InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe behandel je vet haar en welke shampoo gebruik je?

Hoe behandel je vet haar en welke shampoo gebruik je?

Hoe behandel je vet haar en welke shampoo gebruik je? Heel wat mensen hebben last van vet haar. Vet haar vraagt een specifieke behandeling, zodat het niet nog vetter wordt. Ook het gebruik van een aangepaste shampoo is aangeraden!

Vet haar

Mensen met vet haar, hebben talgkliertjes die te snel werken. De talg wordt in dat geval sneller en in grotere hoeveelheden door de poriën van de hoofdhuid vermengd met de haren, die daardoor sneller vettig worden.
Overmatige productie van talg kan verschillende oorzaken hebben. Zo staat de productie van hormonen in rechtstreeks verband met de talgproductie in ons lichaam. Daarom kunnen jongeren in de puberteit en vrouwen in de overgang tijdelijk last hebben van vetter haar.
Ook de temperatuur speelt een rol in de aanmaak van talg. Als de temperatuur stijgt, wordt er meer talg aangemaakt door het lichaam. Daarom hebben we in de zomer vetter haar dan in de winter, wanneer het kouder is.
De talg wordt doorheen de volledige haardos verspreid wanneer men de haren kamt of met de vingers door de haren strijkt.

Vet haar behandelen

Wie met vet haar te kampen heeft, moet zijn haar op een aangepaste manier verzorgen. Het is aangewezen om de haren niet vaker te kammen dan nodig. Probeer ook zo weinig mogelijk door je haren te strijken, ook al is dat een gewoonte die je moet afleren.

Bij het wassen van je haar, kan je best geen al te heet water gebruiken. Het hete water stimuleert de talgklieren om harder te gaan werken, waardoor het haar al snel weer vettig wordt. Ook föhnen of stijlen kan je best op een niet al te hoge temperatuur doen.

Let ook op met conditioners: die maken het haar nog vetter omdat ze siliconen bevatten, die het haar moeten doen glanzen. Er zijn aangepaste shampoos op de markt die de talgkliertjes zouden kalmeren en die het vet langer tegenhouden.

Shampoos voor vet haar

Bepaalde shampoos zijn volgens het etiket speciaal ontwikkeld voor mensen met vet haar. In werkelijkheid is het onmogelijk om de talgproductie te stoppen of sterk te vertragen, dus of deze shampoos echt werken is maar de vraag.
Mensen met vet haar kunnen best een milde shampoo gebruiken met neutrale PH waarde. De neutrale PH waarde zorgt ervoor dat de talgkliertjes niet overgestimuleerd worden en niet nog meer talg gaan aanmaken. Ook babyshampoo kan geschikt zijn voor mensen met vet haar.

Als je toch een shampoo voor vet haar wil proberen, kan onderstaande lijst misschien helpen:

  • Schwarzkopf shampoo met 7 kruiden voor vet haar (groene fles)
  • Schwarzkopf shampoo zonder silicone (blauwe fles)
  • Schwarzkopf Everyday shampoo: is niet specifiek voor vet haar, maar wel geschikt voor mensen die (vanwege vet haar) hun haar regelmatig wassen. (gele fles)
  • Garnier Fructis shampoo voor vet haar
  • Bodysol shampoo "Hair Protect" voor vet haar (verkrijgbaar bij de apotheek)
Gerelateerde artikelen
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Weleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWeleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWelke shampoo is perfect tegen vet haar? Welke shampoo helpt tegen vet haar? Welke shampoo op natuurlijke basis werkt go…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Hoe voorkom je een 'bad hair day'Hoe voorkom je een 'bad hair day'Heb je krullend haar, dan wil je graag stijl haar. Heb je stijl haar dan wil je graag een krullenbol. Vaak zijn we dus n…

Reageer op het artikel "Hoe behandel je vet haar en welke shampoo gebruik je?"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 21-12-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!