InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Autisme nader bekeken

Autisme nader bekeken

Autisme nader bekeken Autisme is een stoornis die niet makkelijk omschreven kan worden. Autisme is namelijk bij iedereen verschillend en heeft verschillende diagnoses. Daarom wordt bij autisme dan ook vaak gesproken over het autisme-spectrumstoornis (ASS). Dit is de verzamelterm voor de verschillende stoornissen die allemaal onder autisme vallen. Onder ASS valt het klassiek autisme, PDD-NOS (Pervasieve Development Disorder - Not Otherwise Specified) en Asperger. Deze subcategorieën zijn er omdat autisme op verschillende manieren en in verschillende gradaties tot uitdrukking kan komen.

Wat is autisme?

Autisme is een aangeboren stoornis. Bij mensen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersenen op andere wijze dan bij mensen zonder autisme. Dit wordt veroorzaakt door genetische factoren en niet door bijvoorbeeld opvoeding.

Mensen met autisme verwerken alles wat ze tegenkomen op een ander manier. Dit zorgt ervoor dat de sterke en zwakke kanten veranderen. Mensen met autisme hebben meer problemen met sociale contacten of met overzicht houden. Ook hebben ze weinig interesses of activiteiten. Waar mensen met autisme dan wel weer sterk in zijn is dat ze hardwerkend, recht door zee, eerlijk en analytisch zijn en dat ze oog voor detail hebben.

Ondanks dat autisme niet te zien valt aan de buitenkant van iemand, heeft het toch een groot effect op zijn of haar leven. Hoe groot dit effect echter is en op welke manier zich dit uit, is niet alleen verschillend per persoon maar ook per levensfase waarin iemand zich bevindt.

Hoe uit autisme zich?

Autisme uit zich op veel verschillende manieren. Sommige mensen met autisme hebben weinig contact met andere mensen en hebben hier ook geen behoefte aan, anderen zoeken juist wel veel contact met andere mensen, maar doen dit dan op een 'vreemde' manier in de ogen van mensen zonder autisme. Sommige mensen met autisme hebben een hoge intelligentie, anderen hebben een verstandelijke beperking. Sommige mensen met autisme hebben in hun leven veel hulp nodig, anderen kunnen goed op zichzelf leven, mits zij goede begeleiding krijgen.

Hoeveel komt autisme voor?

Er is niet precies bekend hoeveel mensen er zijn die autisme hebben. In Nederland ligt het aantal mensen met autisme op ongeveer 190.000 Nederlanders. Dit komt neer op ruim 1% van de Nederlandse bevolking.

Verschillende soorten autisme

Zoals hierboven al vermeld zijn er verschillende soorten autisme. Hieronder wordt kort per soort autisme verteld wat het inhoud.

Klassiek autisme

Klassiek autisme (ofwel autistische stoornis, kernautisme of Kannersyndroom) kenmerkt zich door de volgende factoren:
  1. Kwalitatieve beperkingen in sociale omgang
  2. Kwalitatieve beperkingen in (non-)verbale communicatie
  3. Geringe, terugkerende stereotype patronen van gedrag, activiteiten en belangstelling waarbij er sprake is van een stoornis in de verbeelding.

Bij klassiek autisme moet er voor het derde levensjaar een achterstand ontwikkeld zijn of sprake zijn van abnormaal functioneren op alle drie de voorwaarden. Bij 80% van de mensen die gediagnosticeerd zijn met klassiek autisme is er ook nog sprake van een verstandelijke beperking of lage intelligentie.

PDD-NOS

PDD-NOS is een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Dit betekent dat PDD-NOS een stoornis is waarbij beperkingen zijn op verschillende ontwikkelingsgebieden. Bij PDD-NOS komen deze beperkingen voor bij drie ontwikkelingsgebieden. Er kunnen problemen ontstaan met:
  1. Herhaling van gedrag en/of een bijzondere obsessie voor bepaalde zaken.
  2. Het op een juiste manier kunnen inschatten van sociale situaties en hier op gepaste wijze op kunnen reageren.
  3. Beperkingen met betrekking tot communicatieve vaardigheden en de taal/spraak.

Mensen met PDD-NOS hebben niet per se moeite met alle bovenstaande gebieden.

Asperger

Kenmerkend voor mensen met Asperger is dat ze wel goed kunnen leren en praten, maar dat ze moeite hebben met de taal begrijpen en te snappen wat anderen voelen en denken. Mensen met Asperger zijn geneigd om veel te praten en hebben meer behoefte aan sociale contacten dan mensen met klassiek autisme. Ook hebben mensen met Asperger meer fantasie.

Overeenkomsten tussen mensen met Asperger en klassiek autisme is dat zij problemen hebben met sociale interactie en beperkte interesses en activiteiten hebben. Het verschil tussen beide is de spraakontwikkeling, die is bij mensen met Asperger normaal, maar toch hebben ze communicatieproblemen. Dit is vooral zo bij de meer subtiele aspecten van communicatie. Mensen met Asperger hebben een normale of hoognormale intelligentie.
© 2015 - 2019 Dyphusion, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is het syndroom van Asperger?Wat is het syndroom van Asperger?Het syndroom van Asperger is een geboren aandoening die ertoe leidt dat mensen die eraan lijden verschillende problemen…
Syndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASSSyndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASSHet syndroom van Asperger is een stoornis in de hersenen. Het is een autismespectrumstoornis, evenals autisme en PDDNOS.…
Pervasieve ontwikkelingsstoornissen (Autisme/ASS)Autisme (ook wel ASS, Autisme Spectrum Stoornis) genoemd, is een verzamelnaam voor verschillende pervasieve ontwikkeling…
Pervasieve ontwikkelingsstoornissen: inleidingPervasieve ontwikkelingsstoornissen: inleidingPervasieve ontwikkelingsstoornissen zijn stoornissen waarbij de ontwikkeling ernstig verstoord is op het gebied van soci…
Bronnen en referenties
  • Dr. Leo Kannerhuis (z.d.). Wat is autisme? Geraadpleegd op 4 april 2015, via http://www.leokannerhuis.nl/autisme/wat-autisme
  • Nederlandse Vereniging voor Autisme (z.d.). Wat is autisme? Geraadpleegd op 4 april 2015, via http://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme-(spectrum-stoornis)/.aspx
  • Nederlandse Vereniging voor Autisme (z.d.). Klassiek Autisme. Geraadpleegd op 4 april 2015, via http://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme-(spectrum- stoornis)/klassiek-autisme.aspx
  • Nederlandse Vereniging voor Autisme (z.d.). Asperger. Geraadpleegd op 4 april 2015, via http://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme-(spectrum-stoornis)/asperger.aspx
  • Neurofeedback (z.d.). Wat is PDD-NOS? Geraadpleegd op 4 april 2015, via http://www.pddnos.nl/pdd-nos/

Reageer op het artikel "Autisme nader bekeken"

Infoteur: Dyphusion
Gepubliceerd: 22-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!