InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips voor de verzorging van uw haar

Tips voor de verzorging van uw haar

Beste verzorging voor uw haar. Welke shampoo, crème of masker te gebruiken bij welk haar. Hier enkele tips voor de keuze en het gebruik ervan.

Shampoo

Het soort shampoo dat u moet gebruiken is van verschillende factoren afhankelijk, bijvoorbeeld of uw haar gekleurd is of gepermanent, heeft u een vette/droge of normale hoofdhuid, schilfers of roos.

Voor gekleurd haar is het verstandig om een shampoo te kopen die speciaal is voor gekleurd haar en dan nog het liefst in combinatie met een crème, waar ik straks meer over zal vertellen. Tegenwoordig heb je shampoos voor gekleurd haar afgestemd op de kleur die u in uw haar heeft.

Voor gepermanent haar een shampoo ook speciaal gebruiken voor gepermanent haar, ook in combinatie met een crèmespoeling.

Is uw haar gekleurd en gepermanent is het aan te raden om een shampoo voor gekleurd haar te gebruiken die afgestemd is op de kleur van uw haar om de kleur te onderhouden deze is verzorgend genoeg, gebruik ook weer een crèmespoeling en tevens regelmatig een masker.

Heeft u een droge of vette hoofdhuid?

Ook hiervoor zijn goede shampoos te vinden, let erop dat bij een vette hoofdhuid de talgklieren niet teveel gestimuleerd worden met het wassen dit betekent dat u niet teveel druk moet geven met uw vingers tijdens het wassen, met zachtjes wrijven krijgt het u uw haar ook schoon. En bij een droge hoofdhuid weer wel wat meer ‘massage’ toepassen zodat de talgklieren meer gestimuleerd worden.

Schilfers of roos?

Veel mensen denken als ze schilfers hebben dat ze roos hebben terwijl er een groot verschil is. Roos ontstaat meest bij een vette hoofdhuid en schilfers juist bij een droge hoofdhuid. Dit betekent dat als u schilfers heeft en u gaat een shampoo tegen roos (vette hoofdhuid) gebruiken dat de hoofdhuid nog droger zal worden dus dat er ook meer schilfers komen, andersom is dit hetzelfde het geval, shampoo tegen schilfers maakt roos erger.

In alle gevallen geld! Gebruik niet teveel shampoo (een rondje in uw handpalm ter grootte van een kwartje is genoeg) blijven er shampooresten achter op uw hoofdhuid doordat u teveel gebruikt dan gaat dat irriteren en krijgt u jeuk. Elke dag wassen is niet nodig! Om de dag is voldoende, als u uw haar elke dag wast krijgt uw hoofdhuid niet de tijd om weer tot rust te komen en de normale talgproductie die uw huid nodig heeft om niet uit te drogen weer op stand te brengen.

Crèmespoeling of masker

Als uw haar chemisch behandeld is (kleuring en/of permanent) is het verstandig om na het wassen een verzorging te gebruiken. Na elke wassing en crèmespoeling en zeker 1x in de week een masker, dit natuurlijk alleen als u het meerdere keren per week wast.

Voor de juiste crèmespoeling geldt hetzelfde als bij de shampoo. Kies de juiste crèmespoeling aan de hand van het type haar of de chemische behandeling die u heeft. Gebruik niet te veel ook hier is een rondje ter grootte van een kwartje in voldoende. Smeer de crèmespoeling alleen in uw haar en niet te dicht naar de hoofdhuid toe hierdoor bestaat namelijk de kans dat uw haar sneller vet is/lijkt. Spoel ook de crèmespoeling goed uit anders kan uw haar slap aanvoelen na het wassen.

Een masker is bij zeer droog haar sterk aan te raden ongeveer om de 3 wassingen. Het resultaat kan verschillen bij de toepassing die u gebruikt. De meest gebruikte manier is om het masker 10 minuutjes in te laten trekken en dan uit te spoelen een beter resultaat kan echter bereikt worden als u plastic folie om uw haar doet en daar een (eventuele warme) handdoek hierdoor kan het masker beter intrekken. Ook voor het masker geldt: smeer het alleen in uw haar en niet op de hoofdhuid en spoel heel goed uit.
© 2007 - 2019 Bosch, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Haarverzorging voor de verschillende haartypenHaarverzorging voor de verschillende haartypenDoor een juiste shampoo en crèmespoeling te gebruiken, houd je het haar gezond en mooi. Lang haar, haar dat veel geföhnd…
Het verzorgen van uw haarNet zoals bij de huid, is het verzorgen van uw haar ook belangrijk. Hoe kan u het beste uw haar verzorgen?
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Beauty: Verzorging hoofdhaarBeauty: Verzorging hoofdhaarDe verzorging van het hoofdhaar is belangrijk. Enerzijds voor een frisse look en anderzijds de haar in goede conditie te…
Bronnen en referenties
  • Voer uw zoekwoorden in
  • Zoekformulier verzenden

Reageer op het artikel "Tips voor de verzorging van uw haar"

Infoteur: Bosch
Laatste update: 16-11-2007
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!