Dit is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen en is wereldwijd standaard in de psychiatrische diagnostiek. De huidige versie (uit 2000) is een tekstrevisie van de vierde editie, aangeduid als DSM-IV-TR.

Wanneer is er sprake van autisme?

We spreken van autisme als er sprake is van een kwalitatieve beperking in de volgende vier gebieden:
  • Wederkerigheid in het contact met andere mensen;
  • In communicatie en taalgebruik;
  • In het voorstellingsvermogen;
  • Een opvallend beperkt gebied van belangstelling en activiteiten, zich herhalende en stereotype gedragingen.

Autisme komt over de hele wereld voor. Zowel bij mensen met een normale tot hoge begaafdheid, als bij een lichte tot ernstige verstandelijke beperking. Mensen met de stoornis van Asperger hebben altijd een (laag-) gemiddelde tot hoge intelligentie en hebben een zeer goed taalgebruik.

Dubbele diagnose

Bij een dubbele diagnose (autisme en verstandelijke beperking; autisme en epilepsie etc.) staat het autisme voorop. Dit is omdat autisme in alle levensgebieden diep doordringt en je hier in je begeleiding, benadering altijd rekening dient te houden. Bij een dubbele diagnose spreekt men van een "dubbele handicap".

Lees verder

© 2011 - 2017 Marieke1982, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autisme nader bekekenAutisme nader bekekenAutisme is een stoornis die niet makkelijk omschreven kan worden. Autisme is namelijk bij iedereen verschillend en heeft…
PDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS is een autistische stoornis, hierover zijn enkele boeken geschreven. In deze lijst worden ook een aantal boeken…
Autisme en erfelijkheidAutisme en erfelijkheidVroeger dacht men dat erfelijkheid en autisme niets met elkaar te maken heeft. Veel onderzoeken later blijkt dat de bove…
Autisme SpectrumstoornissenAlles over autisme, vormen daarvan en het omgaan met mensen die deze stoornis hebben. Ook worden de syndromen van Rett,…
Omgaan met iemand met autisme: rustig aan en niet aanrakenDe politie van Friesland heeft als eerste korps in Nederland onderricht gekregen in het herkennen en de omgang met mense…

Reageer op het artikel "Wat is Autisme?"

Infoteur: Marieke1982
Gepubliceerd: 09-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!