InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Oorbellen laten zetten? Zo gaat het in zijn werk

Oorbellen laten zetten? Zo gaat het in zijn werk

In sommige landen is het heel gewoon dat baby's direct oorbellen krijgen. Dit is echter niet aan te raden mede omdat het kind zelf niet heeft kunnen kiezen. Oorbellen is een versiering van het lichaam en aangezien vele vrouwen oorbellen hebben wordt het niet als negatief gezien. In dit artikel leest u hier meer over.

Voor wie?

Oorbellen kunnen bij iedereen, ze zijn geschikt voor zowel meiden als jongens en voor jongere en oudere mensen. Bij jongens wordt er vaker gekozen voor één oorbel, meisjes krijgen er over het algemeen twee. De leeftijdsgrens is heel erg verschillend per juwelier.

Hoe oud?

Kinderen onder de 16jaar hebben toestemming van hun ouders nodig. U moet ook goed op letten bij kleine kinderen, een baby heeft nog geen eigen wil, peuters hebben wel een eigen wil maar daarbij is het gevaar dat ze wellicht de oorbel uit hun oor trekken en misschien de oorbel zullen doorslikken. Het beste is om te wachten tot uw kind een eigen mening heeft gevormd zodat hij/zij er zelf voor kan kiezen. De oorbellen zullen er zes weken in moeten blijven en ook zijn er dagelijks druppels nodig om te infecties te voorkomen. Vervolgens zal het kind wel een half jaar lang continu oorbellen moeten dragen om er voor te zorgen dat de gaatjes niet dicht groeien. Het is dus verstandig als het kind enig sinds besef heeft om een beetje risico te voorkomen.

Hoe gaat het schieten in z'n werk?

Vaak kun je bij een juwelier de gehele dag binnen wandelen om gaatjes te laten schieten. Ze zullen als eerste het oor ontsmetten, daarna zetten ze een stip met een jodiumstift om de plaats te bepalen. Het schietbelletje komt uit een steriele verpakking, zo werkt men constant hygiënisch. Het schieten neemt echt bijna nog geen seconde in beslag. Het is mogelijk dat beide oren tegelijk worden gedaan, dit voorkomt dat u twee keer de pijn hoeft te doorstaan. Toch voelt men het schieten niet zo zeer maar de oren zullen daarna wel een paar uur branderig aan kunnen voelen.
U krijgt een desinfectiemiddel wat u op het oor moet druppelen, eerst twee maal per dag en vervolgens één maal per dag. Als u het druppelt zal u de oorbel moeten draaien zodat het goed verdeeld wordt.
De oorbellen die u in eerste instantie geschoten krijgt zijn meestal van chirurgisch staal, dit is een harde staal soort waar in principe geen allergie voor is. Dit metaal is goedkoper dan goud en zilver maar gaat wel langer mee. Uiteraard zijn ze wel in allerlei vormen te verkrijgen.

Contact allergie

Het kan zijn dat zodra u andere oorbellen gaat dragen uw oorlellen rood worden en gaan jeuken. Dit kan mogelijk een contact allergie zijn. Bij contact allergie eczaam bent u al eens met het stofje in aanraking gekomen en reageerd het lichaam er op door te ontsteken. Dit probleem wordt vooral gezien bij oorbellen waar nikkel in verwerkt zit, wellicht kunt u wel tegen echt gouden of echte zilveren oorbellen of toch de oorbellen van chirugisch metaal. Wilt u er zeker van zijn dat dit zo is? Neem dan contact op met uw huisarts wellicht kan er bij u een allergietest worden gedaan.

Een laatste tip is om niet te zware oorbellen te nemen, het kan zijn dat uw gaatje groter zal worden dankzij het gewicht. Mogelijk gaat uw oorlel lager hangen. Hou ook rekening met het formaat van uw oorbel, met grote ringen kunt u gemakkelijker blijven hangen dan met kleine knopjes.
Gerelateerde artikelen
Oorbellen laten zetten, problemen en weetjesOorbellen laten zetten, problemen en weetjesOorbellen laten zetten gebeurt heel vaak in Nederland. Het is algemeen geaccepteerd dat vrouwen oorbellen dragen en oorb…
Ooraandoeningen: oorlelontstekingOoraandoeningen: oorlelontstekingEen ontsteking aan de oorlel ontstaat meestal als gevolg van een oorbel. De oorlel wordt dan rood, pijnlijk en soms zwel…
Info over helixpiercingsEen helixpiercing is een piercing in de rand van de oorschelp. Dit kan dus helemaal bovenin het oor zijn, maar ook meer…
Zelfgemaakte oorbellenhouderOorbellen zijn vaak lastig op te ruimen, zeker wanneer je er veel van hebt. Lange oorbellen raken snel in de knoop, klei…
Piercing (to pierce)Piercing (to pierce)Een piercing is gaatje dat in de huid wordt gemaakt en komt van het Engelse woord ‘to pierce’ dat doordrukken betekend.…

Reageer op het artikel "Oorbellen laten zetten? Zo gaat het in zijn werk"

Reacties

Alphons, 08-07-2016 14:19 #5
Ik heb al zo'n 30 jaren oorbellen in. Ik kreeg gaatjes in mijn oren toen mijn zusje zes jaar oud was. Ik wilde ook oorbellen en dat vonden mijn ouders geen probleem. Ik kan mij niet herinneren dat ik en mijn zus ooit problemen of complicaties hebben gehad. Wel kreeg ik er direct in beide oren een gaatje. Iets wat destijds alleen meisjes hadden en ik eigenlijk ook niet wilde. Toch heb ik altijd twee oorbellen in gehad en ook nu voel ik mij er nog supergoed bij. Oorbellen horen gewoon bij mij. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat ik ooit mijn oorbellen aan de wilgen zal hangen.

Imane, 07-11-2014 19:27 #4
Leuk artikel, maar ik heb een probleem. Toen ik mijn oorbellen uit deed meteen na 2 dagen ging het gaatje bijna dicht. De oorbel ging erin maar kwam van achter niet eruit? Vreemd. Hebben jullie nog tips?

Lars, 04-04-2014 13:22 #3
Mijn oorbellen heb ik laten zetten vlak voordat ik op vakantie ging. Ik heb ermee in de zee gezwommen en in de zon gelegen, maar nooit problemen ondervonden. Na zo'n twee weken deed ik mijn oorbellen al regelmatig uit, omdat mijn ouders het niet zo leuk vonden als ik ze in had. Dit had geen consequenties voor mijn gaatjes, want die zijn goed gelukt. Wat mij wel opviel is dat de vrouw die mijn oorbellen schoot het raar vond dat ik twee oorbellen wilde. Daar moest mijn vriendin erg om lachen.

G. de Vries, 31-10-2012 22:59 #2
Ik heb een vraag ik heb afgelopen maandag gaatjes laten schieten. Ik heb meerdere oorbellen. Ik heb nooit zoveel last er van gehad als nu. Kan er niet op liggen het blijft pijnlijk ook als ik mijn oor aanraak. Ik druppel elke dag en draai er ook aan toch blijven mijn oren pijnlijk. Nu is mijn vraag? Hoe lang duurt zoiets voordat de pijn weg is ik heb er geen ervaring mee. Nog nooit zoveel last van gehad.

Met vriendelijke groet,
G. de Vries

Antonia, 26-10-2012 13:42 #1
Het doet echt niet pijn en ik ben negen en heb ze een paar uur geleden gekregen:). Ze zijn licht blauw. Het ontsmetten doet best wel pijn maar het is echt tof om ze eindelijk te laten schieten.

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 24-12-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!