InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Roos op 't hoofd

Roos op 't hoofd

Roos op 't hoofd Veel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkomen. Lees hier meer over in dit artikel.

Roos op de hoofdhuid

Roos

Roos krijg je als je een snelle groei hebt van de hoofdhuidcellen. Als gevolg hiervan krijg je allemaal kleine schilfertjes op je hoofdhuid en in je haar. Om roos van je hoofdhuid te laten verdwijnen, bestaan er goede hulpmiddelen. Wel is het zo dat je haren op je hoofd niet worden aangetast door het roos. De ene heeft lichte roos en de ander veel roos. Het kan voor een ander vies overkomen en daarom is het hygiënisch voor jezelf en voor een ander als je je hoofdhuid goed blijft verzorgen.

Behandeling

Roos is goed te behandelen met shampoo. Dit is de zogeheten antiroos-shampoo. Dit is een shampoo die je zorgvuldig moet verdelen op je hoofdhuid en het goed in moet masseren. Dan spoel je het uit en je hebt binnen 2 weken geen roos meer op je hoofdhuid. Wel is het belangrijk het goed bij te houden, anders keert de roos zo weer terug. Het kan ook zijn dat shampoo's niet werken. Als dat het probleem is, is het verstandig een huisarts te raadplegen wat je het beste kan doen. Je huisarts zal je dan waarschijnlijk een lotion geven die je op je hoofdhuid kan smeren.

Haarverzorging

Het is belangrijk je haar en hoofdhuid goed te verzorgen. Hier onder een paar manieren hoe je je haar goed verzorgd:

Wassen

Het is belangrijk om je haar met een goede antiroos-shampoo te wassen. Om je haar te wassen kun je beter normaal warm water gebruiken in plaats van heet water. Sop je haar goed in, maar niet te hard. Zo kun je voorkomen dat de vetproductie van je hoofdhuid geactiveerd wordt. Na het douchen kam je je haar met een grove kam. Probeer wel zo voorzichtig mogelijk te kammen om het haar niet te beschadigen.

Drogen

Je kunt het beste je haar drogen met een föhn in plaats van een krultang omdat je anders het risico loopt dat je haar verbrand. Of gewoon je haar los houden en niks doen zodat het vanzelf droogt.

Haarverzorging in het algemeen

Het is goed voor je haar om het iedere dag te borstelen. Het is puur slecht voor je haar als je het iedere dag wast en droogt. Zo raakt je haar beschadigd en ziet het er op een gegeven moment futloos uit. Als je bijvoorbeeld je haar föhnt of stijlt, is het verstandig om een lotion voor je haar te kopen zodat je haar niet gemakkelijk achteruit gaat. Mensen met gespleten haarpunten (wat komt doordat het uiteinde van het haar ouder is) kunnen een lotion gebruiken die speciaal hiervoor bedoelt is. Dit maakt het haar mooier.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ISBN 9021000067

Reageer op het artikel "Roos op 't hoofd"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 28-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!