InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is pytiriasis of roos en wat er aan te doen?

Wat is pytiriasis of roos en wat er aan te doen?

Volgens sommige studies zou de helft van de wereldbevolking te kampen hebben met roos. Maar waar komen die schilfertjes nu juist vandaan, kan een shampoo helpen en bestaan er nog andere medicijnen tegen roos.

Wat is Pytiriasis (seborroïsch eczeem) nu precies?

Pytiriasis rosea is de medische term voor het hoofdhuidprobleem dat beter bekend staat als roos. Vaak zegt men ook dat iemand last heeft van schilfertjes of pelletjes. Kenmerkend is wel dat er zich grote vlokken afgestorven huidcellen op de hoofdhuid of in het haar bevinden. Roos is ook goed herkenbaar aan de bij een persoon op de schouders gevallen witte vlokken. Vaak zal een persoon met roos dit zien als het gevolg van een droge hoofdhuid of andersom. Beide klachten vertonen een afscheiding van huidschilfers, maar bij roos zijn de huidschilfers groter, vaak vettig of olieachtig en gaan met regelmaat gepaard met roodheid, jeuk en irritatie van de hoofdhuid. Men gaat ervan uit dat roos voortkomt uit een infectie van de hoofdhuid en zelfs besmettelijk is via huidcontact en in extreme gevallen kan leiden tot kaalheid. De juiste oorzaak is echter nog onbekend. Er wordt gedacht dat het een reactie zou kunnen zijn op een virusinfectie, maar dat is niet zeker. Andere geloven dat het een ander organisme is die hoofdroos veroorzaakt namelijk Pityrosporum ovale. Pityrosporum ovale is en gist die op iedere hoofdhuid voorkomt. Gisten lijken een beetje op schimmels. Schimmels zijn echter meercellig terwijl gisten ééncellig zijn. Een verhoogde talgproductie zorgt voor een beter voedingsbodem voor de gisten om in te groeien waardoor ze snel kunnen vermeerderen. De gistcellen produceren toxische stoffen die de helse jeuk op je hoofdhuid kunnen veroorzaken. In de meeste gevallen is het echter een onschuldige aandoening die vanzelf weer overgaat in enkele weken. Vooral jongeren zijn er vatbaar voor. De leeftijd met het grootste risico is 23 jaar. Er bestaan verschillende vormen van Pytiriasis. De onschuldige variant die bij het grootste deel van de gevallen voor vervelende haarpelletjes zorgt is Pytiriasis Capitis.

Hoe kan je het behandelen?

Shampoofabrikanten spelen al te graag in op dit probleem waar zoveel mensen dagelijks mee kampen. Er zijn zeker een reeks anti-roos shampoos die het probleem onder controle kunnen houden. Veruit het beste product is Ketoconazol, hetgeen verkrijgbaar is in zowel shampoo als zalf. De shampoo is in een lichte concentratie bij de drogist en apotheek vrij verkrijgbaar, in hogere concentratie en als zalf alleen via de huisarts op voorschrift. Andere anti-gist shampoos, op basis van bijvoorbeeld zinkpyrithion, seleniumsulfide koolteer of salicylzuur zijn minder werkzaam en helpen alleen bij lichte vormen van roos. Veruit de bekendste van deze anti-gist shampoos is Head & Shoulders. Bij zeer ernstige gevallen van hoodroos, gebruikt men shampoo`s met "Dode Zee" mineralen of Corticosteroïden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is pytiriasis of roos en wat er aan te doen?"

Reactie

J. L. M. Mol, 15-12-2011 10:21 #1
Voor roos, of liever harde schilfertje, op het hoofdhuid, met het gebruik van Schampoo, in diverse soorten, dat helpt niet.
Wat kan ik nu nog meer gebruiken, of moet ik mij laten onderzoeken door een specialist.
Graag, en hopelijk een goed middel, wat wel helpt.

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 26-07-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!