InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haren wassen zonder shampoo

Haren wassen zonder shampoo

Haren wassen zonder shampoo Je haren wassen zonder shampoo, is dat mogelijk? Niet iedereen wil shampoo gebruiken om de haren mee te wassen. Shampoo kent zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Welke alternatieven zijn er om het haar zonder shampoo te wassen.

Wat doet shampoo met het haar?

Shampoo is bedoeld om het haar te ontdoen van vuil, vet en stof. Eeuwen geleden gebruikten de inwoners van India de bloemen van de plant Michelia champaca om hun haar mee te wassen. Dit is een plant uit de Magnoliafamilie. De bloemen geuren heerlijk. Vaak werd er kokosolie na het wassen door de haren gesmeerd om ervoor te zorgen dat het haar niet meer droog aanvoelde.

De huidige shampoos worden massaal gemaakt en verkocht. Er zitten naast natuurlijke ingrediënten vaak niet-natuurlijke ingrediënten in. Shampoo maakt het haar schoon door te schuimen: dit verwijderd vuil en stof. Daarnaast zorgen bepaalde ingrediënten ervoor dat het haar ontvet. Het voornaamste ingrediënt is een oppervlakte-actieve stof waardoor de shampoo gaat schuimen. Daarnaast worden er geurstoffen toegevoegd en vaak siliconen. Hiervan gaat het haar glanzen en voelt glad aan. Hoewel het haar tijdelijk gezond lijkt wordt het door siliconen uiteindelijk droger en doffer doordat er geen voedingsstoffen meer opgenomen kunnen worden. Ook wordt het haar erg zwaar door shampoo met siliconen. Siliconen in shampoo is te herkennen op de ingrediëntenlijst door een woord dat eindigt op 'cone'.

Het haar wassen zonder shampoo: waarom?

De meeste mensen vinden het haar wassen met shampoo prettig: het haar wordt snel schoon en shampoo ontvet goed. Daarnaast ruikt het lekker fris en ziet het haar en glanzend en gezond uit. De mens is het enigste dier dat zijn huid en haar wast met een hulpmiddel. Alle andere dieren wassen zich met behulp van water of speeksel. En dat is vreemd, want van oorsprong heeft de mens helemaal geen shampoo nodig.

Wie zijn haar nooit wast of kamt zal merken dat er dreadlocks ontstaan. Het haar gaat eerst klitten en vervolgens vervilten: de klitten gaan aan elkaar vastzitten. Zo ontstaan er natuurlijke dreadlocks die er overigens anders uitzien dan de dreadlocks die de kapper maakt. Redenen om het haar niet meer met shampoo te willen wassen zijn:
  • Een overmatige productie van de talgklieren door het wassen met shampoo, waardoor vet haar ontstaat
  • Geen gebruik willen maken van chemische producten
  • Last van pluizend haar en weinig volume
  • Over willen stappen op een natuurlijke verzorging
Daarnaast bespaart het wassen zonder shampoo ook nog eens tijd en geld. Overigens ontstaat droog haar vaak door te hoge temperatuur (zon, föhn, krultang) of door gebruik van kleuringen of permanentvloeistof, dat het haar flink beschadigt. Shampoos en conditioners sluiten de hoofdhuid en de haren af waardoor deze niet kunnen herstellen.

Gaat het haar niet vies uitzien en stinken?

Haar dat gewassen is met shampoo ruikt lekker fris. Deze geur blijft echter niet lang hangen. Een wandeling in de buitenlucht en de shampoogeur is alweer verdwenen. Wil je het iedere dag lekker laten ruiken dan zou je het haar ook iedere dag moeten wassen met shampoo. Wanneer het haar niet gewassen wordt met shampoo gaat het niet perse vies uitzien. Belangrijk is dat het iedere dag gekamd wordt. Daarnaast wordt het haar regelmatig gewassen met alleen water waardoor vuiligheid weg wordt gespoeld.

Het haar wordt eerst vetter

Door regelmatig te wassen met shampoo wordt telkens weer de natuurlijke vetlaag weggewassen. Het gevolg is dat de huid een nieuwe vetlaag aan gaat maken. Regelmatig wegwassen van de nieuwe vetlaag heeft als effect dat het lichaam gewend is om vaak opnieuw vet aan te maken. De talgklier die hiervoor verantwoordelijk zijn raken overactief. Het gevolg is een vette hoofdhuid en haren die vet aanvoelen. De eerste tijd dat het haar gewassen wordt met alleen water maken de talgklieren nog steeds teveel talg (vet) aan. Hierdoor wordt het haar vetter dan het al was, omdat het vet niet weggewassen wordt. Na ongeveer zes weken zijn de talgklieren gewend aan de nieuwe situatie en maken veel minder talg aan. Het haar zal nu voller worden en meer gaan glanzen. Het krijgt zijn natuurlijke schoonheid terug zoals het bedoeld was. Je hebt er wel een lange adem voor nodig. De meeste mensen houden het niet lang vol om hun haren zonder shampoo te wassen. Simpelweg omdat we niet beter weten en het haar verslaafd is aan shampoo..

Natuurlijke shampoo

Als alternatief voor het alleen wassen met water kan een natuurlijke shampoo gebruikt worden. Soms is het even fijn om je haar net iets beter te wassen. Een goed alternatief zijn wasnoten. Deze zijn afkomstig van de zeepnotenboom. De schillen van de noten worden gebruikt om een shampoo van te maken. Het schuimt redelijk maar ontvet het haar niet. De shampoo is de laatste tijd minder goed verkrijgbaar omdat bomen veelvuldig worden gekapt doordat de vraag ernaar is gedaald. Andere alternatieven voor het wassen van het haar met natuurlijke producten zijn:
  • Citroensap: los enkele druppels op in lauw water.
  • Yoghurt, gebruik de basisyoghurt dus zonder extra toevoegingen.
  • Een eierdooier mengen met yoghurt geeft het haar een goede voedingsbeurt
  • Olijfolie laat het haar glanzen maar is moeilijk uit te spoelen
  • Het haar wassen met koud water is veel beter en gezonder voor het haar.
Gerelateerde artikelen
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Weleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWeleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWelke shampoo is perfect tegen vet haar? Welke shampoo helpt tegen vet haar? Welke shampoo op natuurlijke basis werkt go…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Wat kan je doen met shampooHet gebruiken van shampoo is een alledaagse gewoonte geworden. Maar we gebruiken de shampoo alleen om ons haar mee te wa…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…

Reageer op het artikel "Haren wassen zonder shampoo"

Reacties

Sandra, 21-08-2017 19:32 #6
Omdat ik van nature erg slap haar heb, en af wilde van allerlei chemische middeltjes heb ik mijn haar de afgelopen 2 maanden niet gewassen. In het begin werd het -zoals boven beschreven- vettig maar al na een paar weken kreeg mijn haar meer volume en glans. Wel spoel ik het iedere dag goed uit met heet water om vuil etc. weg te spoelen, en als het heel zwaar te verduren heeft gehad (zout water, zon etc) masseerde ik er een maskertje van eidooier, honing en citroensap door wat ik daarna onder stromend heet water er uitkamde.
Nu ben ik vandaag bij de kapper geweest en die weigerde mijn haar te knippen zonder wassen. Haar argumenten waarom je echt je haar moet wassen:
- je haar gaat stinken als je het niet wast (niets van gemerkt)
- de poriën op je hoofdhuid gaan dicht waardoor je de boel verstopt
- met heet water alleen spoel je volgens mijn kapper het vuil niet weg.
- je haar kleuren (wat ik eens per jaar doe) zou volgens haar al helemaal niet meer kunnen, omdat de chemicaliën uit je haar gespoeld moeten worden, en dit moet volgens haar met shampoo.
Mijn kapper vergelijkt het met afwassen zonder afwasmiddel, daarmee krijg je ook het vuil niet weg. Nu vind ik dat mijn hoofd niet vergelijkbaar is met een niet-levend voorwerp en ik was altijd in de veronderstelling dat door het niet te wassen mijn hoofdhuid vanzelf weer stoffen gaat aanmaken om mijn haar gezond en glanzend te krijgen.
Omdat ik nodig aan een knipbeurt toe was heb ik mij (helaas) laten overrulen en mijn haar toch laten wassen. Maar ik twijfel erg aan de argumenten van mijn kapper. Wat is jullie mening hierover? En nog belangrijker, ben ik nu weer terug bij af, of kan ik bijvoorbeeld volstaan met alleen een wasbeurt als ik naar de kapper ga?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie, Sandra

Kelly, 09-02-2017 04:59 #5
Bedankt voor dit artikel. Ik zit nu in week 3 shampoo-vrij. De natuurlijke shampoos heb ik een paar jaar geprobeerd. Helpt wel beter dan gewone shampoos, maar heeft mijn klachten (jeuk door roos) niet verholpen. Dit artikel bevestigt mijn theorieën over alle crèmes en smeerseltjes die de multinationals ons willen verkopen. Het grootste deel van jouw lichaam kun je prima wassen zonder zeep. Door middel van de washandje wordt de huid net zo schoon. Tip: Kleding kun je op 40 graden makkelijk wassen met azijn. Je zult merken dat de huid hier beter op reageert. Ook bespaar je op wasmiddelen en is het beter voor het milieu.

Anita, 24-09-2015 20:03 #4
Het is allemaal leuk gezegt om je haar zonder shampoo te wassen maar dat komt uit de oertijd toen was er nog geen luchtverontreineging en geen haarlak en verf en mousse voor in je haar was. Nu is dat wel het geval in 2015 er is veel luchtverontreineging dat was je niet uit je haar met alleen water er zijn meer haar en hoofdhuid problemen gekomen met al die producten maar die los je niet met alleen water op tegenwoordig heeft een mensenhaar wel wat extra's nodig. Advies ga naar een Bio rosa of herba winkel in purmerend of zaandam daar hebben ze echt shampoo en conditioners zonder helemaal niets helemaal natuurlijk ik betaal voor 500 ml 8.95 werkt prima en ik ben al 30 jaar kapster mijn haar is ondanks dat ik het verf prima in conditie succes

Eline, 21-07-2015 18:50 #3
Ik ben inmiddels halverwege week vier. Het is nu best vettig, en mijn lange blonde krullen zitten elke dag net zoals voorheen.
Wordt het proces verstoord als je een keer één van de natuurlijke shampoo's gebruikt, die vermeld staan in dit artikel?

Emma, 25-05-2015 17:59 #2
Ik heb een vraag. Ik ken vrienden die hun haar enkel met water wassen en bij hen gaat dat goed. Maar zij hebben kort haar. Gaat dit ook met lang haar? Of veranderd de structuur te veel? Wordt het stijl en futloos?

Lieze, 31-12-2014 14:23 #1
Als je wil overstappen naar niet meer wassen, is een alternatieve manier om over te stappen het gebruik van natriumbicarbonaat. Dit is een soort wit poeder die vooral dient in het huishouden ( is trouwens ook eetbaar) om te boenen. Je kan het poeder over de hoofdhuid wrijven of in een 1.5 liter fles water mengen door er enkele soeplepels bicarbonaat aan toe te voegen en daar je haar mee te spoelen!

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-02-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 6
Schrijf mee!