InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Beauty: Jeugdpuistjes of acne

Beauty: Jeugdpuistjes of acne

Beauty: Jeugdpuistjes of acne Acne is over het algemeen niet ernstig maar wel erg lastig, temeer het voor het overgrote deel in een periode van je leven voorkomt, dat je niet alle zekerheid van de wereld uitstraalt ... de tienerjaren. Maar liefst zo’n 70% van alle jonge mensen krijgt er in meer of mindere mate mee te maken.

Wat is acne?

Acne is een huidaandoening, of eigenlik een verzamelnaam voor onderling verschillende huidaandoeningen, maar die altijd zichtbaar worden door de wel bekende puistjes. Meestal terug te vinden in het gezicht, op de schouders en bovenrug, in de nek en soms ook op de armen. Het is een duidelijk overmatige producten van talg wat weer resulteert in mee-eters. In de talgklieren bevindt zich een bacterie (propionibacterium) die prikkelende stoffen produceert en daarmee de ontstekingsverschijnselen oproept. De overvolle talgklieren zetten uit en er ontstaan zichtbaar rode bobbeltjes op de huid. Als deze geïnfecteerd raken (stapylococcus aureus) ontstaan de bekende open gebarsten puisten.

Verschil meisjes en jongens

Voor een deel erfelijk bepaald, maar als jongens het hebben is dit veelal in veel ernstiger mate dan bij meisjes. Mannelijke hormonen stimuleren de talgproductie aanzienlijk. Meisjes kunnen ook al eerder puistjes krijgen, bij 9 jaar al en jongens meestal niet voor hun 14e jaar. Dat wil ook zeggen dat meisjes er over het algemeen eerder vanaf zijn en bij jongens kan dit wel tot het 18e of 19e levensjaar doorgaan.

Voor sommige geldt dat ze er in hun volwassen leven nog last van hebben, deze groep is echter niet erg groot. En hoe niet gevaarlijk acne ook is, het is nu eenmaal ontsierend. Ook de restanten kunnen de nodige impact hebben. Er kunnen lidtekens en andere onregelmatigheden op de huid zijn achtergebleven. Tegenwoordig zie je mensen die ernstige last van acne gehad hebben nogal eens peeling op de huid loslaten. De bovenste huidlaag wordt er dan professioneel vanaf gehaald en de resultaten zijn vaak erg fraai.

Hoe acne in bedwang te houden?

Helemaal voorkomen is lastig als dit erfelijk bepaald is, wel zijn jeugdpuistjes over het algemeen hormonaal en gevoeligheden voor kleurstoffen en suikers kunnen anders ingevuld worden. Als afvalstoffen niet goed “opgeruimd” worden door het lichaam kan dit ook tot acne leiden. Laat je doorverwijzen naar een huidarts/dermatoloog voor specifiek advies.

Verder is het belangrijk je huid goed te verzorgen, wassen met zachte zeep (ph-neutraal) en bij de eerste verschijnselen eventueel een antibioticuszalf gebruiken. Maar vooral geen puistjes uit gaan knijpen en wil je dit toch, wacht dan tot het puistje rijp is. Maak eerst de huid goed schoon alvorens de puist uit te knijpen.

Voor meisjes is de anticonceptiepil wel eens een oplossing tegen de puistjes en verder is visolie goed voor de huid. Maar niets helpt als je het “even” doet. Alles wat je onderneemt moet goed en consequent gebeuren om op termijn resultaat te zien.

Fabels en feiten

  • Acne is besmettelijk: absoluut niet
  • Van veel patat en chocolade eten krijg je acne: onzin maar mogelijk wel dikke billen
  • Tandpasta op puistjes smeren: het droogt uit, maar is niet goed voor je huid
  • Geen make-up gebruiken: is een mogelijkheid, maar probeer de huid niet af te sluiten. Enkele rode bobbeltjes kunnen met een concealer (sluit niet af) wel weggewerkt worden)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Acne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesAcne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesVeel jongeren hebben last van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes ontstaan door een te veel aan talg. Daardoor kan de acne…
Bestrijden van puistjesHoe kom ik van mijn puistjes af? In dit artikel staan een aantal handigen tips hoe je van je jeugdpuistjes af kan komen.…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Jeugdpuistjes of acne"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-07-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!