InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Schilfertjes / roos voorkomen, verminderen en verwijderen

Schilfertjes / roos voorkomen, verminderen en verwijderen

Last van schilfertjes of roos? Met onze remedies en tips kan je schilfertjes zonder problemen voorkomen, verminderen en verwijderen. We zeggen je niet alleen welke shampoo roos het beste verwijdert, we onthullen ook enkele natuurlijke remedies tegen schilfertjes zoals uien, appelazijn, henna, en nog veel meer.

Schilfertjes of roos voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Het is dus goed erachter te komen wat bij jou de oorzaak van roos is.

Gel, lak, haarmaskers

Eén van de meest voorkomende oorzaken van roos is het overdreven gebruik van haarproducten zoals gel, lak, haarmaskers, etc. Het gebruik van deze producten tijdelijk stoppen en de hoofdhuid schoon houden zodat dode huidcellen zich niet kunnen opstapelen, kan al voldoende zijn om schilfertjes te verminderen en te verwijderen.

Slechte gezondheid, vermoeidheid, ongezonde voeding

Roos of schilfertjes zijn in sommige gevallen te wijten aan een gebrekkige gezondheid en conditie. Aanwijzingen hiervoor zijn:
  • Vermoeidheid
  • Constipatie
  • Infectieziekten
  • Ongezonde voeding
  • Emotionele problemen
  • Stress

Specialisten raden aan vijf dagen lang alleen fruit te eten (vermijd echter het gebruik van bananen, citrusvruchten, gedroogde vruchten, en fruit uit een bokaal of blik). Daarna moet je geleidelijk overstappen naar een gezonde en gevarieerde voeding. Voedingsmiddelen die vermeden moeten worden zijn:
  • Vlees
  • Bereide voedingswaren
  • Thee
  • Koffie
  • Pikkels
  • Suiker
  • Witte meelproducten (wit brood, witte pasta, cake, koekjes, etc)

Schilfertjes of roos verminderen en verwijderen

Anti-roos shampoo

De bekendste remedie om schilfertjes of roos te verminderen en te verwijderen is de anti-roos shampoo. Toch is het geen goed idee om je schilfertjes met de eerste de beste anti-roos shampoo te bestrijden. Schilfertjes kunnen immers verschillende oorzaken hebben en de meeste shampoos pakken slechts één oorzaak aan. Als je huidige anti-roos shampoo dus niet efficiënt is, doe je er goed aan een ander merk te proberen. Vraag raad aan je apotheker.

De anti-roos shampoo van Head & Shoulders geeft in de meeste gevallen de beste resultaten, maar volgende merken zijn ook het proberen waard:
  • Pantene Pro-V anti-roos
  • Eucerin Ph5 anti-roos shampoo
  • Louis Widmer anti-roos shampoo
  • Sanex anti-roos shampoo
  • Selsun anti-roos shampoo
  • Dercos anti-roos shampoo
  • René Furterer melaleuca anti-roos shampoo
  • Phytum Actif anti-roos shampoo
  • Sunsilk anti-roos shampoo
  • Schwartzkopf & Henkel Seborin anti-roos shampoo
  • Balneum anti-roos shampoo
  • Garnier Fructis anti-roos
  • Biomed anti-roos en jeuk shampoo

Hoofdhuidmassage

Beweeg tijdens het wassen je vingers zodanig over je hoofdhuid dat de schilfertjes als het ware los gemasseerd worden. Deze hoofdhuidmassage heeft als bijkomend voordeel dat de werkzame ingrediënten van de anti-roos shampoo beter worden opgenomen.

Behandelingen tegen roos

  • Biomed behandeling tegen roos ampulles: de combinatie van Piroctone Olamine en komijn zuivert de hoofdhuid en houdt het hydratatie- en lipideniveau op peil. Te gebruiken op handdoekdroog haar.
  • Biomed scrub peeling tegen roos: zachte peeling met Piroctone Olamine, komijn, tijm en meidoorn. Te gebruiken voor de anti-roos shampoo.
  • Velform Hairgrow Plus: Normaal is Velform Hairgrow Plus een lotion dat bij dagelijks gebruik het haar sneller doet groeien. Na slechts één à twee behandelingen doet het ook schilfertjes volledig verdwijnen.

Fenegriek

Laat twee soeplepels fenegriekzaadjes een nacht weken in water en maak hier ís morgens een pasta van. Breng deze pasta op de hoofdhuid aan en laat minstens een half uur intrekken. Was het haar daarna met een antiroosshampoo.

Uien

Snij een grote ui in twee en wrijf ermee over de hoofdhuid. Laat twintig minuten trekken en spoel daarna uit.

Limoenen

Pers een limoen uit en gebruik het sap als spoelwater na de shampoo. Limoenen doen je haar ook mooi glanzen.

Henna

Henna is één van de beste remedies om schilfertjes of roos te verminderen en te verwijderen. Voeg de volgende ingrediënten samen en laat een nachtje trekken: henna poeder, fenegriek poeder, 1 eiwit, 1 kopje zwarte thee, 1 soeplepel appelazijn en 1 soeplepel olijfolie. Breng het henna mengsel de volgende dag aan op de hoofdhuid en laat ongeveer drie uur intrekken. Was het haar vervolgens met een anti-roos shampoo.

Appelazijn

Appelazijn helpt sommige mensen bij het verminderen en verwijderen van roos. Je kan bijvoorbeeld appelazijn, rozemarijn, groene thee en citroensap mengen en hiermee het haar spoelen. Appelazijn kan je ook alleen gebruiken bij het laatste spoelwater.
Gerelateerde artikelen
Schilfertjes of roos in de vacht van poezenSchilfertjes of roos in de vacht van poezenOok bij uw lievelingsdier bestaat de kans dat er roos ( of schilfertjes ) in de vacht zichtbaar worden, Bij dieren met e…
Hoofdroos: behandeling en bestrijden, anti-roos shampooHoofdroos: behandeling en bestrijden, anti-roos shampooHoofdroos is een courante aandoening; heel veel mensen hebben in meer of mindere mate last van hoofdroos. Hoofdroos is e…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Wat is pytiriasis of roos en wat er aan te doen?Volgens sommige studies zou de helft van de wereldbevolking te kampen hebben met roos. Maar waar komen die schilfertjes…

Reageer op het artikel "Schilfertjes / roos voorkomen, verminderen en verwijderen"

Reacties

Bart, 27-06-2016 22:02 #3
Hallo,

Indien ik spoelwater met appelazijn gebruik, gaat mijn haar dan verkleuren?

Wiard Beek, 11-11-2015 11:36 #2
Man, nu 69 jaar en heb al jaren last van hoofdroos. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen doordat mijn huisarts de volgende shampoo adviseerde: RESDAN-forte (Bij de apotheek of gewoon bij het Kruidvat te verkrijgen). Wel moet je precies de kuur volgen in de bijsluiter, om de dag je natte haar er mee insmeren en 5 minuten laten intrekken, daarna uitspoelen. Je voelt tijdens die 5 minuten flinke tintelingen op je hoofdhuid als het werkt. Dit houd je een maand vol. Daarna elke week 1x herhalen en de hoofdroos blijft weg. Ik zou dat zeker boven aan de lijst zetten! Einde reactie.

Sandra Vorswyk, 08-01-2013 16:14 #1
Kan shampoos ook een oorzaak zyn van haarroos?

Infoteur: Avalon
Laatste update: 01-06-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!