InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vette hoofdhuid

Vette hoofdhuid

Vette hoofdhuid Een vette hoofdhuid komt vaker voor dan een droge hoofdhuid. Vaak is het vet duidelijk voelbaar wanneer je met de vingers over het hoofd strijkt. Ook kunnen de vingers er glanzend uitzien. Jeuk is een veel voorkomend verschijnsel. Soms komt een vette hoofdhuid in combinatie met roos voor. Er zijn speciale middelen of een shampoo die het probleem moeten verhelpen. Bij verkeerd gebruik kan het haar juist uitdrogen of ontstaan er gespleten haarpunten.

Oorzaak van een vette hoofdhuid

Een vette hoofdhuid ontstaat doordat er teveel talg wordt aangemaakt. Talg is een smeersel dat door de talgkliertjes wordt aangemaakt. Het beschermt de hoofdhuid tegen invloeden van buitenaf. Wanneer we het haar borstelen of met de vingers erdoorheen gaan, verspreiden we de talg over het haar. Het gevolg is een glans over het haar. In sommige gevallen gaan de talgkliertjes teveel talg aanmaken. Er verschijnt dan meer vet op de hoofdhuid dan nodig is.

De oorzaken hiervoor zijn erfelijke aanleg, teveel over de hoofdhuid wrijven middels de handen of borstel, hoofdroos (eczeem van de hoofdhuid) en te hardnekkig of te vaak de hoofdhuid wassen. In al deze gevallen reageren de talgklieren van de hoofdhuid met een overproductie van talg. Ook wanneer de hoofdhuid gedurende langere periode niet wordt gewassen of zonder shampoo, zal er een verandering plaatsvinden in de aanmaak van talg. In het begin kan de hoofdhuid dan heel vet aanvoelen. Daarnaast kunnen hormonen een rol spelen bij het ontstaan van vet haar. Ook grote schommelingen in omgevingstemperatuur kunnen de oorzaak zijn.

Symptomen: jeuk en een vette huid

De meest voorkomende klacht bij een vette hoofdhuid is jeuk. Door te krabben ontstaat er wrijving op de hoofdhuid, wat voor nog meer aanmaak van talg zorgt. Zo ontstaat een neerwaartse spiraal van een steeds vetter wordende hoofdhuid. Wanneer je met de nagels over de hoofdhuid krabt blijft er vaak ook een vettige substanties onder de nagels achter. Dit is overtollige talg. Bij roos ontstaat er ook jeuk. Roos is een soort eczeem van de hoofdhuid. De huidcellen worden te snel afgestoten. Roos jeukt ook en kan daardoor weer een vette hoofdhuid veroorzaken.

Shampoo met octopirox

Octopirox is een andere benaming voor Pirocton olamine. Deze stof komt vaak voor in anti-roosshampoo's. Niet ieder merk bevat dit bestanddeel. Octopirox zorgt ervoor dat de groei van schimmels wordt geremd. Roos wordt veroorzaakt door een combinatie van aanleg, een vette hoofdhuid en het ontstaan van schimmels / gisten. Door het gebruik van een shampoo met dit bestanddeel kan de roos verdwijnen. Toch werkt dit niet bij iedereen: probeer daarom over te stappen op een ander merk met een ander bestanddeel, wanneer octopirox niet werkt.

Vette hoofdhuid en dode haarpunten / droog haar

Het probleem met shampoos tegen vet haar is dat ze niet alleen de hoofdhuid uitdrogen, maar ook het haar. Het gevolg zijn dode haarpunten of droog haar. Droog haar ziet er pluizig uit en kan als stro aanvoelen. Het probleem is te verhelpen door een juist gebruik van de shampoo. De shampoo dient alleen op de hoofdhuid gebruikt te worden. Smeer deze dus niet in het haar zelf. Er kan gebruik worden gemaakt van een wattenschijf om de shampoo over de hoofdhuid te verdelen. Een conditioner moet allen aan de haarpunten gebruikt worden. Smeer deze niet op de hoofdhuid: dit maakt de hoofdhuid juist weer vet.

Haaruitval

Vet haar in combinatie met haaruitval is vaak een gevolg van een verstoring van de hormoonhuishouding. Haaruitval kan ontstaan door het mannelijke hormoon testosteron. In de haarwortel wordt testosteron omgezet in DHT, waardoor de cellen worden afgeremd. Het is echter niet zo dat een teveel aan testosteron ook per definitie kaalheid veroorzaakt: dit is mede afhankelijk van genetische factoren. Veel testosteron kan zorgen voor vet haar. Haaruitval en vet haar komt daarom meer bij mannen dan bij vrouwen voor.

Een andere reden voor deze combinatie is seborroisch eczeem of berg. Dit kennen we vooral bij baby's maar komt ook regelmatig bij volwassenen voor. Er ontstaat een wasachtige laag op de hoofdhuid doordat dode huidcellen zich vermengen met talg en aan de hoofdhuid blijft plakken. Er ontstaan korsten die na verloop van tijd loslaten. Hierdoor komt er vaak haar mee los. Een gistdodende shampoo is vaak nodig om het probleem te verhelpen.
Gerelateerde artikelen
Tips voor de verzorging van uw haarBeste verzorging voor uw haar. Welke shampoo, crème of masker te gebruiken bij welk haar. Hier enkele tips voor de keuze…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Beauty: Last van roos?Beauty: Last van roos?Veel mensen hebben last van roos, maar niet iedereen in die mate dat het echt opvalt. Dat neemt niet weg dat zon 50% va…
Het behandelen van hoofdroosHet behandelen van hoofdroosIedereen heeft in zekere mate last van roos, al merk je het niet direct. Roos komt vooral voor op het hoofd. Het kan zic…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Piroctone_olamine
  • http://www.haarstichting.nl/haaruitval/

Reageer op het artikel "Vette hoofdhuid"

Reacties

Robin, 27-05-2017 14:31 #2
Beste,
Ik heb nu sinds september haaruitval. Men zei vooral dat dit normaal was door het seizoen en dat dit wel over zou gaan maar dit verbetert bij mij niet.

Ik heb van nature vettig haar maar dit was nog niet zo erg wanneer ik nog veel haar had maar doordat het dunner geworden is wordt het denk ik ook sneller vet. Ik merk ook op als ik na een dag of 2 mijn haar niet was dat er een soort roos of talg op mijn haar aanwezig is. Ik verlies meer dan 50 haren wanneer ik het afdroog en de meeste haren hebben een wit puntje op het uiteinde.

Weet u misschien wat ik hieraan kan doen? Ik ben nog maar 19 jaar en ik zit hier echt enorm mee in. Ik heb ook ergens gelezen dat masturberen een oorzaak kan zijn, zou dit kloppen?

alvast bedankt
groetjes Robin

Carin, 25-11-2014 07:40 #1
Hallo
ik zit met een vraagje over hoofdvet.ik heb heel veel hoofdvet, en zou graag willen weten, hoe ik daar van af kan komen. ik heb namelijk spierwit haar van mijzelf, en vind het heel vervelend. als ik met me handen even door het haar ga, dan heb ik gelijk vetstukjes aan me vingers. wat zou ik het beste kunnen doen, om daar vanaf te komen?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 03-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!