InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is het syndroom van Asperger?

Wat is het syndroom van Asperger?

Wat is het syndroom van Asperger? Het syndroom van Asperger is een geboren aandoening die ertoe leidt dat mensen die eraan lijden verschillende problemen kunnen ondervinden in het dagelijks leven. Deze problemen liggen vooral in het sociale gebied. Mede hierdoor kunnen zij het moeilijk vinden om te communiceren en om te gaan met andere mensen. Hoewel vroeger veel onduidelijk was over deze ziekte, is tegenwoordig veel informatie beschikbaar over het syndroom van Asperger. Hierdoor kunnen mensen met de ziekte tegenwoordig uitstekend geholpen en begeleid worden. Mede hierdoor ondervinden mensen met Asperger tegenwoordig weinig problemen meer van hun afwijking. Het syndroom van Asperger is dus een aangeboren aandoening. Het is dus niet zo dat mensen op latere leeftijd deze afwijking kunnen krijgen. Soms lijkt dat zo, want soms krijgen oudere mensen 'spontaan' het syndroom als ze naar de dokter zijn geweest met hun problemen. De reden van deze misverstanden is, dat het syndroom van Asperger nog niet zo lang geleden ontdekt is. Kinderen die vroeger zijn geboren en die Asperger hebben, zullen destijds dus niet gehoord hebben dat ze aan Asperger lijden. Dit is ook de reden waarom veel oudere mensen vandaag de dag 'plotseling' Asperger lijken te krijgen.

Hoewel iedere persoon kan lijden aan het syndroom van Asperger, wordt er het meeste aandacht besteed aan kinderen die de afwijking hebben. Dit komt voornamelijk dat kinderen nog aan het begin staan van hun leven en dat ze om die reden nog veel kunnen leren.

Wat zijn de symptomen van Asperger?

Er bestaan in feite meerdere soorten van autisme: klassiek autisme, het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Mensen met klassiek autisme hebben voornamelijk last van sociale en cognitieve problemen. Mensen met het syndroom van Asperger hebben daarentegen alleen last van sociale problemen. Ze zullen dus geen moeite hebben met leren en studeren. Integendeel zelfs, mensen met Asperger zijn in veel gevallen veel intelligenter dan de gemiddelde mens.

Mensen met Asperger hebben dus alleen last van sociale problemen. Deze problemen worden veroorzaakt doordat mensen met het syndroom van nature geen emoties van andere mensen kunnen begrijpen. Dit leidt er niet alleen toe dat ze andere mensen niet kunnen begrijpen, maar ook dat ze niet geïnteresseerd zijn in andere mensen. Dit leidt er ook toe dat de meeste volwassen mensen met Asperger weinig op straat te vinden zijn. Zij kunnen zichzelf namelijk veel beter isoleren van de buitenwereld dan andere kinderen. Om die reden wordt er ook meer aandacht besteed aan kinderen met Asperger.

Personen die de aandoening hebben, kunnen dus last hebben van verschillende sociale problemen. Als eerste zullen zij het moeilijk vinden om gevoelens en emoties van andere mensen te peilen. Hierdoor kunnen ze moeilijk de gevoelens van andere mensen afleiden van gezichtsuitdrukkingen, lichaamshoudingen en uitspraken. Ze zullen hierdoor ook weinig interesse hebben in andere mensen. Dit leidt ertoe dat mensen met Asperger vooral alleen leven en weinig aandacht vragen van andere mensen. Kinderen met Asperger spelen hierdoor dus vooral alleen. Het komt ook vaak voor dat zij vaak een hoger IQ hebben dan hun leeftijdsgenoten. In die gevallen zullen ze ook andere hobby's zijn die voor leeftijdsgenoten niet interessant zijn.

Begeleiding van kinderen met Asperger

Kinderen met het syndroom worden over het algemeen begeleid door hulpverleners. Deze hulpverleners zullen de kinderen begeleiden bij hun sociale vaardigheden. Zo zorgen ze ervoor dat zij emoties af kunnen lezen van gedachtes van mensen. Verder zullen ze ook hulp krijgen bij het maken van vriendjes. Daarnaast worden ze ook gestimuleerd om lid te worden van een vereniging en om te gaan sporten.
© 2014 - 2019 Larsdr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger
  • http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/asperger/wat-is-asperger/kenmerken/

Reageer op het artikel "Wat is het syndroom van Asperger?"

Infoteur: Larsdr
Gepubliceerd: 03-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!